Societat 09/07/2023

La LOMLOE, una llei “molt adequada”, però mal aplicada

Els docents critiquen la manca d’autonomia i els criteris d’avaluació

2 min
Una aula de Primària.

PalmaLa suspensió de l’aplicació de la LOMLOE és un dels punts que conté l’acord de govern entre el PP i Vox. Aquesta mesura té cert suport entre els docents consultats, encara que amb matisos. “És una llei adequada, pel que fa als valors que promou, però l’han aplicada amb calçador, a correcuita i sense saber com, amb criteris d’avaluació incomprensibles”, explica el director del CEIP Es Puig de Sóller, Joan Montaner. El mestre del CEIP Verge de Lluc Iñaki Aicart és clar. “No ploraré perquè aturin la LOMLOE, perquè s’ha aplicat amb nocturnitat i traïdoria i els docents hem col·lapsat. No hem pogut més”, diu. 

Ara bé, no tot és negatiu a la nova llei. Aicart valora de manera “molt positiva” la seva intencionalitat inclusiva. El problema és que, “si no es disposa de recursos, la inclusió no s’aconsegueix, per molt que s’adaptin els dissenys d’aprenentatge perquè siguin accessibles per a tothom”, explica.

La norma ha generat divisió de parers entre el col·lectiu docent.En el cas de la professora de Monti-sion a Pollença Maria Esperança Gelabert, té clar que “és una llei que no funciona”. “No educam així com toca, perquè si el que hem de fer és formar els ciutadans del demà, no es poden donar mil i una oportunitats als alumnes. Se’ls dona tot molt mastegat i no es fomenta l’esforç. Amb mínim esforç, tothom aprova”, diu. Aicart critica que la llei ha “imposat” una metodologia única, quan als centres abans hi havia diversitat. Ara, l’autonomia pedagògica ha quedat “molt limitada”. Malgrat tot, altres docents valoren positivament que la LOMLOE s’adapta a les situacions dels alumnes i adequa el ritme d’aprenentatge a les seves realitats.

Poca implicació de l’administració

Un dels temes més controvertits han estat els criteris d’avaluació, que “s’haurien d’haver elaborat amb la col·laboració dels docents”, opina Aicart. Les dificultats per avaluar els estudiants i fer entendre a les famílies els criteris són queixes compartides. La directora pedagògica d’Infantil de Sant Josep Obrer, Esperanza Buendía, explica que el centre ha intentat protegir i donar la “màxima tranquil·litat” a les famílies. A Infantil, els pares han continuat rebent un informe sobre els infants en format de redacció . “No hi hem posat ítems infinits”, explica.

Aicart també lamenta el “poc suport” de l’administració per crear materials adaptats a les metodologies de la LOMLOE. Aquesta situació, juntament amb l’esgotament dels professionals, “ha provocat rebuig a una llei que, ben aplicada, hauria estat ben acceptada”, afegeix.

stats