Societat 26/12/2021

Toni Fuster, president de Pimeco: "El petit comerç encara està un 30% per davall de les xifres de 2019"

3 min
Toni Fuster, president Pimeco, en una imatge d'arxiu.

Som enmig de les festes de Nadal, i encara falta que vinguin els Reis d'Orient. Quines sensacions hi ha amb relació a la campanya de vendes a les petites i mitjanes empreses de comerç?

— Les sensacions al petit comerç han estat millors que l'any passat, perquè l'any passat la campanya no va existir. Calculam que respecte del 2020 s'ha crescut un 20%. No és gaire, però és més que l'any passat. En comparació amb el 2019, darrer any de vida normal, encara estam un 30% per davall de les xifres. Per tant, encara queda recorregut per pujar les vendes, si bé les sensacions sempre són una mica millors perquè la situació canvia. Sense cap dubte, aquest darrer rebrot ens ha perjudicat.

La gent té més en compte el comerç local en aquestes dates?

— Crec que la gent, en general, té en compte el comerç local i el producte KM0. Però pens que és feina de tots continuar insistint a conscienciar la societat de tots els valors que té comprar a una petita botiga, adquirir producte local. Això repercuteix en una economia circular, com és la generació de feina per als nostres fills i nets. A més, el petit comerç representa el 60% de feina estable de la nostra comunitat.

Què diríeu a algú que prefereix anar a comprar els seus regals de Nadal a una gran superfície abans que apostar pel petit i mitjà comerç?

— Li diria que al petit comerç hi pot trobar els mateixos productes amb uns preus competitius, amb descomptes importants. I que gaudir de passejar per Ciutat és un goig, amb els llums de Nadal, pels nostres carrers, i gaudir també de la nostra restauració. Passejar per Palma és una gran experiència per anar de compres, sigui sols o amb companyia.

Dies com el Black Friday us perjudiquen?

— El Black Friday és una festa importada com altres, que havia de consistir en un dia i ha acabat sent una setmana, 15 dies o un mes de descomptes a les grans superfícies i, especialment, al món digital. Lògicament, tot això sí que perjudica el petit comerç, perquè la idea era un dia. En cas que fos així, fins i tot podria ser beneficiós per al petit comerç. Però veient que les grans superfícies estan usant el Black Friday com una campanya de rebaixes no és bo per a nosaltres, perquè els nostres marges són més petits.

La limitació de cotxes i pàrquing a diverses zones de Palma és una idea bona idea per al comerç local?

— Des de Pimeco volem una Palma sostenible però accessible, no volem renunciar a una Palma més verda i menys contaminant, però sí que volem que la gent no tingui por ni traves per arribar a qualsevol pàrquing, que no pensi que tot està tancat. La situació on ens duu l'Ajuntament, de tancar els accessos de la ciutat d'Avingudes per endins, és molt perjudicial per al petit comerç. Hi ha decisions polítiques que no estan consensuades ni estan valorades. Sap greu que no es posin en la pell dels altres, hi ha una falta d'empatia molt grossa. Estan jugant amb l'economia i el futur de moltes famílies.

Heu parlat amb l'Ajuntament per trobar una solució que us sigui favorable?

— Hem tingut diverses reunions amb Cort i els punts de vista estan molt allunyats. Nosaltres no consideram que Palma sigui una ciutat contaminada, pensam que els pàrquings han de ser molt accessibles a la ciutadania i no tan cars. Aparcar al pàrquing d'una gran superfície de l'extrarradi de la ciutat costa zero euros. Pensam que seria molt positiu fer una política de pàrquings al voltant de l'anell d'Avingudes. Continuarem fent feina perquè l'Ajuntament ens entengui.

Quin és el valor afegit del petit comerç?

— Els valors del petit comerç són l'atenció personalitzada, conèixer el client com a familiar, tenir les barriades i els carrers vius, oferir llocs de feina a la gent. Som una font de riquesa incommensurable.

Quines demandes feis a les institucions?

— Demanam empatia, perquè el comerç és sensible a totes les decisions polítiques, que no es poden prendre sense to ni so. Darrere les botigues i empreses hi ha famílies. Han de comptar amb nosaltres amb totes les decisions que afectin la ciutat.

stats