MOBILITAT
Societat 29/09/2018

Una temporada sense col·lapses a Macarella

Les experiències positives permeten somiar amb la regulació de vehicles en altres punts de l’illa

Iván Martín
4 min
La prova d’enguany ha servit per evitar el col·lapse dels darrers anys.

MaóUna de les qüestions que va generar a principis de la temporada turística més polèmica política, la regulació de l’accés de vehicles a determinades zones de Menorca, s’ha anat reduint a mesura que el grau de satisfacció d’aquesta iniciativa, impulsada pel departament de Mobilitat del Consell Insular, ha anat creixent.

Les platges verges de Macarella i Macarelleta es presentaven com el focus calent de l’estiu. Una experiència pilot que, tenint en compte el bon funcionament, no seria impensable traslladar a altres punts de l’illa. El mateix ha passat amb la zona del far de Favàritx.

El debat sobre la necessitat d’instaurar un transport públic per reduir el volum de vehicles, les erosions del terreny i la corresponent saturació i insatisfacció del turista, ha desembocat en una guerra semàntica. Mentre els partidaris empren el terme regular, els detractors aposten per prohibir. Trobar l’equilibri no és senzill, però el Consell de Menorca ha superat amb nota una prova de foc que, a pocs mesos d’unes eleccions, no es presentava precisament com un caramel.

El conseller de Mobilitat de Menorca, Miquel Preto, ha recordat que “el cas de Macarella ha estat una prova pilot per solucionar els problemes que s’anaven repetint durant els últims anys de col·lapse circulatori, vehicles estacionats irregularment en camins estrets i que dificultaven l’assistència dels serveis d’emergències, en el cas de menester una intervenció per urgència”. Preto ha fet un balanç positiu de l’experiència i detalla que “s’han pogut evitar els problemes que hi havia per accedir-hi, hi ha hagut una molt bona afluència d’usuaris, per la qual cosa s’han complert les expectatives. Un dels objectius que ens havíem marcat també s’ha assolit, la reducció del trànsit pel camí de Sant Joan de Missa”.

El servei d’autobús públic a Macarella i Macarelleta, de l’empresa Autocares Torres, va transportar el mes d’agost més de 15.000 persones, és a dir, una mitjana de 1.000 bitllets diaris d’anada i tornada.

Regulació a Favàritx, fet puntual

Un altre punt d’atenció a Menorca és el far de Favàritx. La Conselleria de Medi Ambient del Govern balear i el Consell Insular varen decidir regular el trànsit com a mesura excepcional, mentre es regula l’estacionament a la zona. Favàritx ha estat restringit al transport públic regular i vehicles discrecionals, com els taxis i els minibusos. El problema a Favàritx és que a causa de l’increment de visitants s’han creat zones d’aparcament no controlades en els marges del camí d’accés al far.

L’any 2003 es va aprovar el Pla d’ordenació dels recursos naturals del Parc Natural de l’Albufera del Grau, que recull la normativa bàsica respecte de la zonificació dels valors naturals del parc, així com les línies genèriques quant a la regulació de l’ús públic dins del seu àmbit territorial. El Pla establia que en un termini màxim de dos anys s’havia d’aprovar el Pla rector d’ús i gestió (PRUG). Correspon al PRUG, que s’hauria d’haver aprovat l’any 2005, assenyalar les zones destinades als equipaments d’aparcament i també fixar-ne les característiques.

En aquesta mateixa direcció, s’ha pronunciat el conseller insular de Mobilitat, Miquel Preto, que apunta “fins que no s’aprovi el Pla del parc, es tracta d’una mesura excepcional. Pensam que l’autobús hauria de tenir continuïtat fins Favàritx en temporada d’estiu, ja que no és incompatible amb una zona d’estacionament de vehicles particulars. D’altra banda, el Consell està tramitant l’adquisició de les bateries de Favàritx amb el Ministeri de Defensa. En aquesta zona es podria habilitar un estacionament públic, a més d’altres usos compatibles amb el PRUG”.

La regulació agrada als reticents

El projecte de regulació de les platges va patir crítiques ferotges abans d’entrar en vigor. Paral·lelament, el Partit Popular vinculava la iniciativa amb el terme ‘turismofòbia’, en referència al grup que l’ha impulsat, MÉS per Menorca.

Els mesos han confirmat la viabilitat de la proposta reguladora i, fins i tot, la setmana passada el batle del Mercadal, Francesc Ametller demanà un servei d’autobús públic per connectar el municipi amb les platges de Binimel·là, Pregonda i Cavalleria.

El cas del Mercadal té un rerefons polític interessant, perquè el batle, tot i pertànyer al PSOE, compta amb l’admiració de molts votants del Partit Popular. La seva petició respon als mateixos criteris que s’han emprat amb Macarella o Favàritx. Resulta curiós veure com el PSOE en aquest municipi rebutja una proposta de l’oposició que demanava un vehicle elèctric per enllaçar l’aparcament de Cavalleria amb el far, tot emprant la terminologia prohibir, i, en canvi, fer públic l’interès perquè s’instauri un sistema de transport a les platges més visitades del nord de Menorca.

D’altra banda, el municipi de Ferreries també estudia quines possibilitats són les idònies per acabar amb la saturació als aparcaments a la urbanització de Cala Galdana. El batle, Josep Carreres, ha reconegut la dificultat per crear nous espais per estacionar a causa de la protecció normativa de la zona.

El cas de Cala Galdana afecta també l’Ajuntament de Ciutadella i es troba en la mateixa casuística. En qualsevol cas, el consistori de Ferreries va plantejar la possibilitat d’impulsar un transport entre el poble i la urbanització, dirigit a treballadors de comerços, restaurants i hotels. La resposta no va ser satisfactòria i l’opció s’ha difuminat en el temps.

Malgrat tot, és evident que el model de Macarella i Favàritx pot estendre’s a altres punts de Menorca, i amb un suport més ampli.

stats