26/02/2021

SOS Turisme, SOS Balears

3 min

La campanya SOS Turisme s'ha estès com una taca d’oli on el turisme és cabdal per a l'economia i l'ocupació. En poques paraules, arreu del territori. S’hi han sumat tots els actors que conformen el turisme, que no són pocs, de manera que s’ha assolit una transversalitat que feia temps que no es veia. A més, a diferència de les manifestacions al carrer de l’autoproclamada Resistència Balear, aquesta vegada les mobilitzacions no han posat en risc la salut de ningú. Per això, és de preveure que el seu impacte sigui major en tots els àmbits, també en el polític.   

Des de l’oposició veuen en les mobilitzacions la palanca que els pot dur al govern. Alguns amb seny i d’altres a qualsevol preu. Pel que fa al Govern, des del PSOE ho segueixen sense perdre’n detall, conscients que si no aturen la sagnia les properes eleccions estan perdudes. Per contra, no sembla que això tregui la son a Podem i Més, que ja han assumit que el turisme no va amb ells.   

És cert que no es pot parlar d'un atac frontal a la campanya, però dia sí dia també una part de l’esquerra escenifica les poques simpaties que té cap al sector turístic, una activitat econòmica que, agradi o no, continuarà sent el motor econòmic de les Illes. Que si s’és liberal el que toca ara és estirar dels estalvis, que ja s'han donat massa doblers al sector, que la campanya és cosa de quatre milionaris que es volen enriquir encara més... Però no, precisament SOS Turisme no la iniciaren els grans hotelers, sinó els petits. I potser d’aquí part de l’èxit, perquè s’hi han sumat les patronals d’habitatges turístics, les del petit comerç, restauradors... I el que és més significatiu, milers de persones a títol individual i les grans cadenes. 

És una llàstima, aquesta animadversió, perquè si no s’embruta la cosa, el que es demana és de sentit comú: línies d'actuació clares, transparència en la gestió, més mitjans per controlar la pandèmia, ajuts econòmics per a capejar la crisi similars als d’altres països europeus, etc. Sobretot, però, i el que és més important, prioritzar la salut per fer de les Illes Balears un territori segur per a residents i turistes. Perquè fer de ca nostra una destinació que generi confiança és la millor campanya de promoció que podem fer ara mateix. I és important que es faci pressió quan ara mateix estam a la cua de l’Estat en provisió de vacunes. 

Fins ara, la campanya no ha estat instrumentalitzada per cap partit i, a diferència de les mobilitzacions de Resistència Balear, no es va en contra de ningú. No es veuen manifestants beguts pel carrer sense mascareta ni imatges que fereixen la sensibilitat de tot aquell que no simpatitzi amb l'extrema dreta. Es veuen pancartes a les façanes d'establiments turístics de tota casta i de particulars, vídeos sensibilitzant sobre la situació precària de desenes de milers de ciutadans i es demana al Govern que faci la seva feina.   

Resulta trist veure la manca d'empatia d’alguns cap a milers d’empresaris i treballadors que poden perdre tot el que tenen i el que no tenen. Asfixiar-los amb impostos inassumibles és dur-los a la fallida i generar més dependència d’uns recursos públics cada vegada més finits. No es tracta només de salvar el turisme, es tracta de sobreviure tots quan el govern central t’ha abandonat. Com a mínim, Més té clara aquesta darrera part, a veure si Podem acompleix la promesa que feu en el seu moment i se suma a la demanda per un finançament just.   

Joan Miralles és sociòleg

stats