El ball tradicional pitiús que Coros y danzas salvà
A partir dels 50 l’organització falangista recuperà, en versió folkloritzada, un singular ritual de festeig d’arrels centreeuropees. S’havia començat a abandonar a principi del segle XX a causa d’un sentiment d’autoodi entre la pagesia. Després de l’embranzida que li donà el ‘boom’ turístic, avui gaudeix de molt bona salut
Una parella ballant als anys 50 a Eivissa.Viñets / Arxiu d’Imatge i So Municipal d’Eivissa (AISME)
PalmaAvui, en l’era de la globalització i del turbocapitalisme, una vintena de colles de les Pitiüses (la majoria a Eivissa) reivindiquen més que mai la seva identitat amb un ball ancestral, declarat BIC (Bé d’Intères Cultural). L’investigador i sonador Antoni Manonelles l’ha estudiat a fons, juntament amb Miquel Mayordomo, en el llibre Ball pagès. Orígens (2018). “És absolutament fals –assegura– que provingui de l’època fenícia. Ens arribà el segle XIII amb la conquesta catalana. Formava part dels balls de festeig que nasqueren entre la noblesa centreeuropea de l’edat mitjana. Eren balls que bevien de la idea d’amor cortès que donà un fort protagonisme a la dona”.
En el ball tradicional pitiús, la dona es mou en cercles amb passes curtes i ràpides amb els ulls fixos a terra. Pegant grans bots al seu voltant, hi ha un home que la segueix amb la mirada mentre toca les castanyoles al ritme d’un tambor i una flaüta (de tres forats, pròpia de les Pitiüses). Hi ha dos tipus de ball: ‘la curta’ i ‘la llarga’, i a dins aquesta darrera modalitat, ‘la filera’ i el ‘ball de les dotze o nou rodades’.
Grup de ball pagès. Anys 60.Subirà
Únic a les Balears
A la resta d’Illes, el ball tradicional arribat de Centreeuropa fou substituït per altres. A partir de la Guerra del Francès (1808-1814), des de la Península s’imposaren el bolero, la jota, el fandango i el copeo com a reacció nacionalista davant manifestacions culturals de caràcter més internacional. Rebutjant tot allò francès, Mallorca i Menorca copiaren la música del territori que no havia estat ocupat (el Llevant andalús i Múrcia). “Aquesta evolució –explica Manonelles– segurament no es va donar a Eivissa i Formentera a causa de la nostra orografia. Aquí, llevat de la ciutat d’Eivissa, que vivia d’esquena al camp, no teníem grans nuclis poblacionals ni grans latifundis amb terratinents que fomentassin l’adopció de noves modes de fora”.
El ball tradicional pitiús amenitzava les reunions familiars, matances, noces i les sortides de missa els diumenges. També era habitual durant les festes d’estiu prop d’un pou o d’una font. “És una beneitura, com se sol dir –ressalta l’investigador–, que això respongués a un ritual de culte a l’aigua. Es ballava en aquests llocs perquè eren els punts de trobada més concorreguts, on convergien molts de camins públics”. Tot i que escenificaven el festeig, l’Església mai no s’oposà a aquells balls. “L’alternativa eren els d’aferrat (valsos, polques, masurques...), que eren vistos com el dimoni. A vegades, però, podien acabar malament, amb enfrontaments armats entre els pretendents”.
Ball ‘pagès’, etiqueta pejorativa
La decadència del ball tradicional pitiús s’inicià a principi del segle XX quan la ciutat d’Eivissa agafà embranzida econòmica amb nous sistemes d’exportació industrial de productes com la patata, l’albercoc, l’ametla i la garrova, entre d’altres. “Aleshores s’accentuà l’antagonisme entre la ciutat i el camp. Hi hagué bastanta gent del camp que se n’anà a viure a Vila. Encara, però, hi havia eivissencs que emigraven a l’Amèrica Llatina o a Alger. Tot plegat alimentà el sentiment d’inferioritat i d’autoodi de la gent pagesa, que començà a deixar els seus costums per copiar els de ciutat. És en aquest moment quan s’acabà d’imposar l’etiqueta pejorativa nascuda a Vila de ball ‘pagès’, una etiqueta que mai emprà la gent del camp”.
Als anys trenta Diario de Ibiza ja publicava articles de persones a favor de la ràpida desaparició de la vestimenta femenina tradicional, considerada un signe de primitivisme. Segons Manonelles, però, aquest rebuig també amagava una altra motivació: “Si un jove de classe mitjana es comprometia amb una al·lota que anava vestida de pagesa i era de bona casa, li havia de comprar una anellada, un conjunt d’anells d’or, que era molt costós. Eliminant la indumentària, es llevava de sobre aquest maldecap. Va ser així com el ball tradicional acabà convertint-se en una relíquia del món del camp”. Curiosament, als anys 30 aquell món rural tan vilipendiat fou utilitzat com a reclam turístic pels primers d’empresaris eivissencs decidits a seguir les passes de Mallorca. D’ençà de la inauguració el 1903 del Gran Hotel de Palma, l’illa gran s’havia convertit en la meca turística de la Mediterrània. El 1933 Joan Villangómez promocionà el Grand Hotel Ibiza amb una fotografia d’una pagesa tocant el tambor.
Després de la Guerra Civil el ball tradicional pitiús es reduí a la mínima expressió. “El franquisme considerà sospitosa qualsevol reunió popular. A partir dels anys 50, només es pogué ballar sota l’aixopluc de l’organització Coros y danzas. Estava controlada per la Secció Femenina de la Falange, que potencià la folklorització de la cultura ‘autonòmica’ com a part de la riquesa cultural d’Espanya”. Malgrat aquest control, Coros y danzas salvà el ball tradicional pitiús de la desaparició. “Tingueren –afirma l’investigador– el mèrit de fer que pagesos ensenyassin a ballar a senyoretes de Vila”. Després es crearen les primeres colles fora de la ciutat, la de Sant Josep i la de Sant Miquel de Balansat.
Ballant davant l'església de Sant Josep.Viñets/Arxiu d'Imatge i So Municipal d'Eivissa (AISME)
La folklorització impulsada per Coros y danzas imposaria també la indumentària tradicional associada avui al ball pitiús. La dona fou abillada amb un vestit molt vistós, tot mostrant l’‘emprendada’, l’exclusiu conjunt de joies familiars, símbol del seu estatus social. A l’home, en canvi, se li posà una barretina al cap i una camisa i calçons blancs amb una toca vermella. “Abans –recalca Manonelles– els balladors vestien a la moda del moment. Aquella imposició feu que molts d’eivissencs demanassin als seus familiars la roba que feia dècades que tenien amagada a les caixes. D’altres la compraren”.
A principi dels 50, en plena obertura internacional de la dictadura, l’Agrupación Folklórica de Ibiza de Educación y Descanso guanyà certàmens a l’estranger. Malgrat el prestigi que donaven aquests premis, l’autoodi encara era ben viu. “El meu mestre de flaüta i tambor –recorda Manonelles– m’explicava que, quan era jove, sonava a les processons i li tiraven pedres. La gent considerava que eren manifestacions populars passades de moda”. El 1976 el sociòleg britànic Ronald James Cooper arribà a la mateixa conclusió amb una tesi doctoral titulada Una anàlisi d’alguns aspectes de canvi social i adaptació al turisme a Eivissa: “La immensa majoria d’eivissencs (inclosa, interessantment, la gent vella del camp) associava el passat amb ‘la misèria’ i amb l’endarreriment sociocultural”.
Aquella recuperació es completà deu anys més tard amb el boom turístic –a Mallorca passaria el mateix amb el ball compost, en què els balladors, vestits de pagès, representen unes coreografies concretes. Els cartells promocionals de les sales de festa parlaven d’exhibición de danzas ibicencas o danzas típicas de Ibiza. “De ser un ball amb què el poble es divertia passà a convertir-se en un espectacle per als turistes, fent que els dansaires, igual que passava amb el flamenc, pujassin dalt d’un escenari com si fossin moneies de fira. Més d’un va voler aprofitar l’ocasió per treure’s un jornal extra”.
Bona salut
Arran de l’embranzida proporcionada pel turisme, a poc a poc es tornaren a institucionalitzar les ballades populars en les festes patronals. El 1977, dos anys després de la mort del dictador, es dissolia Coros y danzas, l’entitat que havia ressuscitat el gran símbol de la identitat pitiüsa. A partir dels anys 80, havent recuperat l’autoestima, molts de pobles començaren a crear la seva pròpia colla. Va ser en aquella època que Manonelles, a 18 anys, s’animà a fer de sonador. “Des de fa devers 25 anys, com passa a Mallorca amb el ball de bot, aquí també feim ballades amb vestit de carrer en actuacions més informals”.
La bona salut que té avui el ball tradicional pitiús contrasta amb el de la cançó, especialment la coneguda com a cançó redoblada. “És un format –apunta l’investigador– que està més deslligat del món actual, entre altres raons perquè dona més importància a la lletra que a la melodia. Consisteix a recitar, al ritme d’un tambor i de manera monòtona, poemes que es caracteritzen pel so gutural, anomenat redoblada, que es fa al final de cada vers llarg”. Antigament les cantades eren interpretades per un grup de cantadors –podien ser fins a vint, homes i dones–, que, en les cases particulars, s’asseien en una cadira cadascun. En rotlo tancat, mentre cantaven s’anaven passant el tambor. Avui un dels seus grans recuperadors és Vicent Marí, Palermet. La màxima expressió de la cançó redoblada són les caramelles, que se solen interpretar per Nadal i Pasqua.
Festeig a Cas Murteret, Sant MiquelArxiu Fanny Tur
El ritual del festeig
El ball tradicional pitiús és l’escenificació d’un ritual del festeig que també tenia lloc sense mediació de cap dansa i que durà fins als anys 40. En aquest cas, el pare de família decidia quins dies els joves, a partir de 15 anys, podien anar a visitar les seves filles, a partir de 13 anys, amb la intenció d’iniciar-hi una relació amorosa. Solia ser els diumenges, en sortir de missa o directament a les cases de les al·lotes. En aquest darrer cas, la parella mantenia una conversa asseguda en una cadira. Des d’una altra cadira una mica retirada, vigilant-los, hi havia fent de ‘carabina’ un familiar de la jove, normalment també dona. Si la parella s’aproximava massa, ho feia saber, per exemple amb un gargamelleig.
En una població tan dispersada com la pitiüsa, aquest ritual era l’oportunitat que tenien les al·lotes per sociabilitzar i per conèixer el seu futur promès. Normalment les converses tenien lloc al porxo a l’estiu i a la cuina durant l’hivern. No podien durar gaire temps, ja que hi havia altres pretendents fent coa per ordre d’arribada. Esperaven el seu torn jugant a cartes mentre la mare de la jove els demanava informació sobre les seves famílies. Si l’espera s’allargava, se’n queixaven amb un gargamelleig o tirant pedretes. Aquella advertència era sagrada.
Quan finalment l’al·lota, sovint influenciada pels pares, triava pretendent, durant un temps indeterminat continuava el festeig. Llavors ‘s’enviava algú’: el pare del jove o una persona respectada (un metge o un capellà) s’encarregava d’intercanviar entre les dues famílies missatges fins a arribar a un acord que es ratificava amb l’entrega d’una penyora per part del nuvi –podia ser un anell, un mocador, un floc o un rosari. Amb la paraula de casament ja donada, per part de l’home era molt greu faltar-la. En canvi, no passava res si la dona canviava de parer després del prometatge.
No faltaren al·lotes que es rebel·laren contra la decisió dels seus pares de casar-se amb un pretendent que no els convencia. Hi havia festejadors rebutjats que tenien mal perdre en aquesta mena de ‘càsting’. Descarregaren la seva ràbia en bregues i assassinats amb armes blanques, pistoles i trabucs. Al segle XIX tanta criminalitat provocà una autèntica alarma social. Segons recull el 1899 Isidor Macabich a les seves cròniques, l’Església feu una campanya per modificar el ritual. Llavors es confià en l’ajuda de capellans perquè sermonejassin els pares de la família per evitar conflictes. Fou, tanmateix, debades.
Aquesta singular cerimònia d’emparellament pitiús tenia altres curiositats. Abans d’arribar a la casa de l’al·lota, en sortir de missa, una manera que tenien els al·lots de dir a una al·lota que era molt guapa era disparar-li trets als peus (es feia amb les armes carregades de pólvora, però sense munició per tal d’evitar accidents). Segons el protocol, ella no s’havia d’espantar, sinó que s’havia de fer la indiferent.