Tribuna oberta

Més enllà de fronteres: el valor de l’OFIM per a tota la societat

Marta Alonso Andreu
29/08/2025
Treballadora social
3 min

L’Oficina d’Informació a l’Immigrant (OFIM) és un servei públic que fa anys que funciona a les Balears. És, a parer meu, un servei de qualitat i diferencial respecte d’altres comunitats autònomes. No em consta que existeixi res similar a la Península. Alguna vegada vaig contactar amb un servei semblant a Catalunya, però estava completament saturat.

Conec l’OFIM per dins: hi vaig treballar set anys. Sé com són les persones que el fan servir i com treballa el personal que el sosté. Puc dir que, darrerament, l’oficina afronta reptes que afecten la qualitat del servei. I vull deixar-ho clar: el personal laboral és qui dona la qualitat, atenent amb professionalitat i humanitat totes les persones.

Però hi ha problemes que no depenen d’ells, sinó de la gestió del servei:

— Llistes d’espera extenses.

— Creixement de l’equip, que implica més càrrega de coordinació.

— Sobrecàrrega del personal administratiu.

Aquest darrer punt té un impacte directe: no es pot atendre el telèfon per donar cites. Fa temps que es va demanar una tercera persona per a administració; es va aprovar, es va assignar pressupost… però, per raons que no s’han explicat amb claredat, la Conselleria ho té paralitzat.

Actualment, qui gestiona l’OFIM a la Conselleria és Presidència. I a Presidència hi ha Vox. Sabem què pensa Vox sobre les persones immigrants.

El fet de migrar no sempre és una decisió: moltes vegades és una necessitat, i fins i tot una qüestió de vida o mort –literalment. No ens deixem enganyar pels nostres privilegis o per l’aparent estabilitat: això pot ser només una il·lusió que desaparegui d’un dia per l’altre. Tractem-nos com ens agradaria que ens tractassin.

Amb aquest context, vull posar en valor tres coses:

— Totes les persones immigrants: les que acudeixen al servei i les que no.

— El personal laboral: professionals amb experiència i coneixement profund del servei.

— El mateix OFIM: un servei públic externalitzat que aporta valor real a la comunitat balear.

A més, cal recordar que la població de les Balears també afronta altres problemes greus vinculats a la gestió migratòria: el mercat il·legal d’empadronaments, el mercat il·legal de cites d’estrangeria i la insuficient dotació pressupostària i de personal –potser molt convenient des del punt de vista estratègic-polític– de l’oficina d’estrangeria de les Balears. Per no parlar de les dificultats en els procediments d’asil ni del que ha suposat la nova Llei d’estrangeria en relació amb els informes d’esforç d’integració.

No som “nosaltres” i “ells”. Som tots nosaltres defensant un servei de qualitat davant l’Administració. La societat balear va votar a les urnes –encertadament o equivocadament– l’actual Govern. Només esper que, més enllà d’ideologies, es cuidi l’OFIM pel que és i pel valor que té.

Les persones immigrants tenen dret a informació gratuïta, veraç i de qualitat. I no, no és tan senzill com “que vinguin ja regulars”: aquest argument només reflecteix desconeixement de la realitat social.

Defensar aquest servei no és “per ells” –les persones immigrants–, sinó per totes les persones que vivim a les Illes, amb independència de la nostra nacionalitat o situació administrativa. Mereixem un OFIM fort, amb personal estable, ben gestionat i amb el suport de l’Administració.

Parlar de l’OFIM no és per a mi un record del passat, sinó una convicció present i un compromís de futur: defensar un servei que mereix continuar creixent i cuidant-se, perquè és un pilar de justícia i de dignitat per a tota la societat balear.

stats