Proves cotxes

Prova de l'Audi RS Q3: com un SUV també pot ser un veritable esportiu

El departament Audi Sport és capaç de crear joies que triomfen en el món de la competició i també vehicles tan complets com aquest, amb 400 CV de potència

Prova de l'Audi RS Q3: així és com un SUV també pot ser un veritable esportiu
8 min

A l'Ara Motor hem provat molts models de la marca Audi; de fet, gairebé tota la gamma disponible. I en línies generals acostumen a ser vehicles que destaquen per la seva qualitat de fabricació, per la completíssima càrrega tecnològica que incorporen i per disposar de mecàniques força eficients. Però també existeix una divisió d'Audi especialitzada en posar a punt els models des del vessant més dinàmic: Audi Sport.

En efecte, aquesta divisió és també qui ha portat la marca alemanya a aconseguir nombrosos èxits esportius al llarg de la seva història, com per exemple el Campionat del Món de Ral·lis, les 24 hores de Le Mans, el DTM o recentment el Ral·li Dakar. I el que és encara més interessant: un equip propi de Fórmula 1 a partir de l'any 2026. Però tot plegat com es trasllada als cotxes de carrer? Doncs a través de les versions RS.

El disseny de l'Audi RS Q3 és agressiu però alhora força discret.
La nostra unitat de proves estava pintada en el cada cop més popular color gris mat.

Com molts deveu saber, els vehicles "normals" d'Audi poden equipar el paquet estètic esportiu S-Line que els fa semblar les versions S com les que hem provat en algunes ocasions. Un bon exemple és l'Audi S7, o també el descapotable TT-S. Però si mirem un esglaó per sobre ens trobem amb els models RS, que com dèiem estan posats a punt específicament pel departament Audi Sport i que incrementen notablement el rendiment dinàmic. Com és lògic, són els models més potents, més ràpids i també més cars de la gamma Audi, motiu pel qual no és gaire habitual poder-los provar. Fins ara, és clar. I és que en aquesta prova de l'Audi RS Q3 ens ha quedat clar que, tot i que comparteixin nom, entre un Q3 normal i aquesta versió RS hi trobem poques similituds.

Disseny exterior

És important fer un aclariment: quan parlem de poques similituds ens referim a l'apartat dinàmic, no pas a l'estètic. Perquè en línies generals quan fem una ullada a l'RS Q3 el primer que hi veiem és que, efectivament, és un Audi Q3. I això que sembla una obvietat és important matisar-ho, ja que Audi mai ha volgut destacar per tenir dissenys extravagants sinó més aviats discrets i molt germànics. Dit d'una altra manera: si l'RS Q3 tingués una estètica molt diferent de la d'un Audi Q3, probablement tindria el seu públic... però no seria el típic client de la marca alemanya.

L'element més cridaner de la part frontal és la graella, que integra el logotip de la marca i la insígnia identificativa del model.
Excepte pel para-xocs, la part posterior és molt similar a la del Q3 normal.

Dit això, és evident que, vist des de qualsevol angle, l'Audi RS Q3 destil·la esportivitat. D'entrada començant pel color gris mat de la unitat de proves, que darrerament s'està posant molt de moda, especialment en marques com Cupra o Mercedes. Compte: Audi ofereix una gamma cromàtica molt completa que ens permet pintar aquest cotxe fins i tot en un color verd ben llampant, però en aquesta tonalitat més discreta segur que se'n venen més.

La vista frontal cedeix el protagonisme principal a l'enorme graella octogonal que integra el logotip de la marca i la insígnia identificativa del model, i el para-xocs disposa d'unes entrades d'aire sobredimensionades que deixen molt clar que aquest cotxe equipa un motor ben potent.

Les òptiques led integren els llums diürns.
Les llandes de 21 polzades amaguen uns frens carboceràmics amb pinces vermelles.

Vist de perfil queda claríssim que estem davant d'un SUV de manual, però amb detalls que el delaten com a esportiu. Són les llandes de 21 polzades, els frens carboceràmics amb pinces vermelles i els marcs de les finestres pintats de color negre. I a la part posterior hi destaquen l'aleró i especialment el difusor, que integra dues enormes sortides d'escapament.

Disseny interior

La disposició general dels comandaments d'un Audi Q3 i d'un RS Q3 és la mateixa, de manera que en tots dos models disposarem d'una pantalla per a la instrumentació, un monitor central que integra totes les funcions de connectivitat amb el telèfon, uns comandaments físics per al sistema de climatització que tenen un tacte excel·lent i una palanca de canvis de les de tota la vida (tot i que serveixi per accionar un canvi automàtic, ja que el manual no està disponible ni com a opció).

El volant no només té un bon tacte gràcies al fet que està acabat en Alcantara, sinó que a més és completament rodó.
La palanca de canvis té un disseny clàssic i permet canviar de marxes quan se situa en mode manual.

Així doncs, ¿on trobem la diferenciació entre aquesta versió radical i la normal? Doncs en tot un seguit de detalls que provenen directament de la competició, com el volant i les insercions acabades en Alcantara, en la motllura del quadre de comandaments de fibra de carboni i en els seients esportius plens de detalls i costures en color vermell. Això sí, no m'acaben de fer el pes les lleves del canvi integrades al volant; són més grans que en les versions normals, però continuen tenint una mida massa petita.

Pel que fa a la resta de l'interior, no hi ha diferències respecte d'un Q3 normal: posició de conducció còmoda i seients amb bona subjecció lateral, places posteriors molt pràctiques gràcies als seients corredissos i un maleter que, en funció de com estiguin situats els seients, pot tenir de 530 a 675 litres de capacitat. Això mentre no els abatem, ja que si ho fem tindrem una capacitat de 1.525 litres.

Els seients davanters ofereixen un bon equilibri entre subjecció i comoditat.
Esportiu, sí, però també pràctic gràcies als seients posteriors corredissos.

Motor

La joia que trobem sota el capó d'aquest Audi RS Q3 és la mateixa que la que equipen models com l'RS3 o el Cupra Formentor VZ5, l'únic cotxe d'una marca que no sigui Audi que ha pogut equipar aquest propulsor. Es tracta d'un motor de gasolina TFSI de 2,5 litres i cinc cilindres que desenvolupa una potència de 400 CV a 5.850 revolucions i un parell motor de 480 Nm a tan sols 1.950 voltes. Tot plegat li permet oferir unes prestacions realment impressionants: accelera de 0 a 100 km/h en tan sols 4,5 segons i registra una velocitat màxima de 250 km/h.

Es tracta d'un motor que, malgrat el que pugui semblar, permet dosificar la potència a la perfecció i sap ser suau quan toca, de manera que ens permet conduir l'RS Q3 gairebé com si fos un Q3 normal. Això sí, fins i tot en el mode de conducció més calmat (Efficiency) els seus consums són elevats: homologa una despesa de 9,6 litres cada 100 km, i aquesta xifra només es pot aconseguir circulant de forma molt tranquil·la, ja que a la mínima que ens pesi el peu dret ens n'anirem als 12-14 litres fàcilment.

El motor és una veritable joia: un bloc 2.5 TFSI gasolina de 5 cilindres i 400 CV.
L'acceleració de 0 a 100 km/h es resol en tan sols 4,5 segons.

Sigui com sigui, el fet de combinar una cilindrada tan gran amb l'acció del turbo fa que el bloc 2.5 TFSI estigui ple de força gairebé en tot moment, cosa que ens facilita la vida a l'hora d'incorporar-nos a una carretera o fer un avançament. I com a bon Audi RS que és, als modes de conducció Efficiency, Auto, Comfort i Dynamic s'hi afegeixen dos modes RS que es poden personalitzar i que se seleccionen a través d'un botó específic del volant. Aquí podrem adaptar a les nostres necessitats la resposta del motor, de la tracció total, de la caixa de canvis i, evidentment, de so de l'escapament... que a altes revolucions és addictiu.

Dinamisme

Si penses en un SUV de 4,50 metres i 1.790 kg de pes t'imagines un cotxe de mida considerable i que pateix un sobrepès que li farà augmentar els consums i veure perjudicada la seva resposta dinàmica, oi? Doncs en el cas de l'Audi RS Q3 res més lluny de la realitat. Bé, el segon punt, perquè el dels consums sí que és real. I és que estem davant d'un cotxe posat a punt pel departament Audi Sport, així que la resposta de la direcció, la suspensió, els frens i el xassís ha estat cuidada minuciosament per evitar que es produeixin inèrcies indesitjades o una resposta lenta de l'accelerador.

Segons el mode de conducció escollit l'RS Q3 pot ser un cotxe còmode o molt ràpid.
L'efectivitat de l'Audi RS Q3 és veritablement sorprenent.

El resultat és molt bo. Boníssim. I, encara tot i que té el seu públic i que Audi ven tants i tants RS a escala global, pot arribar a ser fins i tot una mica avorrit per a aquells que busquen un cotxe juganer. M'explico: la tracció total aconsegueix que l'acceleració de l'RS Q3 sigui excepcional i el nivell d'adherència sigui màxim en tot moment. La direcció es mostra directa i precisa. La suspensió corregeix molt bé els balancejos i fa que el pas per revolt sigui realment àgil, una cosa sorprenent en un vehicle així. I l'equip de frens carboceràmic és infatigable. Tot plegat un reguitzell de qualitats positives que fan que posar-li una pega a aquest Audi RS Q3 sigui realment complicat.

Així que l'únic que podem dir per criticar-lo una mica és que li falta aquest punt juganer que tenen altres models (però pocs, cada cop menys). Seria una mica més divertit si l'eix posterior s'insinués en algun revolt amb el típic sobreviratge fàcil de controlar. O si alguna de les seves reaccions fos una mica més imprevisible. Però llavors deixaria de ser un Audi RS: un cotxe que és capaç de fer-ho tot bé, que et permet viatjar còmodament i alhora fer els millors temps per volta en un circuit. I el que és encara millor: amb una melodia provinent de l'escapament molt atractiva i una habitabilitat interior sorprenent en un cotxe tan ràpid i efectiu.

L'Audi RS Q3 és un cotxe rodó, però també força car: el seu preu és de 81.380 euros.

Conclusió

Si una cosa bona té el departament Audi Sport és que sap adaptar-se a les necessitats dels seus clients. Els qui busquin un esportiu de veritat poden escollir l'R8 o l'RS6, especialment en la seva versió GT. Però els qui busquin un SUV pràctic però alhora molt esportiu podran quedar-se amb aquest RS Q3 que hem provat avui. Un cotxe atractiu però discret, esportiu però còmode i radical però dòcil... i també força car, ja que té un preu de partida de 81.380 euros.

Audi RS Q3 2.5 TFSI Quattro
  • Preu

    81.380 euros

  • Combustible

    Gasolina

  • Etiqueta ecològica

    Etiqueta C (verda)

  • Motor

    2.5 gasolina 5 cilindres

  • Potència

    400 CV i 480 Nm de parell

  • Tracció

    Total

  • Mides i pes

    4506mm llarg / 1851 ample / 1602 alt. 1.790 quilos

  • Nota

    8,5

stats