Publicitat
Publicitat

ENTREVISTA

Virgilio Moreno: “Hem de canviar la façana de la ciutat i fer valer la nostra oferta comercial”

Batle d’Inca

La ciutat de la pell s’ha capgirat políticament amb l’entrada a l’Ajuntament d’una coalició de quatre partits. PSOE (7), Independent (3), MÉS (3) i El Pi (2) integren el pacte de govern, que ara fa quasi un any menà el PP (6) a l’oposició. Després de gairebé 20 anys de governs conservadors, el canvi polític aspira a posar els fonaments d’una transformació social i econòmica del municipi. Al capdavant del projecte hi ha el socialista Virgilio Moreno (Inca, 1976). Ha estudiat Magisteri d’Educació Física i des de 2001 és regidor de l’Ajuntament. Entre 2010 i 2011 va ser director insular de Joventut.

En un escenari de crisi, pot semblar temerari parlar de futures grans infraestructures per a la ciutat?

L’equip de govern actual creu que les necessitats de la ciutat estan en el dia a dia: la neteja de carrers, places... En els darrers anys s’apostà massa per les obres faraòniques: mercat cobert, piscina coberta, plaça Mallorca... i s’abandonà l’atenció a serveis bàsics com l’aigua potable o la depuració d’aigües residuals, en què nosaltres treballam. Perquè, a més, la Comissió Balear de Medi Ambient ho ha prescrit per avançar en el Pla General d’Ordenació Urbana (PGOU), aprovat al 2012. Això suposa treballar en infraestructures silencioses, sense fer enrenou, lluny de grans inauguracions.

Però una ciutat industrial...

Tenim dos polígons i se n’ha de constuir un tercer. Inicialment aquesta tercera àrea industrial havia de ser d’iniciativa pública, però ara passa a iniciativa privada amb una junta de compensació, i s’han de cedir els vials i les zones que pertoquen a l’ús públic...

L’aigua té prioritat màxima?

Sí. I la veritat és que a l’àrea de Medi Ambient s’està fent una gran tasca. Enguany destinarem un milió d’euros a millorar la xarxa. I pel que fa a les aigües residuals, hem d’adquirir terrenys que ens permetin ampliar la depuradora.

Però hi deu haver infraestructures diverses dins la vostra agenda?

Hi ha projectada per part del Consell de Mallorca la variant nord, que va des de la rotonda de la Ford, a l’entrada d’Inca des de Palma, fins a la carretera de Selva. Però volem que tingui menys impacte i consum de territori que el previst. Apostam per una variant que estigui més acostada a la ciutat, amb espais compartits que facilitin el passeig a peu i en bicicleta. No volem un macroprojecte de ronda amb quatre carrils. Des de l’equip de govern apostam per un projecte de circumval·lació més urbà.

I la connexió de la carretera de Selva cap a Alcúdia, per completar la circumval·lació?

De moment demanaren que se suprimeixi, pel gran impacte ambiental i consum de territori que suposa, i proposarem substituir-la per una connexió urbana.

Què s’ha d’acabar que estigui començat per l’anterior govern del Partit Popular?

La reforma del teatre Principal s’ha d’acabar aquesta legislatura. Des de l’octubre de 2014 no hi ha activitat a l’edifici. Hem aconseguit que Dragados ens hagi tornat la clau. Aviat haurem de liquidar l’obra feta i mirar de recuperar el 2,4 milions de fons europeus perduts a causa de la paralització del projecte. La Fundació Teatre Principal, en la qual participen Ajuntament, Govern i Consell, haurà de rescindir el contracte i reformular el projecte inicial, i tornar a contractar l’obra .

Heu dit, en el pacte de govern, que voleu estimular la participació ciutadana.

Partim de la manca d’una cultura participativa. Volem fer aquelles coses que la gent reclama. Per això és important que la societat civil d’Inca sigui activa. El projecte Inca Participa pretén involucrar els col·lectius en la nova forma de participació. I per això deim a les associacions de veïns: sigueu reivindicatives i crítiques amb nosaltres, perquè volem millorar la vostra barriada. La nostra idea és crear un consell de barris, que de cap manera ha de substituir les associacions veïnals. Sabem que venim d’un període socialment molt aturat i per aquest motiu volem treballar des d’una nova manera de fer les coses. Tenim com a projecte crear un consell ciutadà.

Les petites ciutats de Mallorca on fins fa poc hi havia indústria, han anat perdent força en els darrers anys. L’illa viu gairebé del monocultiu turístic. Inca, sense mar ni plajta, quin encaix hi pot tenir?

És veritat que ens estam convertint en una ciutat de serveis. Però hem de ser capaços d’atreure turistes. Treballam en el disseny d’un pla estratègic, atenent que hi ha visitants que cerquen alguna cosa més que sol i platja. Hem de canviar la façana de la ciutat i fer valer l’excel·lent oferta gastronòmica dels restaurants i cellers, l’oferta cultural, comercial... i potenciar el mercat del dijous. I també és hora d’explorar el sistema d’habitatges vacacionals. A més, hem d’obrir una oficina turística i saber aprofitar el punt neuràlgic de comunicació que suposa l’estació de tren i busos, perquè som una ciutat ben comunicada. Hem d’activar un consorci de transport i posar en marxa el projecte BicInca, que consisteix a oferir un paquet de bicicletes amb les quals els turistes puguin passejar-se per la ciutat i conèixer els serveis que els oferim.

Tot això semblen idees bones, però el descens d’ingressos en dos milions d’euros, en el pressupost ordinari d’enguany per la baixada de l’IBI, pot condicionar alguns projectes municipals?

És evident que haurem de gestionar amb menys recursos. És un repte per a tot l’equip de govern. Però abaixar l’IBI era un compromís de tots els partits, que ja començà en el passat mandat, perquè els ciutadans d’Inca pagàvem uns imposts molt elevats i injustos. La revisió cadastral de 2003 disparà els valors a causa de la bombolla immobiliària.

Amb tot, Inca també és notícia per les queixes de les associacions de pares i mares d’alumnes, que protesten pel mal estat de gran part dels centres educatius.

Sí, és així. Hem reclamat a l’Ibisec de la Conselleria d’Educació un pla de millora perquè tenim escoles, com el col·legi Miquel Duran, en una situació lamentable. Parlam d’un edifici relativament nou que requereix una actuació a fons per eliminar moltes deficiències, i fer-ho suposa gastar-hi un milió d’euros. També hi ha el col·legi Llevant, de quasi 50 anys d’antiguitat, que necessita millores. A l’IES Berenguer d’Anoia cal eliminar barreres arquitectòniques i dotar-lo d’ascensor. Això suposarà uns 140.000 euros més. I no podem oblidar el problema d’escolarització, que necessita un nou model de distribució d’alumnes nouvinguts. Hem de treballar per potenciar la integració, tenint en compte que hi ha escolars amb necessitats especials. I aquí no podem fer distincions entre escola pública i privada. Tots hem de treballar en una mateixa direcció. A això hi ajuda el fet que les AMIPA hagin creat una plataforma i ens facin arribar suggeriments, perquè tots hem d’estar implicats en allò que afecta el món de l’educació.

Per acabar, ha passat ja un quart del vostre mandat. Com valorau la salut del pacte de govern?

Som un pacte de quatre partits que vàrem entendre el missatge de canvi que demanà la ciutadania. Estam treballant amb compromís i responsabilitat, i també amb il·lusió. L’exemple de pluralitat té la seva base en el diàleg continu. El PP ens retreu que només feim plans, però és necessari planificar per després fer el diagnòstic i, finalment, executar les accions que ens han de dur a millorar el municipi.