Salut creu que l'app per consultar l'historial mèdic estarà operativa a principis del 2026

Els pacients també podran demanar teleconsultes de Dermatologia, entre d'altres

L'hospital de Son Espases durant la pande`mia.
ARA Balears
30/04/2025
2 min

PalmaL’Oficina del Defensor de l’usuari ha rebut un 24,5% menys de queixes durant l’any 2024, en passar de les 243 del 2023 a 183. Les reclamacions principals han estat per la demora assistencial a consultes externes, per l’atenció i pel funcionament dels serveis, segons s’ha informat avui durant el Consell de Salut, que ha reunit els alts càrrecs de la Conselleria i representants del sector sanitari per analitzar les actuacions acomplertes el 2024 i els reptes de futur. La consellera de Salut, Manuela Garcia, ha informat que previsiblement a partir de principis del 2026 els pacients podran consultar tot el seu historial mèdic a través d’una aplicació mòbil. També podran rebre teleconsultes de Dermatologia, entre altres especialitats.

Durant l’any 2024, ha recordat Garcia, s’ha treballat en un Pla estratègic d’addiccions, a causa que el darrer datava de 2011. S'hi preveu l’abordatge de tota mena d’addiccions no sols per ús de substàncies (alcohol, tabac i altres drogues), sinó també altres conductes additives que tenen a veure amb les pantalles i els llocs d’atzar, entre d’altres. Es basa en tres pilars fonamentals: prevenció, tractament i reinserció social amb sis línies estratègiques (prevenció; model d’atenció; reducció i control de l’oferta; coordinació; participació i comunicació; formació, i investigació i avaluació).

La consellera també ha explicat que s’ha fet feina per millorar l’atenció a les persones que necessiten cures pal·liatives, com és el cas dels pacients amb ELA. En aquest sentit, l'hospital de Son Espases disposa d'una unitat específica per atendre els pacients amb aquesta patologia, que també reben una ajuda de 1.000 euros mensuals. Durant aquest any, ha assenyalat, s’ha fet feina per captar i fidelitzar els professionals, a través de mesures com la reactivació i millora de la carrera professional.

El que queda per endavant

Un dels reptes de futur és el desenvolupament del Pla estratègic de salut sobre la base de les línies del Pacte per la salut, com són la captació i fidelització dels professionals, la reducció de les llistes d'espera, l'estudi de la cronicitat i l'avaluació de la situació de l'Atenció Primària, entre d'altres. "El Pacte per la salut va crear una sèrie de línies estratègiques que són les que es plasmaran en el Pla estratègic de salut de l'any 2025, que s'ha fet en col·laboració estreta amb tots els agents", ha assenyalat García. També ha fet referència a la posada a punt de l'Agència Balear de Salut Pública. "Estam valorant com fer-ho i en quina estructura, per això hi ha una auditoria actualment en marxa. És un dels reptes als quals ens enfrontam en poc temps", ha subratllat. La idea és que estigui operativa abans d'acabar la legislatura.

La consellera ha fet referència a reptes urgents, com són "continuar fidelitzant professionals i estabilitzant plantilles" i pensar en els "reptes fonamentals" que aniran sorgint, com és la necessitat de disposar d’hospitals de mitjana i llarga estada. "Aviat podrem estar preparant Son Dureta amb 250 llits, que no sé si s'obriran tots inicialment o no, però aquest és el pla. Crec que el pla de cronicitat és el pla més important que haurem d'assumir el 2025", ha destacat.

stats