INFRAESTRUCTURES

L'electrificació total del tren pot estar enllestida l'any 2018

El Govern preveu començar les obres el 2017 i pagar la meitat dels 50 milions amb doblers europeus

L'electrificació de la línia de tren fins a Manacor i sa Pobla podria estar enllestida l'any 2018. Aquesta és la data que ha donat avui el conseller de Mobilitat, Joan Boned. Segons les previsions del Govern, les obres podran començar durant el primer trimestre de 2017, "com a molt tard".

La meitat de les obres, pressupostades en uns 50 milions d'euros, es pagaran mitjançant una subvenció provinent dels fons europeus Feder. És el mateix sistema que es va utilitzar per pagar l'electrificació des de Palma fins a l'estació de l'Enllaç. Segons ha explicat Boned, la Conselleria estudia els dos projectes elaborats durant la legislatura passada per actualitzar-los.

L'electrificació de tota la línia, reivindicada des de fa anys, permetrà que el servei de tren sigui més ràpid, més econòmic i menys contaminant.

Actualment, els usuaris que fan el trajecte des de Manacor o sa Pobla cap a Palma van amb vagons de gasoil fins a l'estació de l'Enllaç, on canvien de tren per agafar-ne un d'elèctric i on no hi ha lloc a cobro per esperar per fer el transbordament. En l'apartat econòmic, a banda de l'estalvi que suposa no haver de mantenir dues línies diferents, la venda dels vagons dièsel també servirà per obtenir ingressos. Això no obstant, de moment no està previst revertir la pujada de preus que va fer efectiva l'Executiu anterior.

6.000 persones amb accés a Crist Rei

El Govern ha posat en marxa avui el baixador de l'estació d'Inca que permet accedir a les vies de tren des de la barriada de Crist Rei. Les obres han costat 70.000 euros. També s'hi ha instal·lat una màquina expenedora de bitllets.

El president de l'Associació de Veïns de la barriada, Serafín Hidalgo, s'ha mostrat satisfet per la reobertura del baixador. També ha recordat les dificultats que suposava tenir-lo tancat sobretot per a persones majors o amb alguna discapacitat. Cal recordar que l'accés dóna servei a una població de devers 6.000 persones, el doble d'habitants que el municipi de Petra, on hi ha estació.

Aquest accés estava tancat des de novembre de 2012, quan Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM) el clausurà sense oferir cap explicació. Des d'aleshores, l'accés només es podia fer des de l'altra andana i els veïns havien de travessar les vies per passos soterrats. Durant la legislatura passada, SFM oferí diverses versions sobre el baixador: que si estava tancat era més rendible perquè no calia vigilar-lo o que tenir-lo obert suposava una duplicitat. Finalment, el febrer passat, l'aleshores conseller, Biel Company, anuncià que el baixador s'obriria, però no inicià els tràmits perquè així fos. "Sembla mentida que una cosa tan senzilla no es fes", ha dit avui el conseller Boned.

Dijous Bo

Per altra banda, SFM ha confirmat que hi haurà servei especial de tren tant per al mercat del  Dijous Bo com per a la revetla, popularment coneguda com a 'Dimecres Bo'. Com a novetat, la nit de la revetla també hi haurà servei especial des de Manacor i sa Pobla.