Proves cotxes
Suplements 29/01/2023

Hyundai Staria:un monovolum futurista que reinventa el concepte d'espai interior

Ens posem al volant d'un model gairebé únic al mercat que permet viatjar còmodament a un total de nou passatgers

8 min
Hyundai Staria

Normalment acostumo a iniciar les proves de vehicles que fem a l'Ara Motor parlant de la història del model, dels seus rivals o fins i tot del motiu de la prova (nova generació, nous motors, disseny i equipament renovats...), però en la prova del Hyundai Staria no és possible fer res d'això perquè és un vehicle gairebé únic al mercat. De fet, fins i tot tinc dubtes sobre com anomenar-lo. És un monovolum? Aleshores és el Hyundai Staria. És una furgoneta? Aleshores és la Hyundai Staria. Sigui com sigui, com que la marca considera l'Staria com un monovolum, parlarem d'ell en masculí. Però més d'un s'ha pensat que era una nau espacial, i en aquest cas seria en femení...

En qualsevol cas, estem davant d'un vehicle que, com deia, és gairebé únic al mercat. A l'article on parlàvem del Maxus MIFA 9 dèiem que el model xinès era un dels pocs rivals de l'Staria, tot i que es diferenciava notablement en un aspecte: el Maxus és elèctric i el Hyundai és dièsel. Així doncs, els únics rivals que em vénen al cap són els Ford Tourneo Custom, Volkswagen Multivan o Mercedes Classe V. Ah, i també la sèrie de furgonetes gairebé idèntiques de Citroën, Opel, Peugeot i Toyota.

El disseny frontal és realment futurista
Els pilots estan ubicats en una posició completament vertical

DISSENY EXTERIOR

Dit això, entrem en matèria. El Hyundai Staria és un monovolum de nou places que té una longitud de 5,25 metres, una amplada d'1,99 i una altura també d'1,99 metres. Aquesta simetria en l'amplada i l'altura fa que, quan el veiem per davant o per darrera, ens trobem amb un quadrat enorme que resulta veritablement imponent. Especialment en la seva vista frontal, que si l'hagués de resumir en una sola paraula diria que és... futurista.

No es pot comparar amb cap altre model ja no de la marca, sinó del mercat. El sistema d'il·luminació es divideix en dos segments, corresponent el superior als llums diürns (en forma de tira LED completament horitzontal) i l'inferior a dos segments ubicats als extrems del que es podria considerar com la graella frontal. A més, aquest element també integra la matrícula i el radar de proximitat del sistema de frenada d'emergència. Sigui com sigui, queda clar que per davant és imponent i molt vertical, amb un capó realment petit i un vidre frontal de grans dimensions que ens avança com serà l'espai que hi trobarem a l'interior.

5,27 metres de longitud i 1,99 d'altura: gairebé un edifici amb rodes
Les òptiques estan dividides en dos nivells

La vista lateral és molt més similar a la d'una furgoneta que no pas a la d'un monovolum. Què hi destaquem aquí? Doncs principalment la superfície de vidre, que resulta especialment destacable (recorda a vehicles com el Fiat Multipla) i les portes posteriors d'accionament automàtic que estan presents als dos costats del vehicle. FInalment, la part posterior és la més "tradicional", ja que la majoria del protagonisme se l'emporta l'enorme porta del maleter, també d'accionament elèctric. Els pilots LED, disposats en format completament vertical, també maximitzen la sensació de vehicle futurista.

DISSENY INTERIOR

Per dins el lloc de conducció del Hyundai Staria deixa ben clares dues coses: la primera, que recull el testimoni del disseny exterior amb un plantejament únic al mercat. I la segona, que l'espai és gairebé infinit. El quadre de comandaments integra un sistema d'infoentreteniment amb pantalla de 10,25 polzades que sobresurt considerablement de la consola central, mentre que la instrumentació digital també està formada per una pantalla de 10,25 polzades i que es troba realment allunyada del volant, maximitzant la sensació d'espai interior.

El quadre de comandaments també és futurista
La primera fila de seients disposa de tres places
El seient central es pot abatre

Els materials són de bona qualitat i la connectivitat és la mateixa que la que hem provat en d'altres models de Hyundai, de manera que en aquest aspecte l'Staria compleix amb nota. A més, el seu equipament inclou una gran quantitat d'assistents a la conducció agrupats en el paquet Hyundai SmartSense, la càrrega del telèfon sense fils, i la tecnologia de connectivitat Hyundai BlueLink. Però aquí dins el més important és, sens dubte, l'espai.

HABITABILITAT

Dels 5,25 metres de longitud que té el Hyundai Staria, 3,27 corresponen a la distància entre eixos. Això ajuda a fer-se una idea de l'espai que hi podrem trobar al seu interior, però un cop estem a dins la realitat fins i tot supera les expectatives. La gamma de l'Staria es divideix en les versions Maxx, Tecno i Style, tot i que la versió més equipada disposa d'una configuració de seients diferent a la resta d'acabats. Així, els models més habituals (és el cas de la unitat de proves) disposen d'una configuració de nou places dividides en tres files de tres seients cadascuna, mentre que el model Style equipa dues files de seients individuals d'estil executiu i una tercera fila amb tres seients, per oferir en total set places.

L'habitabilitat d'aquest monovolum és fantàstica
Les sis places posteriors disposen de climatització independent
L'accés a la tercera fila de seients és còmode

El nostre model, de nou seients, resulta realment interessant perquè totes i cadascuna de les places que ofereix són perfectament vàlides per a qualsevol persona, independentment de la seva alçada. L'únic seient que no resulta tan espaiós és el central que s'ubica a la primera filera, però afortunadament es pot abatre per convertir-se en una petita safata per a deixar objectes. En aquest cas la capacitat seria de vuit seients.

Un altre dels avantatges de disposar de tant espai és que les dues files de seients centrals es poden desplaçar longitudinalment per obtenir més o menys espai en funció de les nostres necessitats, i cal tenir present que fins i tot en la configuració menys òptima per al maleter (és a dir, amb els seients optimitzats per oferir el major espai possible per als seus ocupants) disposa de 831 litres. Si no hem de fer servir els tres seients situats a la part final del cotxe podrem desplaçar la banqueta cap endavant per obtenir un total de 1.303 litres, una xifra realment impressionant.

Totes les finestres disposen de cortinetes para-sol
L'Staria disposa de diversos espais per a emmagatzemar objectes
El maleter pot passar els 831 litres fins als 1.303 amb tan sols desplaçar la tercera fila de seients

L'accés a tots els seients és fantàstic, i fins i tot els més endarrerits disposen d'un bon espai gràcies a l'enorme modularitat de la fila central. A més, tots els ocupants disposen d'un sistema de climatització independent amb sortides d'aire ubicades al sostre, gairebé com si estiguéssim a un avió. La finestra posterior és força petita (la típica que hi trobem a una furgoneta) però en cap cas notarem una sensació de manca d'espai sinó més aviat tot el contrari. Avantatges de disposar d'una superfície de vidre tan gran... finalment, convé destacar que Hyundai ha instal·lat cortinetes para-sol a totes les finestres i que ha repartit diverses connexions USB per tots els seients. Sens dubte, viatjar en l'Staria és el més similar a fer-ho en un minibús de luxe.

MOTOR

Amb un pes de 2.216 quilos i tenint en compte que al seu interior hi poden viatjar nou ocupants i el seu equipatge, Hyundai ha optat per instal·lar un motor realment potent per tal de poder afrontar amb garanties qualsevol tipus de recorregut. Curiosament, i malgrat el disseny futurista del seu exterior, la marca coreana no ha equipat l'Staria amb un motor elèctric, sinó que ha optat per una única motorització dièsel comú a tota la gamma.

No, no és elèctric: és un propulsor dièsel de 2.2 litres i 177 CV

Es tracta d'un propulsor de 2.2 litres que desenvolupa una potència de 177 CV i un parell motor de 413 Nm, que en les versions Maxx i Tecno va lligat a un sistema de tracció davantera però que en l'acabat Style disposa de tracció total. Això sí, el que és comú a tots els models és el canvi automàtic de vuit velocitats de tipus convertidor de parell. El consum homologat de 8,3 litres cada 100 quilòmetres, i el cert és que a la pràctica s'ajusta força a les xifres reals. Això sí, la dada final pot variar enormement en funció de la nostra conducció i les circumstàncies. Així, circulant sol i a velocitats constants és possible baixar dels 7 litres, mentre que si omplim el cotxe i circulem a 120 km/h en autopista es poden superar els 10 litres.

Tot plegat és quelcom lògic si tenim en compte el pes del vehicle i les seves dimensions. I és que malgrat el disseny frontal sembli aerodinàmic, no és el més recomanable per reduir consums circular amb un vehicle de 2x2 metres a altes velocitats. En qualsevol cas, l'eficiència del motor evita que els consums siguin desorbitats i a més el propulsor es mostra enèrgic en qualsevol circumstància.

A nivell dinàmic és un monovolum força neutre i estable
Les enormes finestres aporten molta lluminositat a l'habitacle

DINAMISME

Tal vegada l'apartat dinàmic d'un cotxe com l'Staria no sembli especialment rellevant, però aquí no parlarem de com es comporta en una carretera plena de revolts sinó de com és de còmode a l'hora de viatjar. I realment resulta sorprenent la manera com Hyundai ha aconseguit fabricar un producte tan complet, que aporta una gran sensació de confort als seus passatgers i que, malgrat les seves dimensions, és molt fàcil de conduir. Els assistents d'aparcament i les càmeres ens faciliten molt les maniobres, però d'entrada no és un cotxe que imposi a l'hora de conduir-lo tant com podria semblar per les seves mides perquè la visibilitat és bonissima.

Malgrat la seva altura de gairebé dos metres l'Staria es mostra apamat i té un comportament molt noble, en certa mesura gràcies a l'ús d'una suspensió posterior multibraç que millora el confort i fa que les reaccions del cotxe siguin realment previsibles. Si hem de posar-hi un però, diriem que circulant sense passatgers o equipatge l'eix posterior té una certa tendència a rebotar (com passa en les pick-up quan circulem amb la caixa buida) i que circulant a altes velocitats el so aerodinàmic és ben present. Però per tota la resta... és un cotxe ideal per a afrontar llargs viatges amb molta, molta comoditat.

Un cotxe molt curiós i, alhora, recomanable

CONCLUSIÓ

L'Staria és un cotxe imponent i realment recomanable. En primer lloc pel seu disseny futurista, innovador i que gira caps allà per on passa. En segon lloc perquè fa servir un motor dièsel que, mentre no es consolidi definitivament la mobilitat elèctrica, permet afrontar llargs viatges sense haver de patir per l'autonomia. I en tercer lloc perquè el seu espai interior és digne d'un minibús de línia. A més, el seu preu de partida és de 50.290 euros. Això és molt o poc? Doncs si ens quedem amb la xifra és molt, però tenint en compte quins són els preus actuals dels cotxes i que aquest model gairebé està sol al mercat... potser no és tant.

stats