El Govern no preveu cap partida per fer el tramvia de Palma

El conseller de Mobilitat i Habitatge, Marc Pons, ha comparegut aquest dimecres davant la Comissió d'Hisenda i Pressupostos del Parlament de les Balears

El conseller de Mobilitat i Habitatge del Govern, Marc Pons, ha reconegut aquest dimecres que tant el tramvia de Palma com l'ampliació del metro fins al Parc Bit només es podran fer "si hi ha recursos de fons europeus o del govern d'Espanya". "Si no, no estam en condicions d'incrementar la nova xarxa ferroviària", ha afirmat aquest dimecres dematí davant la Comissió d'Hisenda i Pressupostos del Parlament de les Balears. 

Pons ha recordat que ambdues actuacions estaven pressupostades per a enguany, però que varen haver de "renunciar-hi" a favor de la Conselleria de Salut, que necessitava els recursos per fer front a la pandèmia del coronavirus. Tot i això, tampoc no assegura que el 2021 aquests projectes es puguin dur a terme. Cal tenir en compte que en el cas dels pressupostos de l'Estat, no hi ha cap partida destinada al tramvia, de manera que dependrà exclusivament dels fons europeus. De fet, la presidenta del Govern ja va dir a l'octubre que aquest és un dels projectes que fan comptes  dur a Brussel·les.

L'oposició carrega contra els pressupostos del Govern perquè inflen els ingressos i tenen una despesa desmesurada

No obstant això, el membre del Govern ha recordat que "els fons del conveni ferroviari inclosos en els pressupostos generals de l'Estat (10 milions el 2021) han de permetre avançar en aquests projectes". Per al 2021, en els pressupostos de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge, les actuacions de mobilitat sumen 179,5 milions d'euros.

La Direcció General de Mobilitat i Transport Terrestre té un pressupost de 127,9 milions, i en transfereix 21,1 milions al Consorci de Transports de Mallorca (CTM) i 67,5 a Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM), empreses públiques que completen els seus ingressos amb pressupostos totals de 88,3 milions SFM i 52,3 milions CTM.

Habitatge, la "prioritat"

En matèria d’habitatge, el qual Pons considera una “prioritat”, ha celebrat que per al 2021 se sumaran 500 nous Habitatges de Protecció Oficial (HPO) als 502 que ja estan actualment en marxa. El pressupost destinat a construcció d’HPO suma un total de 63.749.541 euros el 2021, un 32,32% més respecte del 2020.

A banda d'això, s'invertiran 5,4 milions d'euros a l'adquisició d'habitatges de grans tenidors per la via de l'exercici del dret de tanteig o retracte en les operacions entre ells o per la compensació econòmica en els casos de cessió de pisos buits. Quant a les ajudes per al lloguer, Pons ha explicat que la convocatòria de 2021 disposarà d'una partida rècord de nou milions d'euros: vuit milions del fons del Pla estatal d'habitatge i un milió d'euros de fons propis.

Com a mostra dels efectes de la pandèmia, Pons ha explicat que mentre que el 2019 van rebre 5.201 sol·licituds d'ajut al lloguer, el 2020 en van registrar 8.121. A aquests darrers s'hi han d'afegir 1.992 d'expedients més per ajudes extraordinàries de covid-19. En total, ha assenyalat, "enguany s'estan tramitant 15.000 expedients amb el mateix personal de 2015".

El Govern destina més de tres milions a ajudes al lloguer per a les famílies afectades pel covid-19

Gairebé 200 milions d'euros

En total, el pressupost de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge per a 2021 suma 178.751.263 euros, un 6,12% més que el de 2020. A aquesta xifra s'hi ha de sumar els fons que gestionaran les empreses públiques que depenen de la Conselleria: Serveis Ferroviaris de Mallorca (88,3 milions), Consorci de Transports de Mallorca (52,3 milions), Ibavi (95,1 milions) i Ports de les Illes Balears (35 milions).

Els pressuposts propis es complementen, en el cas de les polítiques d'habitatge, amb 15 milions del fons de l'Impost del Turisme Sostenible (ITS), amb un pla de construcció de 20.000 habitatges protegits al conjunt de l'Estat –que suposarà 4,5 milions per a nous habitatges que executarà l'Ibavi– i amb un programa de regeneració urbana i rehabilitació d'àmbit estatal (amb fons europeus), que s'està ultimant. Els 95,1 milions assignats a l'Ibavi ja inclouen els 15 milions de l'ITS i els 4,5 milions del pla estatal de nous habitatges.

En el cas de les polítiques de Mobilitat, el conseller ha explicat que s'està treballant per aconseguir recursos europeus de reconstrucció per ampliar la xarxa ferroviària. A més, ja hi ha garantits 100 milions d'euros del govern de l'Estat amb un conveni ferroviari que es distribueix en deu anys. Així, es preveu que el pressupost total es pugui incrementar amb uns 60 milions més, al marge dels fons que es puguin obtenir per al tramvia.

La construcció no atura a les Balears durant l'estat d'alarma per la negativa de Madrid

El sector de la construcció es manté

En aquest sentit, el portaveu parlamentari del Patit Popular, Josep Lluís Camps, ha criticat que els pressupostos siguin "bastant ficticis", atès que depenen en part de les donacions estatals i europees. Per part seva, el membre de Ciutadans, Marc Pérez Ribas, ha demanat més concreció en el total de les ajudes del fons europeu i ha criticat que "no es poden presentar quatre projectes per complir l'expedient".

Preguntat sobre la situació del sector de la construcció pel Partit Popular, Pons ha assegurat que aquests treballadors "no només no han davallat l'afiliació, sinó que a l'agost de 2020 era superior a la del 2019". "En plena crisi del coronavirus no hi ha hagut destrucció de feina en el sector de la construcció", ha assegurat el membre del Govern.

En una altra línia, el portaveu d'Unides Podem, Pablo Jiménez, ha demanat conèixer el llistat de grans tenidors i més detalls sobre aquestes polítiques. Davant això, Pons ha assegurat que "abans que acabi l'any ja s'haurà iniciat un paquet d'habitatges [d'aquests tenidors] que passaran a mans del Govern, una mesura pionera a tot Espanya".

EDICIÓ PAPER 28/11/2020

Consultar aquesta edició en PDF