ECONOMIA

Aena promet que les obres a Son Sant Joan no duran més avions

La plataforma contrària a l’ampliació de l’aeroport de Palma insisteix que els projectes impliquen un increment del nombre de vols

Les obres que es preveu fer a l’aeroport de Son Sant Joan no augmentaran “en cap cas” l’arribada d’avions a Mallorca, segons asseguren fonts d’Aena. Actualment, i des del 2001, la capacitat està fixada en 33 arribades i 34 sortides amb un màxim de 66 operacions cada hora, com expliquen les fonts consultades. Segons indiquen des de l’empresa pública, això “és el que realment determina quants avions arriben a l’illa”.

La plataforma contrària als projectes anunciats, en canvi, considera que tot plegat sí que suposa una ampliació, perquè tots els elements que determinen la capacitat de vols s’incrementaran. “Presenten les obres individualment perquè sembli que no es fa una ampliació”, critica Gaspar Alomar, portaveu d’aquesta iniciativa formada per una desena d’entitats de l’àmbit dels moviments socials, entres les quals figuren Amics de la Terra, el GOB, Terraferida i Tot Inclòs, entre d’altres.

Les ampliacions, a Madrid i Barcelona

En la línia d’actuació del Pla estratègic 2018-2021 d’Aena, s’estableix la intenció de fer ampliacions i adequacions de la capacitat dels aeroports que gestiona l’empresa. Alomar opina que de cara als inversors s’especifica “clarament” què faran, però al públic només se li indica que les obres són millores per als passatgers. Segons fonts d’Aena, però, l’apartat del pla referit a les ampliacions només al·ludeix als aeroports de Madrid i de Barcelona, que disposaran d’una inversió total superior als 2,8 milions d’euros.

Malgrat tot, cal recordar que l’Ajuntament de Palma es va posicionar en contra de qualsevol ampliació. La regidora de Model de Ciutat, Habitatge Digne i Sostenibilitat, Neus Truyol, va rebutjar que s’incrementi l’activitat aèria i va demanar que l’aeroport tanqui durant la nit. D’altra banda, el portaveu de la plataforma apunta que el gestor de navegació aèria Enaire vol instal·lar un nou sistema de navegació aèria que millorarà l’eficiència de les rutes i que està inclòs dins del projecte Cel Únic Europeu. Els avions podran transitar per l’espai aeri de Mallorca amb major eficiència i Alomar considera que es podrà acollir més trànsit.

Les actuacions plantejades per Aena a Mallorca impliquen la construcció de dos carrers de sortida ràpida a les pistes, amb l’objectiu de reduir les esperes dels avions que han d’aterrar i enlairar-se. Alomar qüestiona aquesta obra i diu que permetrà incrementar la intensitat dels moviments. Segons la Direcció General d’Aviació Civil del govern espanyol, la capacitat del camp de vols és el nombre màxim d’operacions per hora que l’operador és capaç de gestionar amb uns nivells de retard mínims acceptables. El portaveu de la plataforma comenta que el Document d’Ordenació Aeroportuària (Dora) estableix que aquesta capacitat actualment està fixada a Palma en 79 vols per hora (36 arribades i 43 sortides) i no en els 66 que diu Aena. Fonts de l’empresa, però, precisen que aquest valor és “el que podria” arribar a operar l’aeroport per les dimensions que té Son Sant Joan, però que com que actualment no se superen els 66 vols per hora, no cal gestionar tantes operacions. A més, les mateixes fonts expliquen que darrerament els avions que aterren a Mallorca són més grans i venen més plens, de manera que arriben en menor quantitat.

Aena també vol remodelar els filtres de seguretat i construir vuit fingers, és a dir, les passarel·les d’accés als avions perquè els passatgers no hagin d’anar en autobús. Això, a més, suposaria reduir un 20% el temps mitjà de cada usuari quan es mou per l’aeroport, segons dades de l’ens. L’increment dels fingers implicarà que hi hagi menys aeronaus estacionades a la plataforma d’avions. Alomar adverteix que l’espai que quedi buit pot servir perquè s’aparquin més aparells, però des d’Aena asseguren que no es faran servir per augmentar el nombre d’avions. Totes les actuacions de l’ens volen “reordenar” l’espai existent de manera més racional i eficient sense ampliar el perímetre de l’aeroport, segons apunten des de l’empresa.

EDICIÓ PAPER 15/02/2020

Consultar aquesta edició en PDF