‘Croquis científics’. Automobilisme (1902)
Peces històriques triades per Josep Maria Casasús
Peces Històriques Triades Per Josep Maria CasasúsDe l’article de Josep Duran i Ventosa a 'La Veu de Catalunya' (24-II-1902). Uns set anys després l’automòbil ja inspirava una nova generació de ninotaires catalans que treien punta a les novetats. El més representatiu del Noucentisme en el dibuix humorístic va ser Ismael Smith (Barcelona 1886 - Nova York, 1972). Arran d’una Copa Catalunya de cotxes, Smith va publicar en el '¡Cu-Cut! ' (19-V-1909) l’acudit reproduït aquí. Posava en el peu aquesta conversa entre espectadors: “-Fixa’t, fixa’t que van de tort. -És que ja deuen portar la copa ”.
Tardaran més o menys -al nostre entendre no molt temps- que tant els cotxes com els carros de transport seran automòbils. El motor, aquest enginy mecànic, braç forçut de la indústria, un cop feta la grossa tasca a les fàbriques, tallers, barcos i ferrocarrils, se recorda dels humils i fins de les pobres bèsties, companyes de l’home, com és el cavall. [...] El canvi del motor de sang pel mecànic aplicat al conreu de la terra, serà llarg, com en són totes les evolucions agrícoles, però l’arrastre dels carruatges dins les grans ciutats, on es compta el temps i no hi manquen diners per la transformació, aquesta no es farà esperar i vindrà relativament de pressa. I no volem dir que d’aquí a pocs anys ja no vegem cavalls pels carrers de Barcelona. Aquest hermós animal, serà sempre utilitzat com a luxe, per a passeig i treballs lleugers. Els estudis per aplicar la tracció mecànica a tota classe de carruatges, venen ja d’antic, però sols fa uns pocs anys, que s’han arribat a obtenir resultats pràctics i avui és admirable la rapidesa amb que progressa l’automòbil. [...] Un dels primers cotxes moguts pel vapor fou construït per un francès, Joseph Cugnol, que pels anys 1769 i 1770 va fer diferents proves amb bons resultats, i que, si mal no recordem, encara es conserva el model d’aquell cotxe al Museu d’Arts i Oficis de París, on es conte que en un dels assaigs, tot patollant amb la màquina, aquesta es posa a caminar sola, empenyent el cotxe contra la paret, que va enderrocar-se. Es veu que això de les malifetes els automòbils ho porten de naixença. Després de Cugnol, altres inventors, tant francesos com anglesos, varen fer cotxes moguts amb màquines de vapor més o menys perfeccionades, [...] L’automòbil que pot dir-se va obrir el nou camí fou construït l’any 1873 per Mr. Amédée Bollée. Aquest cotxe, que es va batejar amb el nom de l’obeissante, estava mogut per dos cilindres col·locats a 45 graus l’un de l’altre, alimentats pel vapor d’una caldera Field, que es com si diguéssim la caldera tubular més perfeccionada per a produir gran quantitat de vapor amb el lloc més reduït. [...] L’empenta forta donada a la construcció d’automòbils ve de la penúltima Exposició de París i des de llavors es treballa ferm en aquest ram per moltes cases constructores de França, Alemanya, Anglaterra i Nord-Amèrica, disputant-se la superioritat dels motors de vapor, benzina o elèctrics que tenen, cada un pel seu costat, avantatges i inconvenients, encara que avui sembli que els motors d’explosió de benzina o alcohol portin la davantera.