Els centres educatius podran donar les places lliures per a alumnes amb necessitats a infants ordinaris

La Conselleria assegura que és una mesura que també s'ha adoptat "com a mínim, els darrers 10 cursos escolars"

Infants en una escola.
17/06/2025
3 min

PalmaEl curs 2025-2026 la majoria dels centres educatius de les Illes Balears no hauran de reservar places per als alumnes amb Necessitats Educatives de Suport Específic (NESE) una vegada publicades les llistes definitives d'admissió, segons es publica avui al BOIB. Fonts de la Conselleria indiquen que es tracta d'una mesura que s'ha adoptat "com a mínim, en els darrers 10 anys". Es procedirà de la següent manera: un cop finalitzat el procés d’admissió i amb les llistes definitives, les places reservades per a NESE i NEE que no s’hagin cobert s’alliberaran perquè les puguin ocupar alumnes ordinaris.

La normativa actual fixa que els centres educatius han de reservar un nombre de places per a alumnes amb necessitat específica de suport educatiu. Al primer cicle d'educació Infantil, s'han de reservar un mínim de 2 i un màxim de 4 places; al segon cicle d'educació Infantil, un mínim de 4 i un màxim de 5 places del nombre total de cada grup, per a alumnes amb necessitat específics de suport educatiu, 1 o 2 de les quals poden ser ocupades per alumnes amb necessitats educatives especials. La reserva ha de ser com a mínim de 5 i com a màxim de 7 places a la resta de nivells educatius.

Milers d'alumnes NESE

La Conselleria d’Educació exposa que en els darrers cursos els centres educatius de les Balears han rebut una gran quantitat d’alumnes nouvinguts. Aquests, per la seva condició, quasi sempre s’encaixen dins la categoria de NESE, a causa de l’atenció específica que requereixen per afavorir-ne la inclusió. Per posar xifres a la magnitud de la situació, l'Informe del Sistema Educatiu (ISE) 2021-2022 elaborat i presentat per part del Consell Escolar de les Illes Balears, va assenyalar que aquell curs hi havia 11.870 estudiants NESE a ESO, que representaven el 24% del total d'alumnes de l'etapa. A Batxillerat, en canvi, la xifra era substancialment més baixa: n'hi havia 1.174 (el 8,8%).

La Conselleria té el deure de garantir en la programació de l'oferta anual de places escolars una adequada i equilibrada escolarització dels alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu entre els centres escolars sostinguts totalment o parcialment amb fons públics d'un mateix municipi, àrea o zona d'escolarització. “Per tal d'aconseguir aquesta escolarització equilibrada, tant la normativa estatal com l'autonòmica recullen que s'ha de reservar un nombre de places per a l'alumnat amb NESE, la qual cosa afavoreix l'escolarització integradora i el repartiment equitatiu d'aquest alumnat entre els diversos centres de les Illes Balears”, diu Educació. La Conselleria, però, assegura que la realitat dels centres d’arreu de les Balears és diversa “i no en tots ells és efectiu ni necessari aplicar la reserva de places esmentada”. “Són molts els municipis que encara no disposen dels recursos humans necessaris per poder fer un diagnòstic primerenc de l'alumnat amb NESE que s'incorporarà el curs vinent 2025-2026 al nivell de 4t d'educació Infantil”. “En aquests casos la reserva de places, en principi pensada per al repartiment equitatiu de l'alumnat, esdevé un impediment per a un bon nombre de centres, que veuen com aquestes places reservades per a NESE no s'ocupen i, alhora, no es poden oferir a l'alumnat ordinari, una part del qual queda temporalment sense plaça escolar per aquest motiu”, justifica la Conselleria.

Sempre que l’ARA Balears ha parlat amb centres educatius d’arreu de les Balears, almenys els públics, tots han coincidit a assenyalar el volum d’alumnes amb necessitats educatives que tenen i que els arriba en un degoteig constant, vinculat als infants que venen de fora amb un desconeixement total dels idiomes oficials. La reserva de places toca fer que tots els públics i concertats s’hagin d'implicar en la redistribució i atenció d’aquest alumnat, per evitar que uns o altres acaparin tota la vulnerabilitat. Explicats els fets, entra en joc una nova variable. No són pocs els centres educatius públics de diferents localitats que al llarg del temps han denunciat a l’ARA Balears que hi ha concertats que no compleixen amb la reserva de places per a NESE, de manera que adjudiquen totes les places a alumnes ordinaris. Per tant, al setembre, que és un mes calent de matriculacions, i també durant la resta del curs, bona part dels alumnes amb necessitats que van arribant acaben a la pública.

Val a dir que hi ha municipis en els quals els centres públics i els concertats han decidit col·laborar amb els acords de redistribució equilibrada de l'alumnat vulnerable i amb dificultats. Són Inca, Manacor, Felanitx, sa Pobla, Campos, Alcúdia, Muro, Santanyí, Porreres, Eivissa i Sant Antoni de Portmany.

stats