Urbanisme
Societat 07/05/2024

Campos aprova aquest dimarts una regularització de les naus construïdes i consentides en sòl rústic

El ple municipal farà una modificació a mida de les normes subsidiàries amb arguments com que redueixen l'ús del cotxe

3 min
Ajuntament de Campos.

PalmaL'Ajuntament de Campos regularitza aquest dimarts, si no hi ha cap imprevist, les naus que ha deixat aixecar durant anys en terrenys que no tenen la consideració de sòl comercial. Després d'una llarga polèmica que es va encetar amb la investigació oberta per l'Oficina Anticorrupció, al ple d'aquest dimarts dematí els grups municipals, almenys el grup majoritari, el PP, votaran a favor d'un informe que justifica la conveniència de modificar les normes subsidiàries per poder legalitzar les naus que han estat operant a la carretera d'entrada a Campos, tot i fer-ho damunt un sòl qualificat de rústic.

Els requeriments de l'Oficina Anticorrupció han provocat durant el darrer any i mig una important tensió al si del consistori campaner, ja que els tècnics municipals han hagut d'anar responent les preguntes d'aquest departament, que justament la majoria parlamentària de PP-Vox ha decidit tancar. Les qüestions que plantejava Anticorrupció eren molt senzilles i es sintetitzen en una: amb quin argument es poden consentir activitats comercials en un sòl que té la classificació de rústic?

Les respostes es basaven sempre en una interpretació de les Normes Subsidiàries que el mateix tècnic jurídic admetia que en part estaven mancades de "sistemàtica i de lògica”, ja que en resum es consentia un ús comercial en un espai on en realitat no s'ha previst aquesta activitat de manera específica. L'argumentació municipal es va completar també amb un informe jurídic –aquest, fet per encàrrec a un misser extern– que afirmava que 'allò que no està prohibit està permès', una tesi molt criticada pels experts en urbanisme.

Cal recordar que les Normes Subsidiàries de Campos s'aprovaren l'any 1991, i regeixen l’urbanisme municipal sense que hi hagi hagut voluntat de canviar la normativa des d'aleshores. “Això permet que no t’adaptis a les reformes legals que no et convenen, i mantenir aquest sistema ambigu”, va dir a l'ARA Balears un expert en urbanisme que demana l’anonimat i que coneix bé la realitat campanera.

Ara, el nou informe que ha preparat la majoria municipal, encapçalada per la batlessa Francisca Porquer, i que aquest dimarts arriba al ple, es basa en el concepte que, com que ja se'n fa ús i ja s'ha urbanitzat la zona per a finalitats comercials, ja no queda altra solució que adaptar la normativa a la realitat, en comptes que la realitat s'adapti a la normativa. Així, segons assegura l'informe al qual ha tingut accés l'ARA Balears, "la modificació suposa la regularització d’una situació, atès que les parcel·les edificades disposen de llicència i, a més, de tots els serveis urbans, i estan integrades en el polígon industrial". També afirma el document que "es tracta de regularitzar una situació existent, amb edificis construïts amb llicència i en ús en un sòl ja transformat urbanísticament en tenir vial rodat i tots els serveis propis del sòl urbà".

Carta mundial pel dret a la ciutat

Entre les referències més sorprenents del document, que intenta cercar tot tipus d'arguments per justificar la regularització d'uns usos no previstos a la normativa, es fa esment de la Carta mundial pel dret a la ciutat, assegurant que se'n compleixen els principis. També es fa una afirmació sobre la conveniència de tenir naus comercials a l'entrada del poble, afirmant que aquesta situació "evitarà l’ús dels vehicles en els desplaçaments en crear nous usos productius", quan precisament les naus comercials han estat considerades per molts campaners com la mort del comerç de l'interior del poble.

Finalment, l'informe que aquest dimarts avalarà la regularització de les naus assegura que aquesta decisió "suposarà reduir les emissions sonores, la contaminació ambiental, el consum de recursos, etc., i augmentarà la seguretat viària". 

Campos ha tramitat els darrers mesos diferents expedients sancionadors als propietaris de les naus que es trobaven damunt el sòl no apte. Ho va fer quan va rebre les notificacions de l'Oficina Anticorrupció. Ara la pregunta és si aquestes sancions s'acabaran pagant.

stats