ARA Balears
13/12/2025
11 imatges
El curs natural del torrent de la Riera passava per dins Ciutat, per tot el que ara és la Rambla, el carrer de la Riera, carrer de la Unió i el Born. Era el camí natural d'una part de les aigües de la Tramuntana cap a la mar.
L’obertura del Gran Hotel, l’any 1903, suposà una passa endavant molt important en l’oferta d’allotjament turístic de Palma. Una de les joies del modernisme a Mallorca, projectada per l’arquitecte català Lluís Domènech i Montaner.
Es va instal·lar la font de la Princesa en homenatge a la infanta Maria Isabel Lluïsa de Borbó i Borbó, futura reina Isabel II, ara coneguda com a font de les Tortugues o de les Lleones.
Més de 30 subscriptors han passejat per l'artèria urbana que ha estat durant segles el camí genuí d'entrada i sortida dels qui arribaven en vaixell a l'illa.
Després de la reforma del passeig del Born, pensada i dissenyada per Tomàs Abrines el 1833 com a part del projecte 'El saló de la Princesa', es va convertir en un saló urbà, glamurós i cèntric on només hi passejava la gent d'altura.
El monument a Isabel II que donava nom a la plaça de la Reina caigué el 16 d’octubre de 1868, com a conseqüència de la proclamació de la Primera República.
A l’inici del moll de la Riba, trobam a l’esquerra els dos edificis que componen la seu de l’Autoritat Portuària de Balears. El primer i més antic és de 1933, té una funció més institucional; al seu costat, un altre de més modern i funcional, destinat a oficines.
El portal de la Gabella de la Sal o de l’Almodí és el vestigi de l’antiga murada medieval i el més genuí dels accessos a Palma des de la mar.
Feim una aturada als jardins de l’Hort del Rei i donam un cop d’ull a l’antic port reial de la Ciutat, als peus del palau de l’Almudaina. Una vella infraestructura portuària d’època medieval musulmana.
Va ser a causa del diluvi de l’octubre de 1403, en què moriren devers 5.000 persones, que es va decidir desviar el curs natural de la Riera.
Davant aquests edificis trobam el monument al capità Toni i un tram de via del tren que connectava la plaça d’Espanya amb el port, primer per la superfície i després soterrat, entre els anys 1877 i 1965.
stats