Cotxe elèctric
Suplements 17/08/2021

El ressorgiment de Lancia: aquest mort està molt viu!

Tot i que porta inactiva des del 2017, Lancia encara es manté al mercat italià i renaixerà en format elèctric de la mà de DS i Alfa Romeo

3 min
Luca Napolitano i Jean-Pierre Ploué, artífex de la nova Lancia

 

Va ser la gran sacrificada del pla de creixement del grup Fiat-Chrysler (FCA) durant els anys de presidència del desaparegut Sergio Marchionne. Lancia va deixar d’operar a escala internacional per estalviar costos de distribució i comercialització al grup italoamericà. De fet, Lancia no és present a cap altre mercat que no sigui l’italià des de l’any 2017, però tot i així encara és una marca valorada, coneguda i apreciada pel gran públic, idolatrada pels aficionats més passionals (sobretot a causa dels grans èxits del Delta Integrale o el mític Stratos) i que encara es ven força bé a Itàlia, l'últim mercat on té presència.

El veterà Lancia Ypsilon, un utilitari urbà que porta al mercat deu anys (va iniciar la seva comercialització el 2011), encara es ven molt bé al país transalpí. El 2020 es va consolidar com el segon cotxe més venut del mercat italià. El fet de ser un vehicle ben resolt, urbà i assequible –a Itàlia és possible adquirir una bona unitat amb mecàniques conegudes i contrastades per menys de 13.000 euros–, han estat la clau de la supervivència de la marca durant els últims anys.

Tot i que Lancia semblava condemnada a morir ara fa cinc anys, la fusió del grup FCA amb el francès PSA (Peugeot-Citroën) i l’aparició del nou conglomerat Stellantis li ha reservat una nova oportunitat. Tal com us vam explicar ara fa alguns mesos, el CEO del nou grup i fins ara cap de PSA, Carlos Tavares, és un amant de les marques clàssiques d’alt valor afegit, aquelles que permeten obtenir un retorn més gran per un producte fent la mateixa inversió. De fet, la idea de convertir DS en una marca independent de Citroën i fer-la premium va ser seva, i ell ha sigut el responsable de l’ascens de qualitats i preus de la gamma Peugeot, que ha permès a la marca convertir-se en el primer fabricant francès.

D’entrada, tres cotxes elèctrics

La sort de la nova Lancia anirà associada a la de les seves germanes de posicionament dins del grup Stellantis, Alfa Romeo i DS. El full de ruta de la direcció presidida per Tavares passa per fer que Lancia s’aprofiti de les sinergies dels models, plataformes i tecnologies que faran servir Alfa Romeo i DS, i que ho faci amb tres nous models totalment elèctrics.

El primer cotxe elèctric de la nova Lancia serà el substitut de l’actual Ypsilon, que fins i tot podria mantenir el seu nom actual. Aquest nou Lacia Ypsilon elèctric aprofitarà la plataforma i mecàniques de la nova plataforma eCMP o SLTP Small que es presentarà l’any vinent. Així doncs, el nou Ypsilon o el seu substitut es presentarà en algun moment del 2022, amb un enfocament clar pel disseny, l’elegància i la vocació urbana, tal com sembla assegurar el nomenament del francès Jean-Pierre Ploué com a cap de disseny de Lancia.

Un cop implementat el nou cotxe urbà elèctric de Lancia i la seva xarxa comercial (que ha d’aprofitar els mateixos canals de distribució que Alfa Romeo i DS), la marca transalpina també inclourà un SUV o crossover elèctric a la seva gamma aprofitant la plataforma STLP Medium del grup Stellantis, que permetrà amortitzar més ràpidament les inversions del grup en recerca i desenvolupament. Aquest SUV elèctric i urbà arribarà al mercat l’any 2026, i serà l’equivalent elegant del futur SUV urbà d’Alfa Romeo, que tindrà un tarannà més esportiu.

Per acabar amb el pla de rellançament de Stellantis, Tavares inclou l’arribada d'un futur model compacte l’any 2027, que podria recuperar l’espai del desaparegut Lancia Delta, que encara conserva un nom i record molt especials entre els aficionats del motor.

L’últim punt que caldrà considerar del rellançament de Lancia serà el del seu mercat potencial. Durant la presentació del pla estratègic del grup Stellantis, Tavares va apuntar que espera assolir un 70% de vendes de cotxes electrificats a Europa i un 40% als Estats Units i el Canadà l’any 2025. En aquest moment sembla poc realista pensar que Lancia pugui fer el salt a l’altre costat de l’Atlàntic, ja que el seu mercat natural és el Vell Continent, però també és cert que la marca semblava morta ara fa cinc anys i de nou torna amb un nou format més sostenible però sabent aprofitar l’herència i reputació que es va guanyar al llarg del segle passat.

stats