A la cala de Sant Miquel, del 14 al 16 d’octubre de 1971, hi convisqueren dos mons paral·lels. Els dos hotels de la cala on es feu el congrés sobre disseny industrial congregaren la flor i la nata del món intel·lectual i artístic nacional i internacional del moment. Destacaren els noms de Xavier Rubert de Ventós, André Ricard, Yves Zimmerman, América Sánchez, Dorothée Selz i Fernando Amat. El sopar inaugural va ser a càrrec d’Antoni Miralda, que havia inventat a París les processons que acabaven en un sopar multicolor.
A fora del congrés, al voltant d’Instant City, es pogueren veure propostes més arriscades, algunes ideades sota els efectes de les drogues. La jugueta dels assistents va ser el Vacuflex-3, d’Antoni Muntades i G. Mezza. Es tractava d’una escultura mòbil realitzada amb un tub de plàstic d’ús industrial de color verd i amb més de 250 metres de llarg per 30 centímetres de diàmetre. Era protagonista d’una actuació interactiva que consistia en l’experiència del trasllat manual del tub per diverses zones dels voltants de la cala. La peça permetia modelar espontàniament formes diverses o escriure paraules sobre l’arena i l’aigua.
Un altre artista, Josep Ponsatí, va aixecar sobre la platja una escultura mòbil i inflable d’uns quaranta metres de longitud, feta amb grans globus de plàstic blanc. I per espantar la Guàrdia Civil, també es muntà un inflable irònic amb forma de tricorni. Entre les propostes musicals per animar l’ambient hi hagué un concert del català Pau Riba, que el mateix 1971 s’havia instal·lat a Formentera per abraçar la cultura hippy. Instant City acabaria eclipsant el mateix congrés. Alguns dels assistents hi trobaren la seva vertadera vocació. Fou el cas d’un jove dissenyador Bigas Luna, mort el 2013. “Instant City –reconeixeria anys més tard– va ser una ruptura amb el món del disseny, influït per l’art conceptual, que va permetre la meva passa al món del cinema”.
Durant els tres dies que durà el congrés, també se sentiren proclames contra el capitalisme i es feren exposicions paral·leles a les galeries eivissenques d’importants autors com Dalí, Miró, Fautrier, Fontana o Tàpies. Aquelles jornades formaven part de l’arquitectura radical dels anys 70. Es feren sota l’empara del famós manifest Alles ist Architektur (‘Tot és arquitectura’), que el 1967 redactà el dissenyador austríac Hans Hollein. Així, la desaparició de l’objecte donà pas a experiments fugaços (performances, accions col·lectives, trobades...). L’objectiu era revaloritzar l’art en el marc d’una dictadura que afrontava la seva recta final. Precisament, molts dels assistents d’aquell congrés eivissenc de 1971 havien participat el 1966 en la creació del Sindicat Democràtic d’Estudiants de la Universitat de Barcelona. Era l’anti-SEU, el sindicat oficial del franquisme.