El Mallorca patina amb el català: polèmica per un anunci amb cinc faltes d'ortografia

Ja és una demanda històrica que el club faci les seves comunicacions en català

L'anunci imprés a un diari de les Illes Balears
18/12/2025
2 min

PalmaEl darrer anunci promocional del RCD Mallorca ha encès la polèmica. El club va fer promoció a diversos diaris del proper partit a Son Moix –serà el Mallorca-Elx, el darrer de l'any– i de l'oferta per als assistents. Ara bé, a la comunicació que es va elaborar en català s'hi poden trobar fins a cinc faltes d'ortografia.

El català sempre ha estat una assignatura pendent del club i són molts els seguidors que els darrers anys han exigit la presència d'aquesta llengua a les seves comunicacions oficials. En aquesta promoció l'ortografia i la gramàtica de l'anunci deixen molt a desitjar.

Els errors ortogràfics de l'anunci en català del Mallorca
  • 'La oferta'

    L'oferta ha de dur apòstrof perquè és una paraula femenina començada per vocal que no comença ni per 'i', 'u', 'hi', 'hu'.

  • 'Ultim' partit de 2025

    Últim ha de dur accent perquè és una paraula plana que no acaba en vocal. A més, cal destacar també que tot i no ser un error ortogràfic ni gramatical, la forma habitual de referir-se a les Balears a l'últim partit és el darrer partit.

  • Preu únic per tots

    En aquest cas el club ha obviat la preposició A. En aquest cas, 'per a' indica el destinatari del preu, és a dir, 'tots'.

  • "A totes les zones de l'estadi fins esgotar existències"

    Aquesta simple frase conté dos errors ortogràfics. El primer, han obviat el pronom feble 'en', ja que aquest indicaria la substitució del sintagma nominal 'totes les zones de l'estadi' encapçalat per la preposició 'de' i que té la funció de complement del nom. El segon, la preposició A de la construcció 'fins a.' En aquest cas, 'fins a' indica un valor temporal a l'oració i està precedit per una oració d'infinitiu, de manera que la construcció 'fins a' és necessària perquè l'oració sigui correcta. És a dir, l'oració correcta hauria de ser: "A totes les zones de l'estadi fins a esgotar-ne existències".

Si s'analitza l'anunci frase per frase, només n'hi ha una, la primera (El teu club, el teu regal, omple l'estadi) sense cap falta d'ortografia. A més, la publicitat inclou anglicismes com 'Hot Dog', 'Fan Zone', 'Premium' i 'Pack familiar'.

Aquest anunci ha encès encara més la polèmica dels aficionats que reclamen més presència del català al club i que veuen amb ràbia i tristesa que, quan el Mallorca aposta per comunicar en la llengua pròpia, ho fa d'aquesta manera. "La mallorquinitat o catalanitat del Mallorca es limita al Dimonió i a les pagesetes un dia de partit, que hi han d'anar a ballar per força perquè cobren una subvenció del Consell de Mallorca", sentencia un aficionat del club.

Les errades es poden trobar a l'edició dels diaris en paper, mentre que en la publicació a les seves xarxes socials, exceptuant la frase "a totes les zones de l'estadi fins esgotar existències", els altres errors no hi apareixen. L'ARA Balears ha intentat contactar amb el Reial Mallorca per parlar, però no ha obtingut cap resposta.

El català a les comunicacions del club, una reivindicació constant

Plataforma per la Llengua va denunciar l'agost que el Reial Club Esportiu Mallorca havia pres decisions que suposaven una "exclusió injustificada de la llengua pròpia en un element simbòlic i identificatiu per a l’afició". En aquell cas es va criticar que la manca d’opció del carnet en la llengua pròpia suposa un retrocés, atès que fa uns anys l’abonament sí que era en català, i que el butlletí de notícies del club que s’envia per correu electrònic estigui només és en castellà, i que gran part de la producció audiovisual del club també exclou la llengua pròpia. 

Amb tot, varen assegurar que el fet que el club decideixi prescindir del català en els seus canals oficials, "no només invisibilitza la llengua, sinó que contribueix a desnormalitzar-ne l’ús entre la població". 

Segons varen remarcar en aquell moment, eliminant el català de les comunicacions oficials del club, el missatge que s’envia és que el català "no és necessari ni adequat en espais de prestigi i gran abast social". "Això impacta directament en la percepció que els joves i la ciutadania tenen de la llengua i en debilita la presència en àmbits informals, d’oci i d’identitat col·lectiva", varen lamentar. "Renunciar al català és renunciar a una eina clau de mallorquinisme i mallorquinitat", asseguraren. 

stats