La lluita dels sindicats per tancar la vaga del 'handling': "No podem consentir que els treballadors siguin esclaus"
UGT demana a les empreses subcontractades per Aena que responguin als convenis signats
Els sindicats continuen les negociacions amb les empreses de handling per posar fi a la vaga de personal que ha provocat retards en la recollida d'equipatges i vols cancel·lats a alguns aeroports de l'estat espanyol, entre ells el de Son Sant Joan. UGT demana a les empreses subcontractades per Aena que "valorin els seus treballadors i que responguin als convenis signats", explica el secretari d’UGT del sector aeri a les Balears, José Negreira. "No podem consentir que siguin esclaus. Volem que tinguin una vida normal", denuncia.
En la mateixa línia, Negreira explica que hi ha assalariats que "comencen a fer feina a les tres de la matinada i acaben a la una del vespre". Per revertir aquesta situació UGT ja ha començat a negociar amb grans empreses com Menzies Aviation. "Esperam que si arribam a un acord amb aquesta companyia, també en puguem pactar un amb la resta d'empreses. De moment, estam intentant seguir una línia i parlar amb totes", conta.
Considera que el sindicat està "a prop" d'arribar a un acord amb Menzies i celebra que "ja s'ha fet una passa important". Tot i això, lamenta que algunes companyies i el Govern de Prohens "no s'han posat en contacte amb UGT". Per això, aclareix que "de moment la vaga continua" i assegura que, en cas de no arribar a un acord amb les empreses de handling, el sindicat no descarta provocar un "col·lapse total" de l'aeroport de Palma. "Tant de bo es desconvoqui la vaga, però si l'hem de fer la farem", reitera.
La companyia Menzies, que presta servei a aerolínies com EasyJet, Emirates, American Airlines i British Airways, va començar la vaga el 16 d'agost i l'ha mantinguda durant el 23 i 24 del mateix mes. A partir d'ara, la mobilització continuarà el 30 i el 31 d'agost a tots els aeroports de l'estat espanyol on opera aquesta empresa. Pel que fa a la vaga d'Azul Handling, que també va començar el 16 d'agost, tindrà lloc a partir d'ara cada dimecres, divendres, dissabte i diumenge fins al 31 de desembre de 2025.
Una treballadora que fa 24 anys que fa feina a l'aeroport –ara per a Menzies Aviation i EasyJet– lamenta que Aena permeti "concessions a empreses que han guanyat un concurs sense comprovar si compleixen amb els requisits que el treballador tenia abans de fer feina per a elles". En el mateix sentit, critica que Aena subcontracti societats "petites que només cerquen tenir la màxima productivitat", cosa que es veu reflectida en els contractes laborals. "Abans només teníem tres operadors i ara s'han pensat que això és la gallina dels ous d'or", denuncia. Pel que fa als horaris, una altra treballadora explica que alguns companys fan "15 hores de feina" i també "torns partits", un fet que algunes vegades els obliga "a dormir als cotxes".