El TIB i la velocitat de tot plegat
Més de quatre milions de passatgers del TIB varen anar drets al transport interurbà de Mallorca el 2024, això vol dir per autopistes i carreteres a una velocitat que pot arribar als 100 km/h. Aquesta informació, que ens donava el company Jaume Perelló, fa feredat. Hi ha normes per anar en cotxe: asseguts i amb cinturó de seguretat. Però als busos que fan rutes interurbanes se’ls permet un excedent segurament perquè no hi ha manera de gestionar la saturació, de tant que creix. Els xofers condueixen amb tensió, una frenada i hauran estampat quatre passatgers contra els vidres de davant. I tothom vol pujar al bus i, tot i la imprudència de transportar persones dretes, l’any passat varen quedar a terra 300.000 passatgers. Ja es pot augmentar el nombre de busos, que no es pot abastar el creixement.
Quan Perelló recollia informació, un xofer ens va fer escoltar en directe com l’insultava la gent que volia pujar a un bus que ja anava ple i amb gent dreta. Més tensió, més conflictivitat, més possibilitats d’accidents.
Hi ha qui diu que això ho ha provocat la gratuïtat del transport públic. Això no és el problema. El problema del TIB és el de tot plegat: ni els serveis, ni els recursos, ni les infraestructures estan preparats per a la velocitat del creixement d’aquestes illes. Ni s’ha de fer de pagament el transport públic, ni les carreteres han de tenir més carrils, ni han de multiplicar-se infinitament els camps de plaques solars, ni construir arreu, tanmateix, no es donarà l’abast. S’han de fixar límits al creixement de tot, de persones, de consum, de vehicles, etc. No n’hi ha d’altra. Si els xofers han d’aguantar que els insultin, els governants també.