El Laboratori Interdisciplinari sobre Canvi Climàtic de la UIB rebutja l’ampliació de Son Sant Joan

Els científics que formen part de l'entitat consideren que les obres d'Aena "agreujaran" l'escalfament global

El Laboratori Interdisciplinari sobre Canvi Climàtic de la Universitat de les Illes Balears (LINCC-UIB) ha manifestat aquest dimarts que s'oposa i rebutja "totalment" les obres d'ampliació que vol fer Aena a l'aeroport de Palma, perquè, segons han explicat en un comunicat, "agreujaran" l'escalfament global. De fet, Aena admet en un document de l'empresa que les obres implicaran un "lleuger" increment de les emissions atmosfèriques. En el comunicat també han recordat que tant el govern espanyol com l'Executiu balear i el Consell de Mallorca varen declarar l'emergència climàtica i que permetre aquest projecte suposaria una "contradicció" per reduir les emissions contaminants.

L'entitat, que reuneix més d'una seixantena de científics de diverses disciplines acadèmiques, ha demanat que es retirin "definitivament" els projectes i sol·licita al Ministeri de Foment que no concedeixi els permisos necessaris perquè es pugui ampliar el nombre de vols i passatgers. També ha considerat que les institucions balears han de poder decidir sobre assumptes tan "crucials" com les obres de l'aeroport. El subdirector i la secretària del LINCC, Pau de Vílchez i Catalina Torres, acompanyats per Joaquín Valdivielso i Agustí Jansà, han manifestat la posició del laboratori. 

'No més avions!' inicia una campanya d'al·legacions contra les obres d'Aena a Son Sant Joan

Cal tenir en compte que Aena preveu que el 2025 passin per l'aeroport de Palma quatre milions més de passatgers que el 2019 i que el nombre d'avions s'incrementi en 30.000, segons l'estudi d'impacte ambiental que va fer l'empresa pública per tirar endavant el projecte d'ampliació de Son Sant Joan, destinat a atendre el trànsit aeri previst. Aena, malgrat tot, va negar fa unes setmanes a l'ARA Balears que les obres haguessin de dur més avions a Son Sant Joan i que es fes cap ampliació. En aquell moment, però, l'empresa no va explicar que les obres es fan perquè l'ens preveu que hi arribin 30.000 avions més amb remodelació o sense.

Les crítiques del LINCC es produeixen una setmana després que el conseller de Mobilitat, Marc Pons, asseguràs després d'una reunió amb representants d'Aena que l'empresa "reformularà" els projectes per complir les propostes de l'Executiu balear i que els tècnics de la Conselleria farien un seguiment "exhaustiu" de les obres. El director de l'aeroport de Palma, Tomás Melgar, va insistir que les obres d'Aena no implicaran en cap cas un increment de la capacitat de Son Sant Joan i que només serviran per millorar la qualitat del servei. Preguntat per aquest diari respecte del document en què l'empresa admet que les obres a l'aeroport sí que augmentaran el nombre de passatgers i vols, Melgar va respondre que "potser en alguns documents no estava ben explicat".

EDICIÓ PAPER 04/07/2020

Consultar aquesta edició en PDF