Les llicències d'obres sol·licitades a Palma es dupliquen en sis anys

L'Ajuntament contractarà quatre persones per agilitzar-ne els tràmits

El nombre de llicències d'obres presentades a l'Ajuntament de Palma no ha deixat d'augmentar des del final de la crisi econòmica. Mentre que entre els anys 2007 i 2014 el total de sol·licituds anuals oscil·lava entre les 3.000 i les 4.000, el 2019 se'n varen registrar 8.241, segons dades de Cort.

El Consistori destaca, però, la diferència entre les peticions recollides l'any passat i el 2018, en què la xifra va ser de 6.603. Davant aquesta situació, la regidora de Model de Ciutat, Habitatge Digne i Sostenibilitat, Neus Truyol, ha anunciat que la seva àrea contractarà quatre persones més en els propers mesos per agilitzar els tràmits de les llicències.

Truyol valora aquestes dades com "una bona notícia" en els casos de "rehabilitació d'edificis i habitatges", però reconeix que "cal vetllar perquè aquestes millores en el parc immobiliari no suposin una dificultat en l'accés a l'habitatge". Per això, indica, és necessària una "corresponsabilitat entre administracions i constructores".

La regidora ha reconegut que "les tramitacions de llicències d'obres tenen un cert retard", tot i que no ha especificat quantes estan actualment en coa per ser ateses. Com a resposta davant aquest problema, l'àrea de Model de Ciutat ha convocat aquest dimarts una comissió d'habitatge, amb la presència dels col·legis professionals, les associacions de promotors i els departaments de llicències d'obres per prendre mesures al respecte.

Si bé "els terminis de tramitació administrativa s'han abreujat de dos mesos a un termini d'entre cinc i set dies" encara hi ha feina per fer, principalment des del punt de vista tècnic, indica Truyol. Amb aquest objectiu, l'Ajuntament reforçarà els recursos humans de l'àrea de Model de Ciutat amb "un pla d'hores extres" i amb la incorporació temporal de dos o tres professionals d'altres departaments que donin assistència de manera provisional. A més, es preveu incorporar quatre persones més en els propers mesos per millorar-ne la tramitació.

En l'àmbit intern, es pretén unificar els criteris d'interpretació de la legislació actual per tal que "tots els tècnics tinguin la mateixa formació", afegeix la regidora. Pel que fa als usuaris, a la comissió també s'ha proposat difondre una guia per informar de "quina informació cal presentar per demanar la llicència" i, a més, "fer una acció formativa per aclarir aspectes de la tramitació".

El centre Flassaders acollirà dues trobades sobre habitatge

L'edil ha aprofitat per informar també de dues trobades organitzades per als mesos de febrer i març amb la intenció de generar un debat social entorn de l'habitatge i engegar accions de reflexió. El primer acte serà el 26 de febrer a les 16 h al centre Flassaders, on l'expert Juan Rubio exposarà la seva experiència com a cap d'àrea de rehabilitació de barris de Saragossa per explicar quines intervencions han estat exitoses i servir d'inspiració.

La segona serà el 5 de març, també a Flassaders, amb la participació de Javier Butron, el gerent d'habitatge de l'Ajuntament de Barcelona. En aquest cas, el col·loqui se centrarà en les polítiques públiques sobre habitatge per intercanviar línies d'acció comunes.

EDICIÓ PAPER 30/05/2020

Consultar aquesta edició en PDF