Matriculacions

El parc d'automòbils ja supera els 14,2 anys de mitjana, xifra que no para d'augmentar

Un de cada quatre vehicles en circulació té més de 20 anys, i més de nou milions no disposen de cap tipus d'etiqueta mediambiental

El parc d'automòbils ja supera els 14,2 anys de mitjana, xifra que no para d'augmentar
4 min

Tothom que realitzi un exercici tan senzill com el de fixar-se en l'antiguitat dels vehicles que veu pel carrer o per les carreteres podrà adonar-se ràpidament que els anys van passant, però molts dels vehicles que veu no s'han renovat i van acumulant anys i anys. I no és pas una percepció, sinó una realitat. L'antiguitat dels vehicles que circulen arreu de l'estat no para d'augmentar i ja ha assolit els 14,2 anys de mitjana, i segueix una tendència de creixement que es manté ferma des de l'any 2008, però que en els últims tres anys s'ha accelerat notablement.

En concret, els turismes tenen una mitjana d'edat de 14,2 anys, mentre que els comercials lleugers o furgonetes arriben als 14,4 anys, els vehicles industrials als 14,9 i els autobusos als 11,8 anys. Tot plegat ho sabem gràcies a la informació que recull un informe elaborat per IDEAUTO a l'Associació Nacional de Fabricants d'Automòbils i Camions (ANFAC) a partir de les dades del parc mòbil de la DGT de l'any 2023.

La mitjana d'edat dels automòbils no ha parat de pujar des del 2008.

Tot i que la suma total de turismes, vehicles comercials, industrials i autobusos que es mouen per les nostres carreteres pugés l'any passat en un 1,01% fins a arribar a les 30.722.465 unitats, el cert és que les baixes vendes de vehicles nous contribueixen a augmentar aquesta mitjana d'edat any rere any. A més, factors com l'enorme increment dels preus que han experimentat els automòbils o la incertesa sobre quin tipus d'energia escollir a l'hora d'adquirir un vehicle nou no ajuden a retornar les xifres de vendes als valors de fa uns quants anys. De fet, el mercat espanyol porta quatre anys per sota del milió de matriculacions anuals de turismes.

El 25,3% dels automòbils en circulació tenen més de 20 anys

Més enllà de les estadístiques totals, la dada que més crida l'atenció de l'informe elaborat per IDEAUTO és que un de cada quatre vehicles que veiem per les nostres carreteres, el 25,3%, té més de 20 anys. En xifres absolutes estem parlant d'un total de 7.782.321 vehicles, majoritàriament turismes, vehicles comercials i industrials. José López-Tafall, director general d'ANFAC, ha destacat en relació amb l'informe que “només a l'última dècada el nostre parc ha envellit més de tres anys, una situació alarmant per a la qual cal actuar immediatament".

Les baixes vendes de vehicles electrificats no ajuden a augmentar el percentatge de vehicles amb etiqueta ECO o 0.

Segons apunta ANFAC, per aconseguir revertir aquesta tendència "cal millorar l'eficiència dels plans MOVES amb ajuts directes a la compra i, alhora, fomentar una fiscalitat que incentivi la compra de vehicles electrificats". Uns vehicles electrificats que, de moment, no tenen un pes gaire important en el total del parc d'automòbils de l'estat, ja que el 94,3% del total correspon a vehicles dièsel o gasolina. De fet, amb 18.525.837 unitats i el 60,3% de quota, el dièsel és el tipus de mecànica líder, seguit per la gasolina amb 10.439.449 unitats i el 34% del total. I tot plegat, malgrat que el dièsel hagi baixat un 1,3% i la gasolina un 0,1% respecte al 2022.

La suma de vehicles sense etiqueta o amb etiqueta B representa el 59,2% del total del parc

Ara que ressonen les campanes de la suposada restricció d'accés a la ZBE dels vehicles amb etiqueta B l'any 2027 és un bon moment per analitzar les dades desglossades referents a les etiquetes dels vehicles. Actualment al conjunt de l'estat un total de 9.036.129 vehicles no disposen de cap tipus d'etiqueta, el 29,4% del total. Per la seva banda 9.141.364 vehicles tenen etiqueta B, un 29,8% del total. Tots plegats representen el 59,2% del parc automobilístic, i superen el 35,1% de cotxes en circulació amb etiqueta C.

El 29,4% del total dels vehicles de l'estat no disposen de cap etiqueta, mentre que el 29,8% tenen l'etiqueta B.

Com es pot veure, malgrat que els cotxes sense etiqueta hagin disminuït en un 2% respecte del 2022 i els que tenen etiqueta B un 0,9%, la quantitat total continua sent molt elevada. I el més preocupant de tot és que tan sols un 5,7% disposen d'etiquetes de baixes emissions: un 4,5% d'etiqueta ECO i un 1,2% d'etiqueta 0. Això sí, els cotxes amb ECO han experimentat un creixement del 31% i arriben a les 1.386.925 unitats, mentre que els 0 han crescut un 50,9%, però tan sols suposen 364.765 vehicles. Sigui com sigui, sembla que caldrà pitjar l'accelerador de les vendes de vehicles de baixes emissions si el que es vol és complir els ambiciosos plans de descarbonització que persegueixen tant la Unió Europea com els estats... Però existeixen massa factors externs que no ajuden els usuaris a fer el pas.

El cas balear

Segons la patronal Faconauto, els vehicles que circulen per les carreteres de les Illes són cada vegada més vells. En aquesta línia, l'edat mitjana del parc de turismes i totterrenys de la Comunitat Autònoma es va situar l'any passat en 13,9 anys, davant els 14,2 de mitjana estatal. D'acord amb l'informe d'Ideauto, l'edat mitjana dels vehicles comercials va ser de 13,8 anys i la dels vehicles industrials va arribar a 16,9.

Així mateix, des de Faconauto han assenyalat que la debilitat del mercat automobilístic estatal, que en els darrers quatre anys ha estat per davall del milió d'unitats, i ha perdut al voltant d'1,3 milions de matriculacions, explica aquest empitjorament imparable de l'estadística, que fa que el 59,9% del parc circulant balear tingui més de deu anys d'antiguitat.

stats