Automoció
Suplements 02/04/2022

El model que et carrega el cotxe en només mitja hora

El carregador l’ha creat l’empresa catalana Premium PSU i surt al mercat la setmana que ve

Pol Casaponsa Saràbia
3 min
El model que et carrega el cotxe en només mitja hora

Al cotxe elèctric li costa fer forat al mercat espanyol. Els escassos quilòmetres d’autonomia i la falta de punts de recàrrega són factors que fan que els seus possibles consumidors facin marxa enrere. Actualment, els carregadors domèstics necessiten entre vuit i deu hores per omplir un dipòsit. I, mentre que l’unicorn català Wallbox continua creixent, la societat no acaba de fer el salt als vehicles elèctrics.

Per intentar revertir la situació, l’empresa familiar de l’Hospitalet de Llobregat Premium PSU ha decidit entrar al sector amb una característica que, segons ells, “enfortirà el mercat del cotxe elèctric”: la rapidesa. La companyia, de més de quaranta anys d’història, s’ha dedicat tradicionalment a la conversió d’energia i ja feien carregadors per al sector ferroviari. Un canvi generacional en l’organigrama i el coneixement previ de la matèria han provocat que la companyia hagi decidit apostar per aquesta nova possibilitat.

Per fer-ho, han creat la marca Floox, que es llançarà la setmana que ve. Premium PSU ha treballat perquè la marca pogués sortir al mercat amb tres models de carregadors diferents. Tots els dissenys estan pensats amb el propòsit de reduir el temps de recàrrega, en especial el model anomenat Ultrafloox, que serà capaç de carregar tota la bateria en només mitja hora. Els altres dos -el Superfloox i el Powerfloox- ho faran en unes dues hores.

“Creiem que els nostres productes faran que els ciutadans s’acabin atrevint a fer el salt definitiu cap al cotxe elèctric”, assegura el CEO de Premium PSU, Jordi Gazo. De fet, segons ell, l’existència de carregadors amb aquestes característiques ha sigut clau per a l’èxit dels vehicles sostenibles als països del nord d’Europa.

La idea que tenen és ubicar els seus carregadors en “llocs de pas, com a la via pública o en pàrquings de centres comercials”. És per això que tots els seus dissenys menys el Powerfloox tenen capacitat de càrrega per a més d’un vehicle. Els models tenen un cost important -l’Ultrafloox costa més de 30.000 euros i els de gamma més baixa entre els 12.000 i 25.000 euros-, ja que, segons Gazo, “no estan pensats per al consumidor sinó per al business to business ”.

Aquesta nova via de negoci fa que Premium PSU tingui unes bones previsions econòmiques per als anys vinents. L’any passat, la companyia va facturar 13 milions d’euros i per a aquest 2022 s’espera arribar als 16 milions. A més, les expectatives a mitjà i llarg termini encara són millors: el 2023 espera assolir la barrera dels 30 milions en vendes.

La companyia catalana, però, no en té prou amb això i, des de fa unes setmanes, està treballant en el disseny d’un carregador sense cable mitjançant la tecnologia wireless -ja utilitzada en els mòbils i que transmet energia mitjançant inducció- que tindrà una forma similar a una estora. La companyia preveu tenir un primer prototip l’any vinent, tot i que no es començarà a comercialitzar fins d’aquí tres o quatre anys.

Altres empreses europees estan estudiant aquesta possibilitat. El problema que es troben, però, és que la distància que hi ha entre el terra i la part inferior dels vehicles fa que es perdi energia, cosa que provoca una pèrdua d’eficàcia. Tot i això, al nord d’Europa, ja se n’estudia la implantació en el mateix asfalt per aconseguir la càrrega dels vehicles mentre es desplacen. Per a Gazo, però, “de moment és més realista pensar en una implantació en punts fixos com semàfors o places de pàrquing”.

Gazo afegeix que la companyia treballa amb altres projectes “ambiciosos”. Un d’ells és la implementació en els monoplaces d’un carregador bidireccional: la bateria donarà energia al cotxe i el vehicle en generarà per al carregador. D’aquesta manera, es pretén rebaixar les despeses d’electricitat que hi ha actualment. El projecte ja està més avançat perquè la tecnologia ja es fa servir en el sector ferroviari i en un parell d’anys tindran acabada la conversió del model per a cotxes.

stats