SFM inaugura la nova seu a l'hostal Terminus i recupera un refugi de la Guerra Civil
Prohens ha celebrat la recuperació de l'antic hostal, un edifici modernista construït el 1913 i declarat bé d'interès cultural
PalmaServeis Ferroviaris de Mallorca (SFM) ha inaugurat aquest dilluns la seva nova seu institucional, situada a l'edifici que antigament acollia l'hostal Terminus, a la plaça d'Espanya de Palma i al costat de l'estació Intermodal.
A l'acte, hi han assistit la presidenta del Govern, Marga Prohens; el conseller d'Habitatge, Mobilitat i Territori, José Luis Mateo; el batle de Palma, Jaime Martínez, i el director gerent de SFM, José Ramón Orta. Les autoritats han destapat una placa commemorativa de la inauguració, han fet una visita per les instal·lacions i, en acabar la presentació oficial, han estrenat de manera simbòlica la nova cafeteria de la seu.
Prohens ha celebrat la recuperació de l'antic hostal, un edifici modernista construït el 1913 i declarat Bé d'Interès Cultural (BIC), en un procés que va arrencar el 2012 quan l'Administració va iniciar el procediment legal per recuperar-ne la titularitat pública. "Culminam un projecte llarg per retornar a aquest edifici l'ús públic, un projecte amb el qual recuperam patrimoni i història viva de les nostres illes", ha aplaudit.
La reforma, iniciada fa un any i mig i dotada amb 3,7 milions d'euros, s'ha duit a terme respectant la "identitat arquitectònica" de l'immoble, però permetent-ne l'adaptació als usos actuals. Així, el Terminus acollirà a partir d'ara diverses oficines de SFM, un centre de control, una cafeteria oberta al públic i una sala d'actes al qual se li donaran usos de caràcter social i cultural.
A més, després d'una modificació del projecte inicial, les obres han permès recuperar el refugi antiaeri que durant la Guerra Civil va donar recer als ciutadans de Palma davant els bombardejos republicans. "No estava previst en el projecte anterior i el refugi es trobava en perill de desaparèixer. Ara podrà ser visitat per la ciutadania per conèixer la nostra història. Això també és memòria històrica", ha reivindicat la presidenta.
"Transformació de l'entorn"
Prohens ha emmarcat la reforma del Terminus en la "profunda transformació" de l'entorn de la plaça d'Espanya, una zona que "durant massa anys ha sofert degradació, abandonament i falta d'inversió".
"Aquest edifici era una mostra d'aquest abandó, i la seva rehabilitació se suma a l'aposta per millorar la seguretat de la zona", ha apuntat la presidenta, qui ha recordat la recent inauguració d'una comissaria de la Policia Local de Palma en un immoble molt pròxim.
Aquestes actuacions, ha remarcat, s'estenen a l'estació Intermodal, "on pràcticament no s'havia invertit en 20 anys". La reforma, iniciada el febrer passat i finançada amb 3,6 milions d'euros –dels quals ja se n'ha executat un–, permetrà la millora de l'accessibilitat, la renovació de les escales mecàniques, nous banys públics i una oficina d'atenció a l'usuari, entre d'altres.
En la mateixa línia s'ha expressat Martínez, qui ha celebrat que tant l'Administració autonòmica com la local "estiguin alineades en el projecte de ciutat i apostin per cadascun dels barris" de la capital. La reforma del Terminus, ha considerat, "representa moltíssimes coses" com acostar a la ciutadania "un servei públic essencial" i l'aposta per recuperar elements patrimonials.
"En aquesta zona hi ha un projecte de la Policia Local per situar càmeres intel·ligents i de control perimetral que seran un projecte pilot que es podrà extrapolar a altres llocs de la ciutat", ha posat com a exemple de l'aposta per la seguretat.
També ha celebrat la recuperació del refugi antiaeri, que ha avançat que "no és l'únic que s'està recuperant", ja que es farà el mateix a la plaça Major. "Treballam coordinadament per posar en valor la història, l'origen i l'essència de Palma", ha sentenciat el batle.
Projectes ferroviaris
La presidenta de l'Executiu ha aprofitat la seva intervenció per reivindicar els avanços que en els dos darrers anys s'han fet en la millora de la xarxa ferroviària de Mallorca "que feia dècades que no es feien". En concret, s'ha referit al projecte del tren a Llucmajor, "que tira endavant complint amb el calendari"; de la prolongació fins a Alcúdia, del qual s'estan estudiant les al·legacions per aconseguir el "màxim consens" possible i que el seu traçat tingui el menor efecte a l'alçada de sa Pobla; i l'arribada del metro fins a l'Hospital Universitari de Son Espases.
"I si disposam de finançament, no renunciam a completar el desenvolupament de tota la xarxa ferroviària, com el tren d'Artà i Capdepera (més conegut com el tren de Llevant) i noves línies que puguem estudiar", ha assegurat.