ALIMENTACIÓ

Satisfries, les patates saludables que no van regnar al Burger King

La cadena d’hamburgueseries va llançar el 2013 un nou producte amb la promesa d’un 30% menys de calories

2 min
Satisfries, les patates saludables que no van regnar al Burger King

A finals de setembre del 2013, els clients habituals de la cadena d’hamburgueseries Burger King als Estats Units i al Canadà van topar-se amb un nou producte. A l’hora d’escollir el tipus de patates que volien per acompanyar la seva hamburguesa, podien triar les clàssiques –de tall en bastó– o decantar-se per les flamants Satisfries. Amb un curiós tall ondulant que les feia molt reconeixibles, la companyia havia engegat una forta campanya publicitària per donar-les a conèixer. Asseguraven que tenien un 40% menys de greix, un 25% menys de sal i un 30% menys de calories, però que continuaven satisfent amb el mateix gust i una textura idèntica a la de les patates clàssiques de la cadena.

Eric Hirschhorn, director de màrqueting de Burger King als EUA, en declaracions al Wall Street Journal, en revelava un dels secrets: “Fem servir menys mantega a l’hora de cuinar-les”, confessava. A Espanya van aterrar-hi uns mesos més tard. El 7 i el 8 de març del 2014 van repartir-se gratuïtament als clients i, a partir d’aleshores, van entrar a formar part de la carta de la cadena. La seva vida, però, va ser curtíssima. Al mes d’agost la multinacional ja les havia començat a retirar.

“El 2013 Burger King veia com McDonald’s, la seva eterna rival, feia temps que lluitava per intentar que els seus productes semblessin més saludables”, contextualitza Neus Soler, professora de màrqueting de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). McDonald’s havia posat els esforços en millorar la imatge dels seus productes ressaltant-ne la qualitat. En canvi, Burger King havia decidit apostar pels ingredients vegetals. La premsa va llegir el llançament del nou producte com l’enèsim intent de la cadena de menjar ràpid per combatre l’obesitat als EUA, un país on un terç dels seus habitants pateixen aquest problema de salut. Ràpidament, les Satisfries van ser batejades com les patates contra l’obesitat.

Tanmateix, l’agost del 2014, quan encara no feia ni un any que havien posat el producte a la venda, Burger King va emetre un comunicat. “Hem donat l’opció a les franquícies nord-americanes de continuar oferint les Satisfries als seus menús, pensant especialment en els mercats on aquest producte revolucionari segueix tenint una bona rebuda”, afirmava la companyia. Entre línies, l’anunci apuntava també que, allà on no haguessin funcionat, les noves patates ja no es servirien més. Dos terços dels prop de 7.400 establiments que tenia aleshores la cadena als Estats Units van retirar les Satisfries. “Les possibilitats d’èxit de les Satisfries als EUA eren nul·les –etziba Soler–. Per un cantó, la població no tenia un gran interès per alimentar-se de manera saludable i, per l’altre, aquells que sí que volguessin fer-ho, no anirien a un establiment de menjar ràpid”, concreta.

A Espanya també van desaparèixer, però en altres països encara es comercialitzen. “A l’Argentina, Xile o el Brasil, s’hi han fet un lloc perquè la idea de seguir una dieta sana està més estesa i el mercat valora que establiments de menjar ràpid comptin amb opcions així”, conclou l’experta.

stats