Tocar terra
Societat 25/07/2021

Produir aquí i consumir d’aquí

Mateu Morro
3 min
Fins fa pocs anys el consum de proximitat es trobava gairebé sols centrat en la producció formatgera.

Els aliments locals a Menorca

Els dos productes més presents als supermercats són la carn i el formatge

L’Institut Menorquí d’Estudis ha fet un estudi sobre la presència de producte local a deu supermercats de l’illa. Sense veure el treball en concret és difícil analitzar-ne els resultats, ja que les notes aparegudes a la premsa són imprecises. Es constata que els dos productes més presents als comerços són el formatge i la carn, cosa lògica atesa l’especialització ramadera de la pagesia menorquina. Els responsables de l’estudi, per saber-ho, han analitzat nou famílies de productes i els resultats indiquen que, en el cas de la carn, més d’una quarta part del total de referències és d’origen menorquí i, en el del formatge, un 23%. La mel i les verdures sumen prop d’un 16%, mentre que la llet supera el 9% i la mantega, el 4%. Així i tot, el nombre de referències és un indicador que no permet ponderar el pes específic de les produccions locals, tot i ser útil.

Camí de la diversificació

A part del formatge de Menorca, altres productes locals es van obrint camí

El que crida l’atenció del cas menorquí és l’avanç de la consciència social a favor de les produccions de proximitat. La societat menorquina presenta un dinamisme cap al consum responsable capdavanter a escala balear. Una major sensibilització, una bona estructuració cívica i una major consciència del paper de la pagesia en la vertebració del país. Avançar cap a una major quota d’autoabastiment implica, sobretot, fomentar més la diversificació agroalimentària, sense deixar de banda la tradició formatgera. Les produccions d’hortalisses, fruites, vins i olis, mels i confitures, embotits, llet, cereals i llegums, a poc a poc van emergint en un panorama que fins fa pocs anys es trobava gairebé sols centrat en la producció formatgera. Hi ha motius per veure el futur amb un cert optimisme.

Estiu amb el producte local

Eroski s’ha sabut guanyar la confiança de productors i elaboradors

La campanya d’Eroski a favor del producte local, del 15 de juliol a l’11 d’agost, és sòlida i atractiva: olis, olives, formatges de Menorca i de Mallorca, vins, fruites i hortalisses, xampinyons, carn de boví i d’oví, peix, licors, pastisseria, ametles, embotits, ous i llet, entre d’altres. La proposta, que inclou ofertes en tots aquests productes, és el resultat d’una trajectòria que ha tingut continuïtat en el temps i que s’ha mostrat efectiva, ja que implica un treball conjunt amb més de 150 productors locals que ofereixen més de 1.300 productes diferents, cosa que contribueix a mantenir gairebé 4.000 llocs de treball. Eroski s’ha sabut guanyar la confiança d’un conjunt de productors i elaboradors, cosa que li permet oferir al consumidor productes amb una molt bona relació entre qualitat i preu.

Aliments d’aquí en cooperatives

Els lots són bastant complets i inclouen, sobretot, aliments diversos

La campanya posada en marxa pel Consell de Mallorca és innovadora: l’oferiment d’uns bons, fins a un màxim de 4.778, que donen dret a un lot de producte de Mallorca, amb 22 productes, per valor de 153 euros quan la despesa efectuada a un conjunt d’establiments agroalimentaris, entre el 25 de juliol i el 25 d’octubre, sigui igual o superior a 200 euros. Els establiments on es poden fer les compres són 13 cooperatives, la Fundació Deixalles, Agromart i alguns altres llocs escampats arreu de l’illa. Els lots són bastant complets i inclouen alguns productes d’artesania, però, sobretot, aliments diversos com llegums, sobrassada, vi, confitura, licors, ametles, olives i formatge. La iniciativa repercutirà favorablement en les vendes d’aquests establiments i permetrà comercialitzar producció local. 

La producció d’Oli de Mallorca

El 2020 ha estat molt dolent pel que fa a la comercialització d’aquest producte

L’any 2020 ha estat un annus horribilis per a moltes produccions agroalimentàries, sobretot per a les de més qualitat. L’Institut de Qualitat Agroalimentària ha aportat les dades de la campanya 2019-2020 de l’Oli de Mallorca: el 2020 se’n comercialitzaren 248.262 litres, amb 998 productors inscrits, 3.986 ha, 13 tafones i 22 envasadores. El descens en relació amb el 2019 va ser de –14,3%. La dada curiosa és que enmig de la pandèmia, l’exportació als països de la UE va augmentar un 10%. Un 73% de l’Oli de Mallorca es va comercialitzar a les Balears; un 10%, a la resta de l’Estat; un 12% a països de la Unió Europea i un 5% a països tercers. Els principals mercats exteriors són Alemanya, Suïssa i el Japó. El valor de l’oli comercialitzat es calcula en 2.885.000 euros, amb una minva de 18,1 euros respecte del 2019, quan fou de 3.524.000 euros.

stats