Publicitat
Publicitat

Apunts

Un sistema d'ensenyament progressista a finals del segle XIX

El model educatiu

La que implanta és una pedagogia d'educació laica que defuig l'ensenyament merament teòric i memorístic, i rebutja els exàmens, els llibres de text i les lliçons magistrals. La classe es converteix en un lloc de convivència entre alumne i professor, que ensenya a pensar, a intuir i descobrir més enllà de les parets del centre. És per això que l'escola es construeix als afores i es converteix en introductora de l'excursionisme a Mallorca.

Costa vs Cifre

Guillem Cifre de Colonya i mossèn Costa i Llobera foren contemporanis i representants de dues concepcions ben distintes de la societat. Si Cifre fou impulsor del progressisme laic, Costa representava la banda tradicional i catòlica. Això no obstant, no s'enfrontaren mai en públic i alguns detalls apuntats per Sales demostren el més que probable respecte mutu que es tenien. Els dos havien coincidit a Madrid en l'època d'estudiants.

Pollença a finals del XIX

Segons explica el biògraf de Guillem Cifre de Colonya, Pere Sales, la Mallorca de finals de segle XIX no estava tan retardada com normalment es pensa. A les poblacions grans, com Pollença i Felanitx, s'hi troben alguns sectors d'un progressisme incipient, tot i que la majoria de la població no hi participa. És en aquests sectors que Cifre troba els seus companys de viatge: republicans, liberals i progressistes.

Etiquetes