Innovació
Suplements 08/10/2022

GoodNews, el miracle de la resurrecció dels quioscos

L'empresa, que acaba de tancar una ronda d'11 M€, té al darrere diversos cognoms coneguts de l'establishment barceloní

5 min
GoodNews

BarcelonaQuioscos reformats, bon cafè, smileys com a logo i descomptes a canvi d'explicar bones notícies. Aquesta és la filosofia de GoodNews, la start-up del cafè que vol enamorar les noves generacions i convertir-se en el nou Starbucks. Aquest setembre ha fet dos anys de l'obertura de l'empresa, que va néixer enmig de la pandèmia del coronavirus i que el 2021 ja va tancar amb una facturació d'1 milió d'euros. "Si tot va bé, el 2022 esperem facturar prop de 4 milions", expliquen des de l'empresa.

La proposta de negoci de GoodNews va sorgir de cinc amics de Barcelona que, cansats de les males notícies que rodejaven l'entorn mediàtic, van apostar per "capgirar els quioscos amb la idea de vendre bones notícies", diu el director general de l'empresa, Alejandro Ledesma. Amb aquest objectiu, els cinc socis van decidir comprar quioscos "de tota la vida", que estaven començant a desaparèixer per la caiguda de vendes dels diaris de paper en els últims anys, i reconvertir-los en cafeteries take away i un lloc on trobar, a més de diaris, "també bones notícies".

"Estem parlant de mitjans del 2021, hi havia una gran tristesa als quioscos. Tot eren males notícies i es va apostar per fer un rentat de cara i convertir-ho en un punt de trobada de gent jove i de bones notícies", explica Ledesma. Això va resultar en un canvi estètic dels quioscos tradicionals: baristes joves, smileys com a logotip i un ganxo: "Si vas a un GoodNews i expliques una bona notícia, et regalen un cafè", explica el director general. "La idea rau en portar el bon rotllo als barris".

Claus de l'èxit

El primer quiosc a convertir-se en GoodNews va ser el del carrer Balmes amb Avinguda Diagonal, i l'acollida va ser tan positiva que, en dos anys, ja tenen 21 locals repartits entre Barcelona, Madrid i París i un total de 90 treballadors. La intenció dels emprenedors no és només ser una start-up de cafè, sinó "cobrir l'espai buit en el món del cafè i ser una marca de referència". En aquests quioscos també hi venen diaris i revistes, "i sí que se'n venen, però no són en cap cas la primera font d'ingressos".

Segons apunta Ledesma, el seu referent és Starbucks, la cadena nord-americana que va aconseguir posicionar-se com un lloc de trobada indiscutible entre la gent jove. "Ens hem adonat que en els últims anys aquest lideratge ha perdut pistonada; el 80% dels seus clients no aprofiten l'espai de Starbucks i demanen el cafè per endur i nosaltres volem cobrir aquest forat". És per això que a més dels quioscos, GoodNews ha començat a invertir en locals, amb una decoració moderna i juvenil, on a més d'emportar-se el cafè també es pot seure.

Un dels nous locals de GoodNews

El creixement exponencial de la companyia s'explica en tres punts bàsics al voltant d'uns locals clarament instagramejables. "Tenim molt bona sintonia amb aquestes generacions", detalla l'empresari. A més, l'empresa té una essència fresca i divertida, amb els smileys i el bon rotllo a les parades i locals. I, per acabar, "l'atenció al client i l'experiència al punt de venda", diu Ledesma. "Els nostres baristes són tots gent jove, de bon rotllo i amb un gran tracte; tenim molts clients que repeteixen i es crea una sintonia fantàstica", assegura.

També està prenent importància la consciència ecològica que potencia l'empresa, "amb campanyes com que si portes el teu propi termo, se't fa un descompte del 50%, i aquesta visió de sostenibilitat qualla molt bé entre els joves", explica el director general.

Alhora, una de les seves maneres de fidelitzar el client és el cafè per subscripció al consumidor de 12 mesos, així com una branca de negoci business to business (per a empreses). Aquesta setmana l'empresa va anunciar un nou model digital de subscripció per a pimes i ja treballen amb companyies com Wallbox o Sodexo.

Cognoms de prestigi

Els cognoms darrere el negoci són ben coneguts entre l'empresariat barceloní i català. El fundador i president és Jan Barthe Cuatrecasas, nebot d'Emilio Cuatrecasas i marit de Marta Palatchi. Jan Barthe ja havia emprès abans: el 2019 va ser un dels impulsors del White Summer Festival, l'espai de botigues i food trucks de moda entre els barcelonins a l'Empordà. Enguany va cedir la gestió a la seva germana per centrar-se en l'expansió de GoodNews.

Entre els cofundadors, hi trobem també Lucas de Gispert, també cofundador de la start-up d'èxit TropicFeel; Fernando Conde, director d'immobiliari a GoodNews i nebot de Luis Conde, fundador de Seeliger y Conde; Ignacio Campos i Alejandro Catasús.

D'esquerra a dreta: Fernando Conde, Jan Barthe Cuatrecasas, Alejandro Catasús, Ignacio Campos i Lucas de Gispert

El negoci ha cridat l'atenció a diversos gegants del món empresarial, que hi han entrat com a inversors i alguns dels quals estan també al consell d'administració. La ronda d'11 milions que van tancar a principis de setembre va ser la quarta ronda d'inversió de la companyia des del seu naixement. En aquest cas, la ronda va estar liderada pel fundador de Desigual, Thomas Meyer, a través de la seva societat La vida es chula. També hi va participar Javier Rubió, a través de Barlon Capital, que ha invertit també en altres empreses emergents d'èxit com Vicio, Paack o Housefy. Tots dos han entrat com a consellers a GoodNews.

Al consell de l'empresa hi ha també Antonio Gallardo Torrededía, conseller de Landon i d’Almirall, fill d’Antonio Gallardo Ballart, vicepresident d’honor d’Almirall; Rafael Esteve, copropietari dels iogurts Pastoret de la Segarra, i Alejandro Ledesma, el director general de GoodNews des de fa un any.

Fora del consell però també com a inversors, hi trobem noms com Manuel Puig, vicepresident de la multinacional de fragàncies Puig; Harry Serra Moreno, CEO del family office Salomon 1965, que té a la seva cartera restaurants d'èxit com Isabella's o la cadena Crep Nova; Oscar Pierre, fundador de Glovo, i Enric Vial, Fundador i CEO de la consultora d’hipoteques aFinance i exdirectiu a Massimo Dutti.

En total, GoodNews ha tancat quatre rondes d'inversió en dos anys. La primera va ser un family & friends; amb la segona van aixecar tres milions d'euros; amb la tercera van aconseguir 4,6 milions, dels quals uns 600.000 euros van provenir d'inversors particulars; i, finalment, la quarta, d'11 milions. Segons el seu director general, preveuen fer una altra ronda de finançament a finals del 2023 per continuar potenciant l'expansió a Europa i esperen arribar al break even –punt en què els ingressos igualen les despeses– abans de finals d'any.

Pròxims moviments

GoodNews no es conforma amb Barcelona, Madrid i París. El seu objectiu és obrir a Amsterdam a finals d'aquest any i el 2023 expandir-se també a Berlín, Copenhaguen, Hèlsinki i altres ciutats europees, amb un clar focus al nord del continent.

Un cafè Iced Latte de GoodNews

Alhora, pel que fa al negoci, la intenció és continuar obtenint locals –a banda de quioscos– i potenciar l'entrada de productes sans. En aquest sentit, segons ha pogut saber l'ARA, al novembre llançaran una nova gamma de productes fruit d'un acord amb una start-up farmacèutica de complements vitamínics. "La idea és que farem combos de cafè + suplement i esperem que acabi sent una àrea de negoci important", explica Ledesma.

Si les coses els continuen anant bé, GoodNews podrà seguir presumint de ser l'empresa que va cometre amb insospitat èxit l'esbojarrada tasca de ressuscitar el món dels quioscos.

stats