Educació

"Em van fer sortir de classe per arreglar ordinadors"

Els estudiants en pràctiques de l'Institut de l'Ebre denuncien "la pressió" que rebien treballant al centre

3 min
Dídac Moreno, estudiant tortosí a l'IES Ebre i afectat pel presumpte entramat fraudulent de pràctiques.

TarragonaEls alumnes d'FP que van ser seleccionats per l'Institut de l'Ebre per fer les pràctiques al mateix centre on estudiaven, en lloc de fer-les en una empresa privada, patien una sèrie de problemes que acabaven posant en risc el seu aprenentatge. Segons el testimoni d'aquests adolescents, alguns professors eren incapaços de separar la formació acadèmica de la laboral i això els suposava un greuge molt perillós. En alguna ocasió, fins i tot, havien demanat a un alumne que, en horari escolar, sortís de classe per solucionar un problema informàtic. "Recordo que era una classe que m'interessava molt perquè explicaven com configurar el login d'una aplicació. Però em van venir a buscar i em van fer sortir de l'aula perquè se'ls hi havien caducat uns certificats digitals d'un ordinador de l'àrea de direcció i ho havia d'arreglar", explica en Dídac Montero, un estudiant que va estar quatre anys en aquesta situació.

El seu horari durant aquella època era treballar al matí al centre i anar a classe a la tarda. Alguns dies que se li acumulava molta feina, havia arribat a fer jornades de fins a dotze hores, denuncia. També lamenta que a vegades, quan algun professor el veia al pati, durant el seu temps de descans, o se'l creuava pel passadís, també li demanava que l'acompanyés perquè havia sorgit algun problema informàtic que calia resoldre immediatament. "Solia passar que els professors del centre no respectaven els torns", lamenta. Negar-se a fer aquestes feines fora de l'horari laboral comportava el risc de treure males notes, ja sigui a les pràctiques com a les assignatures que donaven aquests docents.

El professor que ha denunciat el centre per aquestes pràctiques, Sergi Tur, explica que "el fet que els mateixos professors fossin els que coordinaven la feina dels alumnes provocava que si no treballaven bé a l'institut els castigaven per la part acadèmica". És per evitar aquesta confusió, entre altres aspectes, que la normativa deixa clar que no es permet fer les pràctiques "en el centre docent en què l'alumne està matriculat". La llei encara va més enllà i "per tal de mantenir l'objectivitat en l'avaluació" fins i tot desaconsella que "l'alumnat faci les pràctiques en empreses de familiars o en aquelles empreses on presti serveis algun docent amb relació directa amb l'alumne".

En Dídac, com altres alumnes consultats, critiquen que el centre esperava d'ells "un rendiment professional" i que estaven sotmesos a "molta pressió". També coincideixen a denunciar que moltes de les tasques que els feien fer no tenien res a veure amb el que estaven estudiant. Senzillament, resolien tota mena de necessitats que tingués el centre. "No era el més habitual, però en una ocasió vam haver de fer també instal·lacions de cables en aules on no hi havia res", explica en Dídac, que no tenia cap formació per treballar com a electricista. Alguns alumnes tenien molt d'interès a formar-se en el camp de la programació informàtica, però com que al centre només desenvolupaven feines de manteniment, mai van arribar a formar-se professionalment en aquest camp.

Currículum en fals

A la vida laboral d'aquests alumnes figura que van estar durant anys treballant per empreses privades que mai van trepitjar. Alguns alumnes, que ja han abandonat el centre, han relatat els problemes que tenen a l'hora de preparar el seu currículum per buscar feina, ja que, en realitat, treballaven per l'institut. "Hi ha alumnes que a les entrevistes de treball els pregunten sobre l'empresa en la qual en teoria han fet la formació i es veuen forçats a mentir. Altres, directament, renuncien a buscar feina per la zona per evitar-se aquest tràngol", explica Tur, que s'ha entrevistat amb molts d'aquests estudiants.

stats