Mobilitat

Més de 4 milions de passatgers del TIB saturat varen anar drets el 2024: "S'està jugant amb foc"

Segons les dades del Consorci de Transports, prop de 300.000 persones varen quedar a terra l'any passat per falta d'espai

Autobusos del TIB.
14/05/2025
3 min

PalmaUn 15% dels passatgers que transporta el TIB han de fer el recorregut drets a causa de la sobreocupació del servei a Mallorca. Aquesta és la xifra que ha confirmat a l'ARA Balears la gerència del Consorci de Transports de Mallorca (CTM), segons les dades que aporta el sistema de gestió que permet supervisar, fins i tot en temps real, les línies d'aquest servei públic. Si s'aplica aquest percentatge als 28 milions de passatgers que va transportar el TIB a Mallorca el 2024, resulta que més de 4 milions de viatgers varen haver d'anar drets per la manca de seients en moltes línies.

Aquesta situació, explica a l'ARA Balears el portaveu dels usuaris Marc Crespí, "és causada per una sèrie de factors, entre ells la gratuïtat". "Hi estam a favor, sempre que hi hagi una estructura i una oferta que ho pugui suportar perquè, en cas contrari, ens trobam amb el que ha passat: un servei insuficient i que perjudica molts passatgers, especialment aquells que han d'anar a classe o a fer feina", assenyala.

La gerent del CTM, Lluïsa Serra, admet que "no es pot dir que sigui una bona xifra". "Hem de recordar que els busos tenen aquesta opció, d'oferir places fins a la capacitat oficial del vehicle, ja que en cas contrari quedaria molta gent a terra per l'increment constant de la demanda", assegura. Un 1% dels passatgers es va quedar sense poder pujar a l'autobús, una taxa que suposa que prop de 300.000 viatgers no varen accedir al servei que necessitaven el 2024.

L'increment poblacional i l'ús cada vegada més habitual per part dels turistes del transport públic han provocat que el Govern hagi hagut de fer una important inversió extra per al contracte d'explotació del servei de busos –el presten tres empreses diferents. L'Executiu destinarà fins a 150 milions extra a les línies d'autobús fins al 2030, recursos que permetran incorporar 27 vehicles nous i més conductors. Tot i això, si es manté l'augment de la demanda i la sensació de desbordament, el CTM no descarta una nova licitació abans de cinc anys.

Quan el Pacte va adjudicar el servei fa cinc anys, es preveien 11 milions de passatgers, i amb aquesta estimació es varen definir la flota i les rutes. A finals de 2024, els nombres pràcticament s'havien triplicat, amb 28 milions de viatgers. Els conductors han explicat a l'ARA Balears la sensació de "frustració i desesperació d'alguns passatgers, que veuen com, o no poden pujar, o no arriben d'hora". "T'ho acaben traslladant a tu, que ets qui dona la cara. Cal millorar encara molt més el servei", ha explicat a l'ARA Balears Joan Rodríguez, membre del comitè d'Empresa i representant del Sindicat Autònom de Transports de les Illes (SATI).

Segons Rodríguez, "s'està jugant amb foc", en referència a la gent que viatja als passadissos i a la pressió per part dels usuaris cap als conductors. Un xofer que demana l'anonimat confirma que els conductors reben "totes les queixes, les tensions, i els conflictes". "Durant l'estiu hi ha moments molt durs, perquè hi ha més demanda que oferta i es desesperen especialment els qui van a fer feina", explica.

La gerent del Consorci, Lluïsa Serra, assegura que la direcció "té molt clar l'esforç que fan els professionals". "Vull recordar que mai hem penalitzat cap de les tres empreses que gestionen el servei per arribar tard a una aturada, perquè no volem que hi hagi més pressió encara", assegura. Serra aprofita per reivindicar que "els ciutadans han respost perquè l'oferta de línies i horaris és cada vegada millor, i això és positiu". "Ara bé, és clar que hi ha desajustaments que hem de corregir", diu.

Una aplicació per als usuaris

Entre les millores que preveu el CTM hi ha una aplicació perquè els usuaris puguin accedir a les dades de cada línia, l'hora d'arribada prevista a una aturada i el nombre de seients disponibles. "Ajudarà els passatgers a prendre decisions en temps real, sobre si esperar o no un bus, o si aquest arriba en punt a l'aturada. El trànsit s'ha incrementat molt i això ha afectat els busos. El millor que podem fer és oferir aquesta informació als usuaris", assegura Serra.

stats