Èpic Fails

Així era Eons.com, la xarxa social exclusiva per a més grans de 50 anys

El portal va aconseguir seduir més de 800.000 usuaris de més de 50 anys

2 min
Il·lustració Eons.com

BarcelonaPaula Rice viu a Island City, a Oregon (Estats Units). Té 73 anys. S'ha divorciat dues vegades, els seus quatre fills viuen en estats diferents i no té amics a prop. Quan, fa temps, un atac de cor va obligar-la a fer repòs, va descobrir Eons.com. "Em moria d'avorriment, però aquesta pàgina web em va omplir de raons per seguir vivint", confessava. Rice va ser un dels testimonis que el New York Times va recollir el 2009 en un extens reportatge sobre l'impacte que estaven tenint les xarxes socials a la vida de les persones grans. Ella podia arribar a passar 14 hores xatejant en xarxes socials com Eons.com, creada específicament per a la generació dels baby boomers: les persones nascudes entre el 1946 i el 1964. En total, el portal va aconseguir seduir més de 800.000 usuaris de més de 50 anys, en un moment de plena efervescència de les xarxes socials.

"Eons.com va néixer el 2006, en un context de gran popularitat de les xarxes com MySpace, però també de les incipients com Facebook i Twitter", diu Frederic Guerrero-Solé, investigador de xarxes socials de la Universitat Pompeu Fabra (UPF). Aleshores, qui hi navegava més sovint eren els usuaris joves. L'emprenedor Jeff Taylor se'n va adonar i va decidir posar-hi remei. A ell, el món digital no li venia de nou: el 1999 havia creat The Monster Board, una pàgina web d'ofertes de feina que havia arrelat. Amb Eons.com va intentar emular la jugada, però no se'n va sortir tan bé, malgrat que la plataforma tenia unes funcions molt similars a les de Facebook.

L'usuari s'hi podia crear un perfil; formar part de grups d'interessos o crear-ne de nous; compartir fotografies i vídeos amb amics i família i jugar a jocs d'agilitat mental, entre d'altres. La proposta va despertar l'interès de fons d'inversió com Sequoia Capital, Intel Capital o l'asseguradora Humana. "En aquells anys, l'estratègia de crear una xarxa social per a un públic diferent podia tenir sentit", admet Guerrero-Solé. Aviat, però, es va veure que havia estat un error. 

D'entrada, Eons.com no va tenir les coses fàcils per guanyar adeptes. "Qui primer s'apuntava a les xarxes socials eren els joves, que feien de pioners tecnològics", diu l'expert. Les persones de més de 50 anys tenien més reticències a entrar en aquesta mena de pàgines. "El patró acostuma a ser el següent: els joves obren el camí i els adults i la gent gran hi desembarquen progressivament, per acabar desplaçant els joves cap a una altra plataforma –explica Frederic Guerrero-Solé–. És el que ha passat amb Facebook i Instagram", exemplifica. A més, la limitació per edat limitava el creixement en xarxa d'Eons.com. "És preferible que siguin les audiències per si soles qui, veient la xarxa, decideixin la franja d'edat que hi acaba predominant", continua l'investigador. 

El 2011, Facebook s'havia alçat amb el regnat de les xarxes socials i Eons era del tot residual. Aquell any, Taylor va vendre's el portal a una agència de publicitat. El 2012, va acabar tancant. Avui, el domini és en mans d'una altra empresa amb el mateix nom, que ven remeis naturals per dormir més bé. 

La lliçó

"En els entorns digitals d'interacció com les xarxes socials cal deixar que siguin les mateixes audiències les que configurin les característiques dels seus membres", apunta Frederic Guerrero-Solé, investigador de xarxes socials a la UPF. Per a l'expert, la segmentació per edat d'Eons.com va complicar-li molt el creixement. 


stats