Els turistes estan disposats a pagar més per protegir el medi ambient de les Balears

Un estudi afirma que veurien bé el fet d'abonar 1,23 euros diaris per persona amb l'objectiu d'evitar el retrocés de les platges causat per la pujada de la mar

Els turistes que viatgen a les Balears durant la temporada alta estarien disposats a pagar més perquè l'Administració pública protegeixi el medi ambient. Els visitants es mostren a favor perquè, a més de pagar el seu viatge, abonin una quantitat diària per persona que es destini íntegrament per implementar mesures d'adaptació i mitigació contra els efectes causats per la crisi climàtica a les Illes. Així ho assegura un estudi elaborat per dos investigadors de la Universitat de les Illes Balears i l'Institut Mediterrani d'Estudis Avançats (Imedea), que va plantejar als turistes quant pagarien per evitar la reducció de les platges a causa de la pujada del nivell de la mar i la pèrdua de la posidònia i l'augment de grumers a la costa a conseqüència de l'escalfament de l'aigua.

"A les Balears tenim un turisme que en termes generals està conscienciat i preocupat pels efectes que pugui causar el canvi climàtic", assegura el professor d'Economia Aplicada de la UIB Àngel Bujosa Bestard, que és un dels autors de l'estudi juntament amb Alejandra R. Enríquez. Els resultats de l'anàlisi revelen que els visitants estarien disposats a pagar 1,23 euros diaris per persona per tal d'evitar la desaparició de les platges, perquè, com ja va informar l'ARA Balears, Cala Millor i la Platja de Palma es reduiran a la meitat aquest segle i la primera línia de mar de Magaluf i Palmanova desapareixerà. A més, els visitants abonarien 0,90 euros perquè s'eviti el tancament de les platges per la presència de grumers i 0,31 euros per protegir la posidònia. Bujosa apunta que això és el que pagarien els turistes, però no se'ls va especificar ni on ni quan s'hauria de fer, perquè "la idea era saber què n'opinaven".

L'enquesta es va fer a l'Aeroport de Palma entre el juliol i el setembre de 2016 coincidint amb la temporada alta, però Bujosa afirma que els resultats són equiparables a la resta de les Illes. Les preguntes es van fer en castellà, anglès i alemany, hi van participar 280 persones i es va aconseguir una taxa de resposta del 64,5% i una duració mitjana de les entrevistes de 13 minuts, i els qüestionaris incomplets van ser descartats. Dels enquestats el 51,26% van ser dones i el 48,74%, homes, la meitat dels quals tenien un grau universitari, i l'edat mitjana era de quaranta-dos anys. L'ingrés mensual dels passatgers era de 2.088 euros.  La  distribució  dels enquestats per nacionalitats va ser, a més, similar  als registres   oficials  d'arribada de turistes: alemanys (31,19%), britànics (24,73%), espanyols (11,11%) i altres (32,97%).

A l'estudi s'assegura que no hi ha cap dubte que els resultats obtinguts són "molt rellevants" per a la planificació turística perquè poden servir per dissenyar polítiques d'adaptació que minvin els impactes de la crisi climàtica sobre el benestar de les destinacions turístiques internacionals, com és el cas de les Balears. L'economista recorda que aquest document, titulat Measuring the economic impact of climate-induced environmental changes on sun-and-beach tourism, només és una primera passa per omplir la falta d'investigacions respecte d'aquest tema. "Els resultats justifiquen que des de l'Administració pública i el sector privat cal actuar per reduir els impactes del canvi climàtic", explica Bujosa. 

Nous arguments per a la defensa de la fiscalitat verda

El fet que un estudi asseguri que els turistes estan disposats a pagar més perquè les administracions públiques facin polítiques que mantinguin la qualitat de les destinacions turístiques balears suposa un nou argument que xoca de front amb algunes formacions polítiques que han qüestionat iniciatives com ara l'ecotaxa. El president del Partit Popular a les Balears, Biel Company, va defensar a principi de 2019 que estarien disposats a rebaixar l'ecotaxa, deixar-la a zero en temporada baixa i reduir-la a la meitat en temporada alta. A més, afirmà que en proposarien l'eliminació si Pablo Casado fos president d'Espanya perquè la compensarien amb un nou sistema de finançament. D'altra banda, després de la fallida del touroperador Thomas Cook, el PP també va demanar la suspensió temporal de l'ecotaxa per minimitzar els efectes de la companyia. 

EDICIÓ PAPER 31/10/2020

Consultar aquesta edició en PDF