Societat 12/12/2022

El Servei de Salut balear aglutina el 40% de les denúncies per discriminació lingüística

L'Oficina de Defensa dels Drets Lingüístics va atendre 208 casos el 2021, el 83% dels quals a l'administració pública

3 min
Imatge d'arxiu.

PalmaL'Oficina de Defensa dels Drets Lingüístics de les Illes (ODDL) va rebre 208 casos per possibles discriminacions en el seu primer any de funcionament —de desembre dell 2020 a desembre del 2021. L'ens ha fet pública la memòria d'activitat, en què revela que el 83% de les denúncies afecten l'administració autonòmica i el 16%, l'àmbit privat. Destaca especialment el volum de queixes al Servei de Salut balear: aquest organisme públic aglutina 79 casos, el 38% del total.

El document apunta que és normal que hi hagi més denúncies a l'àmbit públic perquè "els ciutadans, en general, tenen més assumit que en aquest àmbit poden exercir els seus drets lingüístics sense problemes". I pel que fa a l'IB-Salut, matisa que la pandèmia ha fet que els ciutadans tinguin més contacte amb el sistema sanitari i, per tant, hi hagi més possibilitat de queixes.

Així i tot, adverteix que el Servei de Salut té "mancances estructurals del funcionament lingüístic (...) que sovint s'aparta de la normativa que regula aquesta matèria". Això comporta que "no sempre es garanteixi que els ciutadans puguin exercir els seus drets lingüístics amb normalitat". De fet, per la quantitat de casos que afecten l'atenció sanitària registrats per l'Oficina, la Direcció General de Política Lingüística i el Servei de Salut varen crear, a finals del 2021, un grup de treball sobre "llengua i qualitat assistencial".

Imatge de la presentació de la memòria, aquest dilluns a l'Arxiu del Regne de Mallorca.

Del total de denúncies que aglutina l'IB-Salut, 35 estan relacionades amb comunicacions orals, 34 amb comunicacions per escrit i 15 per la manca de retolació en català. Quant a les converses, l'ODDL ressalta que en 12 ocasions la manca de competència en català per part del personal "va anar acompanyada d'actituds poc respectuoses cap a l'usuari", la qual cosa encara fa més greu la vulneració del dret". Segons les dades de l'Oficina, en el 64% dels casos denunciats "s'ha arribat a algun tipus de solució", però en la gran majoria l'ens ha detectat "la necessitat de fer un seguiment de la solució comunicada pel Servei de Salut, atès el caràcter recurrent d'alguns problemes". En la resta (26 denúncies), encara avui l'IB-Salut no ha donat cap resposta a l'ODDL.

Pel que fa a les reclamacions o suggeriments a l'àmbit privat, hi destaquen especialment els comerços (10 casos) i els establiments turístics o de restauració (10 casos). Quant al primer grup, les empreses afectades són Orange, Mediamarkt, l'FNAC, CEPSA, Bricomart, IKEA i el Supermercat BIP; i en el segon grup, són la cafeteria de l'hotel Insotel Formentera Playa, la cafeteria Sa Talaia, el restaurant China Town & Lounge Sushi Bar Formentera, l'empresa City Sightseeing (bus turístic), McDonald's, els banys àrabs, el portal de serveis turístics TripAdvisor, 24 el Bar Cruz Blanca, la Pizzeria Ca n'Olesa i MDQ.

Les Balears, el territori amb més denúncies

El volum de casos que han arribat a l'Oficina és important, si es compara amb les dades dels organismes anàlegs del País Valencià i Catalunya. En concret, a l'Arxipèlag s'ha comptabilitzat un cas per cada 5.600 habitants, mentre que al País Valencià és un cas per 57.000 persones i a Catalunya, un cas per cada 60.500. D'altra banda, cal dir que, del total d'expedients, el 80% s'han iniciat per sol·licituds fetes per la ciutadania i el 20% restant han estat actuacions d'ofici. La gran majoria (82%) són reclamacions, mentre que els suggeriments representen el 12% i les consultes, el 6%.

Per acabar, la memòria subratlla que no s'ha detectat cap cas de vulneració de drets lingüístics per l'ús del castellà. Si bé l'Oficina ha rebut 16 reclamacions o suggeriments referits a aquest idioma, els fets "no constituïen la vulneració de drets lingüístics" i així ho ha explicat l'ens a les persones interessades. Així, tots els casos de vulneració de drets lingüístics detectats estan relacionats amb l'ús de la llengua catalana.

stats