L'adeu del CEIP Felip Bauçà, vist per la mestra més veterana: "Esper que la nostra essència no canviï a la nova escola"

Fa 30 anys que Pilar Membrive és al centre, que ara tanca, i alumnat i professorat es traslladaran al nou CEIP Tramuntana

Pilar Membrive, mestra al CEIP Felip Bauçà i al futur CEIP Tramuntana.
02/07/2025
3 min

El curs 2024-2025 ha estat el darrer del CEIP Felip Bauçà, just l’any en què ha complit el seu 50è aniversari. A partir de setembre, els seus alumnes i professors es traslladaran al nou CEIP Tramuntana. Pilar Membrive és un testimoni viu de l’evolució del centre al llarg de les dècades, ja que és la mestra més veterana de l’escola. Hi ha estat vinculada 30 anys com a professional, i uns quants més com a practicant. “Ara vivim un canvi d’edifici i em sent agraïda per les instal·lacions precioses que tindrem, però esper que la nostra essència, al nou centre, no canviï”, diu. “Els edificis són parets, i són freds”, afegeix.

Els professors han coordinat el trasllat en equip. “Posam els nostres cotxes i temps extra, sense plànyer recursos”, explica. “Tant de bo que el nostre model d'escola, arrelada a l’entorn, que s’enriqueix de les famílies, que camina mirant els alumnes als ulls, estimant-los i valorant-los, es mantingui”, desitja.

Durant els seus 30 anys de feina al CEIP Felip Bauçà, Membrive assegura que l'escola ha patit les bufades dels canvis constants de lleis educatives, així com moments bons, dolents, moltes jubilacions i canvis en el perfil de l’alumnat, etc. “Tot plegat és un volcà de sentiments, experiències i il·lusions”, resumeix, El Felip Bauçà s’ha caracteritzat per la vulnerabilitat extrema dels seus infants i també per ser un centre amb una gran multiculturalitat. “Hem tingut nins d’Ucraïna, Romania, Moldàvia, Itàlia, Marroc, Nigèria, Algèria, Senegal, Brasil, Colòmbia, Equador, Paraguai, l'Uruguai, Xile...”, enumera la mestra.

Membrive deixa el que ha estat ca seva durant tota la vida laboral, de la qual en té bones memòries. “Me’n record de les festes, de la coral Felipa, que sortia al carrer a cantar a les famílies, dels balls, les cançons, les coreografies, el bon ambient, les xerrades i, especialment, d’un equip entregat a la feina tot i les dificultats", resumeix. I especialment, de tots aquells alumnes que han passat per l'escola i que, ja adults, amb les seves vides encaminades, han passat a saludar.

Una escola amb personalitat

El CEIP Felip Bauçà és un edifici amb molt de caràcter, però que presenta deficiències vinculades a l’edat que té i que els sindicats i els professors han denunciat en diferents ocasions. Els banys són molt antics, amb instal·lacions sanitàries obsoletes. El centre també és un forn quan fa calor, perquè li pega el sol tot el dia i l’aïllament és inexistent. Però té grans espais dels quals no disposen la majoria dels centres educatius de les Balears, ni els vells, ni els nous. Per exemple, un gimnàs enorme, tan gran que l’eco que s’hi produeix en xerrar fa quasi impossible entendre el que es diu. La sala, però, també té un problema: està per sota del nivell de terra i, quan plou, s’inunda.

Les classes tenen una dimensió generosa, en comparació a les que es fan ara. Té molts espais auxiliars que permeten fer desdoblaments, un laboratori —de quan al centre es feia l’EGB– i, fins i tot, té una aula específica per a les classes de religió. Hi ha centres educatius que, a causa de l’arribada massiva d’alumnat nou, han necessitat suprimir espais comuns, com les aules de música i de reforç. Els edificis tenen aules ordinàries, i res més.

El Tramuntana solucionarà les deficiències que té el Felip Bauçà, que ara es reformarà i allotjarà el cicle 0-6 del CEIP de Pràctiques: passarà a ser un macrocentre de tres línies.

La decisió de la Conselleria d’Educació de traslladar el Felip Bauçà al Tramuntana ha rebut crítiques, perquè el nou centre té tres línies i només una serà de nova creació —225 places de 675—, en un context en què a Palma falten places escolars públiques. El Felip Bauçà ha esquivat la polèmica i ha optat per concentrar-se en garantir que el seu projecte pedagògic s’executi en les millors condicions possibles, i l’espai és clau. Es passarà de 380 alumnes a 675, de dues a tres línies, de 35 a 50 professors, i de tenir un sol edifici, a tenir-ne tres. Ara bé, hi ha coses que no canviaran. El Tramuntana també serà centre d’atenció preferent, arran de la vulnerabilitat dels alumnes, i amb la meta ferma que a poc a poc es pugui revertir aquesta situació. 

stats