15/03/2024

Les pells d’argiles de Miquel Barceló

2 min

Déu, en realitat, és escultor. Segons explica la tradició catòlica, l’Altíssim va elaborar una de les seves obres més complexes, l’ésser humà, a partir de la pols del sòl. Precisament, la paraula 'home' ve de del mot llatí humus, que vol dir terra, el que tocam amb els peus quan som humils. A les primeres pàgines d’Alenar dins el fang, volum publicat per Ensiola amb paraules de Sebastià Perelló i imatges de Jean Marie del Moral, 're-cor-dam' que, segons Giacomo Leopardi, el fang és el món o que Jacint Verdaguer estava convençut que escrivia talment un fangador. Aquestes són només les primeres coordenades d’un deliciós assaig decidit a navegar a través de les diferents escenes bíbliques i ressonàncies creatives del retaule que va dur a terme Miquel Barceló a la capella de Sant Pere, o del Santíssim, de la catedral de Mallorca.

Per una banda, Sebastià Perelló té un estil propi en què combina l’apunt de precisió quirúrgica, l’admirable erudició enciclopèdia, la reflexió filosòfica hereva d’Henri Meschonnic i l’expressió popular, que a vegades es manté en el seu sentit originari i a voltes muda en noves fórmules que no renuncien al joc de paraules generador de desautomatitzacions cerebrals. El discurs de l’autor es desplega amb una dicció laberíntica farcida de metàfores i de frases sincopades que reverberen amb lluentors verbals. L’exploració que duu a terme travessa aquesta extraordinària illa enfangada que va executar Barceló a la Seu talment un ambiciós laboratori místic i matèric. Per l’altra, ja fa quatre dècades que Jean Marie del Moral immortalitza fotogràficament la figura i els treballs de l’il·lustre felanitxer, un dels artistes plàstics més consagrats del globus. De fet, aquestes setmanes s’han pogut contemplar, a la fira Arco de Madrid, 23 instantànies que reflecteixen l’apassionada energia multidisciplinària d’un creador fascinant. Aquesta és només una petita mostra de la portentosa contribució del fotògraf, que també ha capturat les ànimes de Joan Miró o Ai Weiwei. Les imatges d’Alenar dins el fang mostren una persona en combat contra els elements, amarada per l’obsessió d’envair el propi art. Convé recordar que amb l’espectacle Pasodoble, Barceló va aconseguir penetrar els seus fangs al costat del ballarí Josef Nadj, aventura que més tard el cineasta Isaki Lacuesta va transformar en dos films que dialogaven: Los pasos dobles i El quadern de fang.

Alenar dins el fang de Sebastià Perelló i Jean Marie del Moral és una feliç conjunció de cosmogonies que coincideixen en un poderós punt de confluència, un astre tel·lúric. El resultat és un nou capítol excels d’una biblioteca dedicada a Miquel Barceló, que fins al juny exposa les seves ceràmiques a la Pedrera de Barcelona, en col·laboració amb altres entitats, com la Fundació Toni Catany.

'Alenar dins el fang'. Ensiola. 63 pàgines. 15 euros.
stats