Proves cotxes
Microsites  /  Motor 22/01/2022

BMW Sèrie 4 Gran Cupè, elegància i distinció

Provem a fons la segona generació de la berlina cupè bavaresa, ara més potent i amb un maleter de 470 litres

8 min
BMW Sèrie 4 Gran Cupè

Ara fa uns mesos BMW va presentar la segona generació del Sèrie 4 Gran Cupè, una berlina esportiva i cupè que creix en tots els aspectes respecte al model precedent. El nou Sèrie 4 Gran Cupè és una mica més llarg, ample i alt que mai, amb una molt bona batalla o distància entre eixos –que ara arriba 2,85 metres– que permet més habitabilitat interior.

BMW Sèrie 4 Gran Cupè
BMW Sèrie 4 Gran Cupè
BMW Sèrie 4 Gran Cupè

Tot i ser més gran (fa 4,78 de llarg, 1,85 d’ample i 1,44 d’alt), BMW ha millorat el coeficient aerodinàmic del model, que ara arriba al 0,26 Cx gràcies al treball de la carrosseria, amb nervadures més pronunciades i contundents. El cotxe és realment espectacular des d’un punt de vista estètic i de disseny, ja que es percep realment baix, ample, caracteritzat per un capó allargat, una línia de cintura baixa i una pronunciada caiguda cupè, mantenint la recepta clàssica dels millors esportius de la història i afavorint el treball aerodinàmic del cotxe.

A aquest treball aerodinàmic hi ajuda un nou frontal que segueix la tendència iniciada pels M3 i M4 actuals, amb una calandra més pronunciada i nervadures laterals marcades i contundents. La calandra frontal, amb els característics ronyons exageradament grans, és un dels punts calents del nou Sèrie 4 Gran Cupè, ja que no deixen a ningú indiferent: o t’agraden o no els pots suportar. La veritat és que amb el pas del temps, però, l’ull s’hi acaba acostumant i hom arriba a no fixar-s’hi gaire.

Detall polèmica calandra
Detall llandes i pinces de fre
Detall caiguda cupè

La nostra unitat de prova feia servir el paquet esportiu M, que inclou unes boniques llandes de 19 polzades, frens de disc ventilats a les quatre rodes amb pinces de fre específiques de color blau, una suspensió esportiva específica que rebaixa alguns mil·límetres l’alçada del cotxe i uns fantàstics fars davanters led i làser d’una tonalitat blavosa que milloren moltíssim l’eficàcia de la signatura lumínica del cotxe.

Uns interiors de luxe

Pel que fa als interiors, convé destacar que el Sèrie 4 Gran Cupè amplia el seu maleter fins als 470 litres de capacitat, que poden arribar fins a 1.290 litres en cas d’abatre la filera de seients posterior, i que aquesta capacitat extra en el maleter és la raó de ser d’aquesta carrosseria específica. 

En el centre de la consola hi podem trobar una gran pantalla tàctil de 8,8 polzades que també respon a ordres gestuals i de veu, compatible amb el nou sistema d’infoentreteniment BMW 7.0. Opcionalment el Sèrie 4 Gran Cupè pot utilitzar una pantalla tàctil de 12,3 polzades amb millor resolució que la de sèrie, com en el cas de la nostra unitat de prova.

Detall interiors BMW Sèrie 4 Gran Cupè
Detall interiors BMW Sèrie 4 Gran Cupè
Detall interiors BMW Sèrie 4 Gran Cupè

El quadre d’instruments, per la seva banda, també està del tot digitalitzat, però la disposició de la resta de comandaments com ara el climatitzador de tres zones, el volum o el canvi d’emissora o de cançó, per exemple, encara manté els botons físics, en una aposta que cal aplaudir. De fet, i aquesta és una opinió personal, crec que la disposició ergonòmica que fa servir BMW, amb botons, volants esportius de bon tacte, lleves integrades i palanques tradicionals que ens permeten funcionar en mode seqüencial sumat al comandament giratori integrat en la consola central, passa per ser el millor del mercat a hores d’ara.

La nostra unitat de prova disposava també d’altres elements interessants pels quals val la pena pagar un extra com ara els seients estil bucket que recullen perfectament el cos, el sistema de Head-Up Display totalment digital que es projecta sobre el vidre davanter o el fil de llum ambiental interior personalitzable que ajuda a crear un espai elegant i acollidor durant les hores de foscor. Els entapissats de cuir dels seients o els materials símil d’alumini i fibra de carboni dels interiors, sumats a una qualitat d’execució excel·lent, fan que sumar quilòmetres en aquest Sèrie 4 Gran Cupè esdevingui un plaer per als sentits.

Per acabar, cal destacar també la posició de conducció que ofereix el Sèrie 4 Gran Cupè, realment baixa (més que en un Sèrie 3 estàndard, per exemple), ben estirada i lleugerament inclinada cap a l’esquerra, que permeten que el conductor s’integri a la perfecció amb la seva màquina i amb l’asfalt. Aquesta posició baixa i un punt estirada esdevé sorprenentment còmoda un cop dins de l’habitacle, gràcies també al bon treball dels seients del model, però les persones amb més problemes de mobilitat (lesions a l'esquena, genolls, embarassades o d’edat més avançada) poden tenir més problemes a l’hora d’accedir-hi. Res massa greu o insuperable, però val la pena tenir-ho en compte. 

Detall posició conducció
L'espai a les places posteriors no és bo
El maleter sí que té molt d'espai

L’altre element que cal tenir ben present és que l’espai a les places posteriors no és gaire gran, i que és adequat per a dos adults, però en cap cas per a tres ocupants, ja que el túnel de la transmissió o el mateix entapissat no és el més adequat per portar un adult o nen a la plaça central. A més, la caiguda cupè del pilar C fa que els adults de més de 180 centímetres toquin amb el cap al sostre, mentre que els nens d’entre 135 i 150 centímetres que puguin circular amb un elevador o cadireta tampoc acaben d’encaixar en les places posteriors, ja que la finestra queda un pèl elevada i els talla visibilitat. Encara hi ha més: col·locar un infant en una cadireta en un cotxe baix com aquest Sèrie 4 Gran Cupè tampoc és una tasca senzilla. En definitiva, aquest no és el millor cotxe familiar del món, per bé que és una cosa que tots ja podem intuir només de veure’l a primer cop d’ull. Tampoc és el més pràctic o eficient, però tampoc vol ser-ho. Aquest és un Gran Cupè, un model pensat per ser elegant, àgil i exclusiu.

Tot un GT en format dinàmic

La nostra unitat de prova era un 420i Gran Cupè. És a dir, que feia servir un motor gasolina de quatre cilindres que entrega 184 CV i 300 Nm de parell sobre l’eix posterior. Aquest és, doncs, l’esglaó d’accés a la gamma del Sèrie 4 Gran Cupè, que disposa també d’un 430i de 245 CV i un fantàstic M440i xDrive de tracció integral i 374 CV, a banda de la versió dièsel 420d de 190 CV. Tots els models, inclòs el 420i d’accés que vam provar a fons, fan servir un canvi de vuit relacions d’origen ZF amb convertidor de parell que marida prou bé amb el propulsor alemany.

El motor és on ha de ser, i en la posició tradicional de BMW
Detall palanca canvi
Detall quadre instruments digital

Una de les grans qualitats del Sèrie 4 Gran Cupè és el seu xassís, creat a consciència pels bavaresos per esdevenir àgil, reactiu, dinàmic i confortable. Així doncs, el Sèrie 4 Gran Cupè segueix presentant un repartiment de pes pràcticament perfecte entre els dos eixos, un motor col·locat longitudinalment per darrere de l’eix davanter i un esquema de tracció posterior dels que han caracteritzat sempre la marca de Munic. Si a això hi sumem el paquet esportiu M de la nostra unitat de prova –que inclou suspensions rebaixades, una direcció encara més directa i comunicativa i llandes específiques més lleugeres–, el resultat final passa per ser excels.

De fet, a falta de provar les versions 430i o M440i xDrive, puc assegurar que el 420i d’accés ja és un vehicle àgil, dinàmic i prou estalviador, ja que permet xifres de consum relativament moderades si circulem per autopistes i autovies a velocitats legals amb el mode Eco Pro activat i sense enfonsar massa el pedal de l’accelerador. Circulant amb cura, amb una orografia planera i les condicions esmentades és possible obtenir consums similars als 6,6 l / 100 km que promet la seva fitxa tècnica. Ara bé, si seleccionem el mode esportiu i elevem l’exigència al cotxe, aquest respondrà amb tots els ets i uts, tal com s’espera d’un bon BMW de gasolina, tracció posterior i 184 CV, però elevant el consum fins als 8 o 9 litres. Per acabar, si circulem per trams urbans amb densitat elevada de trànsit o enfilem a bon ritme una carretera de muntanya, més valdrà que ens oblidem dels registres de consum obtinguts fins aleshores. Amb tot, res massa escandalós: dubto que el client estàndard d’aquest cotxe passi la major part del temps atrapat en carrers estrets o atacant ports de muntanya a fons.

Un dels elements que més m’han sorprès del 420i Gran Cupè ha sigut el bon treball en l'aïllament acústic del motor i dels sorolls a l’hora de circular. Conduint en mode Eco Pro o Comfort resulta sorprenent comprovar que el cotxe no transmet pràcticament cap soroll del motor ni del mateix moviment del vehicle gràcies al bon treball aerodinàmic abans esmentat. 

BMW Sèrie 4 Gran Cupè
BMW Sèrie 4 Gran Cupè