Un exdirector general del Pacte, en contra de l'ampliació del metro fins a Son Espases

Antoni Verger, impulsor del projecte del tramvia, explica que la nova línia "no representarà una alternativa per a la majoria dels residents de Palma"

El que va ser director general de Mobilitat del Govern entre els anys 2007 i 2011, Antoni Verger, va publicar dimecres passat un text al seu mur de Facebook en què argumentava "per què no és una bona idea ampliar el metro fins a Son Espases". L'exdirigent autonòmic durant la legislatura de l'anomenat Pacte de Progrés –signat pel PSIB-PSOE, Bloc per Mallorca, UM, Eivissa pel Canvi i PSM-Verds– apunta que els únics beneficiaris seran els veïns que viuen als barris per on es preveu que transcorri aquesta nova línia.

Verger assegura que el recorregut serà molt concret i que passarà per les aturades de "la plaça d'Espanya, Jacint Verdaguer, Eusebi Estada, Son Oliva i Son Fortesa", entre d'altres, fins a arribar a Son Espases. L'expolític considera que per "a la majoria dels residents de Palma no representarà una alternativa de transport públic perquè viuen fora del seu corredor".

El Govern encarrega el disseny de l'ampliació del metro de Palma

Així, assenyalava que aquest servei de metro "segurament no serà útil per als treballadors i pacients" que visquin en barris com "Son Cotoner, Son Dameto, Son Armadams, Santa Catalina, el Terreno, Cala Major, Son Rapinya, la Vileta, Ses Veles, el passeig Marítim o el Molinar".

Com a exemple, al text Verger explica que aquest fenomen "ja es va produir amb la línia de metro de la UIB", la qual transporta menys usuaris que la línia 19 de bus de l'EMT, amb una diferència de 100.000 usuaris anuals, segons Verger. El factor que ho explica és que "el corredor de la línia 19 permet captar més usuaris que el corredor del metro" i recorda que "l'EMT va suprimir fa uns anys la línia de la UIB que venia de Ponent". Si aquesta s'hagués mantingut, diu, "transportaria gairebé el doble de gent que el metro", és a dir, prop de 1.400.000 usuaris anuals.

A més, critica que el nombre de persones que el Govern espera atendre amb aquest servei –aproximadament un milió– s'hagi calculat "en funció de les persones que van cada dia a Son Espases, entre treballadors, pacients i familiars" i es qüestiona "per què no demanen a l'EMT (amb quatre línies que abasten tot Palma) quants usuaris du a Son Espases". En aquest sentit, Verger troba a faltar "un estudi de demanda d'usuaris mínimament seriós" previ a aquestes obres.

L'exregidor de MÉS a l'Ajuntament de Palma conclou afirmant que "cada dia es deteriora la mobilitat dels ciutadans" i que "els recursos es destinen a actuacions molt discutibles en lloc d'utilitzar-los per a projectes més útils i necessaris". Com a actuacions prioritàries, Verger cita els aparcaments dissuasius, els carrils Bus-VAO als accessos de Palma, el tren de Llevant i el tramvia de Ciutat.

EDICIÓ PAPER 14/09/2019

Consultar aquesta edició en PDF