Jaume Carot (UIB) celebra la sentència contra el 25% de castellà a les aules: "Estic molt content"
El tribunal ha desestimat un recurs de Plis Educación sobre la modificació dels projectes lingüístics dels IES Mossèn Alcover, Aurora Picornell i Sant Agustí
PalmaEl rector de la Universitat de les Illes Balears (UIB), Jaume Carot, s'ha mostrat "molt content" amb la sentència del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears (TSJIB) que desestima la demanda interposada per Plis Educación perquè el 25% de l'horari lectiu dels centres educatius s'imparteixi en castellà. Carot s'ha sumat així a l'Obra Cultural Balear (OCB) i l'STEI, que en les darreres hores ja han mostrat satisfacció per la resolució judicial coneguda aquest dijous. "Primer, el que diuen els polítics: total respecte a les decisions del poder judicial", ha dit el rector de la UIB en ser demanat sobre aquest tema. En qualsevol cas, ha reconegut que està "molt content amb la sentència". "Mai no he entès, i no ho entendré, que es faci un problema de la llengua quan no ha estat mai un problema en aquesta terra", ha resolt.
La sentència fa referència en concret al recurs de Plis sobre la modificació dels projectes lingüístics dels IES Mossèn Alcover, Aurora Picornell i Sant Agustí, i rebutja completament la pretensió de l'associació de professors espanyolista d'obligar que el 25% de l’horari lectiu de tots els centres de les Illes Balears fos en castellà. El TSJ ja s’havia pronunciat sobre aquesta qüestió amb motiu d'un recurs que havia interposat un particular demanant l’aplicació del 25% de castellà al CEIP on estava matriculat el seu fill. En aquell cas, ja va ser fonamental pel Tribunal la Llei d’educació de les Illes Balears del 2022, que no fixa cap percentatge de castellà.
El Tribunal recorda als recurrents que la base del sistema educatiu balear està sotmès a la normativa vigent, i que com va recordar el conseller d'Educació, Antoni Vera, en una primera resposta a Plis, "els projectes lingüístics dels centres educatius s’ajusten a la legalitat del model educatiu balear, amb l’objectiu d’assegurar l’ensenyament de les dues llengües cooficials al territori, i que aquests projectes lingüístics estableixen un nombre d’hores lectives en català que suposen un mínim del 50% del temps de docència", un fet que "permet un grau d’intensitat en l’aplicació de les dues llengües respectant els criteris tècnics i pedagògics que estableix cada centre".