MOBILITAT

Servei ferroviari: preus que pugen, trens que arriben tard i viatgers farts

Les crítiques a la gestió de SFM augmenten amb l’estrena del nou sistema d’accés a les estacions

GESTIÓ FERROVIÀRIA 
 La reducció de costos i l’externalització del servei han marcat aquesta legislatura.
M. Bonnín
01/03/2015
3 min

IncaPrimera hora del matí de dia 20 de febrer a diverses estacions de tren. Binissalem: “Els torns per entrar no funcionen”. Consell-Alaró: “Quan ha passat el primer tren, les barreres estaven tancades”. Santa Maria: “Els torns no funcionen”. Consell: “Els usuaris del tren de les 6.30 h no l’han pogut agafar perquè la caseta estava tancada. Una empleada de SFM ha vengut per obrir-la a les 6.55 h”. Aquests són alguns dels missatges que circulaven per WatsApp el primer dia de funcionament del nou sistema d’accés a les estacions, posat en marxa després de tres setmanes de prova.

El tancament de l’accés a les andanes de totes les línies ha comportat una gran quantitat de deficiències en el funcionament que Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM) atribueix a errades motivades per la manca de rodatge del nou mètode. El Consorci de Transports va contractar una cinquantena d’informadors que han orientat els viatgers en la utilització dels torns d’accés. El seu contracte acabava divendres migdia, però s’ha decidit allargar el servei “fins que faci falta”, expliquen des de l’empresa.

Servei deficient

El gerent de Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM) va afirmar dimarts passat, en el marc del 140è aniversari de l’arribada del tren a Inca, que l’illa té un dels serveis més moderns d’Europa. Poc després, la realitat li féu la contrària quan un grup de passatgers, acabats d’arribar, quedaren embossats perquè tan sols funcionaven dos accessos d’entrada i sortida.

El comitè d’empresa de SFM atribueix un progressiu descontent dels usuaris a la mala gestió de l’entitat. “El problema és que allò en què es pensa menys és el passatger i es fa feina només amb criteris comercials”, explica un membre del comitè d’empresa. “La pujada del preu dels bitllets va fer disminuir els viatgers no habituals i el nou sistema farà que l’utilitzi menys gent major”, hi afegeix.

La reducció de costos i l’externalització del servei han marcat aquesta legislatura, que va començar amb una reducció de plantilla i un augment considerable de les tarifes. “Es retallaren 55 llocs de feina, dels 220 que n’hi havia”, diu el treballador. Els revisors passaren de ser 40 a tan sols ser-ne 28 i per això “la meitat dels trens, aproximadament, van sense revisor des de l’any 2012”, explica. Això és possible perquè un canvi de normativa permet que els trens elèctrics, dotats de càmeres de seguretat, circulin només amb el maquinista a dins, que suposadament ha de controlar els passatgers a través d’una càmera situada a la cabina. El Govern haurà de readmetre part dels treballadors als quals va amortitzar la plaça, però encara no ha fet públic quan. “No ho tenen ni pressupostat”, diu el sindicalista. La readmissió d’un d’ells, per exemple, està xifrada en 26.000 euros, ja que se li han de pagar els mesos durant els quals no ha fet feina. “És un afer que deixen per a després d’eleccions”, hi afegeix. No ha estat possible confirmar les dades amb l’empresa.

Externalització

El sistema tecnològic d’accés a les andanes i el manteniment durant 4 anys s’ha externalitzat a El Corte Inglés per 3,2 milions d’euros, als quals s’han d’afegir 1,3 milions d’obra civil (col·locació de casetes per a les màquines expenedores i tancament de les andanes amb reixa verda). A més, a aquesta quantitat s’ha de sumar la compra de nous uniformes per als treballadors, que han costat més de 400.000 euros, pagats també a El Corte Inglés. Segons SFM, el control dels accessos permetrà evitar el frau, que estima en 1,4 milions l’any tot i que no en té dades oficials.

L’inici del funcionament del nou sistema ha anat acompanyat d’una revisió de les bonificacions, com la reducció del preu per als aturats de llarga duració o la durada de la T20 per a tot un any. Aquestes millores, però, no són suficients, segons l’associació d’usuaris, que considera que s’hauria de revisar per complet el sistema tarifari.

La manca d’informació o la comunicació deficient amb els usuaris ha estat una constant durant els darrers anys. SFM ha optat en algunes ocasions per indicar canvis importants a les estacions a través d’un cartell penjat a una barrera. El 5 de novembre del 2012, els veïns de la barriada de Crist Rei d’Inca toparen amb un d’aquests cartells que els avisava del tancament de l’accés a l’andana. El motiu, segons explicà després SFM, era que molts viatgers botaven per no pagar. El Govern ha anunciat aquesta setmana que el tornarà a obrir. A l’estació de l’Enllaç, el passat mes de desembre també s’hi col·locà un cartell que avisava que deixarien de poder accedir-hi a partir de l’1 de gener. L’Executiu canvià d’opinió quan la polèmica transcendí a través dels mitjans de la premsa. Tampoc no s’informà els ajuntaments ni els usuaris quan començaren les obres a les estacions per tancar-les i instal·lar les casetes de venda de bitllets. SFM argumentà que no calia, ja que s’havia anunciat a través del Butlletí Oficial de les Illes Balears.

stats