Medi Ambient
Societat 22/09/2022

Llum verda de Medi Ambient a la polèmica restauració de la pedrera de Garrigueta Rasa

El comitè tècnic aprova l'avaluació d'impacte ambiental que permetrà entrar-hi un camió cada 5 minuts per dur-hi material, contra el criteri de veïns, Cort i del GOB

3 min
Veïns de la pedrera es mostren contraris al gran trànsit de camions que suposarà l'actual projecte de restauració

El polèmic projecte de restauració de la pedrera de la Garrigueta Rasa (Palma) i l’adjacent de Can Rosselló, un dels majors impactes visuals de les Balears, ja té la llum verda del comitè tècnic de la Comissió Balear de Medi Ambient. Això sí, amb una sèrie de condicionants com és la realització d’un estudi de mobilitat per assegurar que l’intens trànsit de camions que provocarà aquesta restauració sigui suportable per la xarxa viària a l’entorn de la pedrera d’Establiments. S'hi permet el pas d’11 camions cada hora, és a dir, un camió cada 5 minuts, que transitaran per la barriada fins a arribar a la porta de l’explotació, però no ho podran fer en horari d’entrada i sortida de les escoles.

A partir de l’historial d’aquest projecte, amb dos informes favorables de la Direcció Insular de Carreteres, tot fa pensar que aquest altre informe que ha exigit aquest dijous el comitè tècnic de la Comissió Balear de Medi Ambient també tindrà el vistiplau dels enginyers de carreteres i, per tant, no hi haurà res que aturi la restauració.

Els veïns s’han mostrat contraris a aquest projecte de restauració, perquè suposa una important molèstia a causa del trànsit de vehicles de gran tonatge i perquè, juntament amb el GOB i Terraferida, demanaven primer treure restes de metalls, netejar la terra contaminada i altres actuacions, abans de donar permís al propietari actual, Terral Holding (que la va adquirir a Cemex) per fer la restauració.

La plataforma No Toqueu la Garrigueta Rasa proposava, doncs, que es dugués a terme una rehabilitació sense que hi hagués cap afectació als veïns i, sobretot, exigint primer una sèrie d’actuacions a l’empresa que va adquirir l’explotació a Cemex. No debades aquesta pedrera va funcionar durant dècades sense llicència i va ser precintada l’any 2004 per l’aleshores tinent batle d’Urbanisme, Rodrigo de Santos. Fins i tot algunes voladures d’aquells anys varen provocar importants afectacions a habitatges del redol, que varen disparar totes les alarmes.

Tant el GOB com la representació de l’Ajuntament de Palma s’han mostrat contraris a l’aprovació de l’Avaluació d’Impacte Ambiental, per les conseqüències que tindrà per als veïns, i en el cas dels ecologistes, perquè durant la sessió del comitè tècnic han qüestionat que s’hagi de ni tan sols votar un informe d’avaluació d’impacte ambiental a un projecte que en opinió seva perjudicarà l’entorn i els veïns.

Un altre condicionant important que ha acordat avui el comitè és la impossibilitat que l’empresa explotadora comercialitzi els 400.000 metres cúbics de material que en el seu moment es varen extreure i que es pretenia vendre. Haurà de formar part del projecte de restabliment de la muntanya, parcialment menjada durant molts anys de voladures i extracció de material.

De fet, l’aprofitament econòmic d’aquesta pedrera, que ja no és possible a efectes extractius, passava per dues línies de negoci: la venda del material que ja es va treure i que l’empresa titular de la pedrera cobràs importants quantitats econòmiques de gestors de residus que necessiten espais per col·locar enderrocs i altres materials tractats, sobretot en un moment com l’actual, en què l’activitat de construcció està desbocada. Ara, amb els condicionants posats pel comitè de Medi Ambient, ja no es podrà comercialitzar el material que hi ha a dins, sinó només ‘vendre’ l’enorme forat de les pedreres per omplir-lo de pedres, terra i enderrocs certificats procedents de la construcció.

D’aquí a una setmana la ponència de la Comissió Balear de Medi Ambient ratificarà amb tota probabilitat la proposta de llum verda que avui han aprovat els tècnics.

stats