ANPE
Societat 01/02/2024

Els docents dediquen entre 10 i 15 hores setmanals a la burocràcia, la meitat fora de l'horari

L'enquesta apunta que un 83% dels docents considera que la LOMLOE ha complicat el seu treball educatiu

ARA Balears
2 min
ANPE ha presentat aquest dijous els resultats de l'enquesta realitzada pel sindicat

PalmaEl sindicat educatiu ANPE ha demanat aquest dijous un "pla urgent" per reduir la burocràcia i la sobrecàrrega laboral. Així s'ha expressat el sindicat després de presentar els resultats obtinguts a l'enquesta que va fer la setmana passada a docents de centres públics. Arran dels resultats, des d'ANPE apunten que gran part d'aquests professionals dediquen "un temps desmesurat a tasques burocràtiques, tant durant com fora del seu horari laboral". El sindicat ha explicat que l'any passat el servei del Defensor del Professor que ofereix l'organització ja va alertar de l'increment de casos relacionats amb aquesta casuística i de l'estat d'ansietat que el professorat sofria des de l'aplicació anticipada de la LOMLOE.

ANPE ha explicat que en aquest formulari, d'uns 1.100 enquestats, hi han participat majoritàriament mestres, professors d'Ensenyament Secundari i de Formació Professional de totes les illes, a més d'alguns especialistes de règim especial. "Si parlam de la dedicació a tasques burocràtiques, ens ha cridat l'atenció la quantitat d'hores destinades a la paperassa i tasques administratives, atès que la mitjana oscil·la entre 10 i 15 hores setmanals, la meitat de les quals durant la jornada laboral i l'altra meitat, durant el temps personal", apunta el sindicat. "Aquesta dada ens ha deixat perplexos, perquè si l'aplicam a tot un curs escolar, podria suposar més de 600 hores anuals invertides en tasques que no corresponen a la docència directa", han afegit.

Pel que fa a l'avaluació, les dades constaten la importància de determinar el grau d'aprenentatge de cada alumne. La majoria dels nostres professionals hi dediquen cinc hores setmanals, i alguns fins a set i mitja. D'altra banda, pel que fa a l'esforç vinculat a l'elaboració de situacions d'aprenentatge introduïdes per la nova llei, dues terceres parts del professorat ha respost que hi inverteix entre dues hores i mitja i més de set hores i mitja hores a la setmana, cosa que suposa una inversió considerable d'esforç extra, que, en la majoria dels casos, s'assumeix fora de la jornada laboral. Segons el president de l'entitat, una dada rellevant que en podem extreure és que “el 83% dels docents consideren que la LOMLOE ha complicat el seu treball educatiu, el 91,8% assegura sofrir sobrecàrrega laboral i la meitat dels afectats són tutors. La majoria d'aquests professionals estan desanimats o presenten quadres d'estrès i ansietat, una dada que ens preocupa bastant”.

Finalment, el 62,8% dels enquestats pensa que fa activitats que no li corresponen. Els docents senten que recauen sobre ells multitud de tasques administratives, d'atenció psicològica, sanitàries, de suport, substitucions, vigilàncies i fins i tot de neteja, que s'estan assumint sense cap límit. Com a conclusió, des del sindicat han alertat Educació de la necessitat d'establir un pla de reducció de la burocràcia urgent i la creació d'un departament destinat a crear situacions d'aprenentatge de tots els nivells i matèries. Tota la paperassa, les tasques administratives i la sobrecàrrega laboral desemboca en la desil·lusió vocacional, cosa que altera l'estat anímic del professorat. "Des del sindicat volem evitar que aquesta situació afecti la qualitat educativa, ja que les conseqüències recauen indirectament sobre l'alumnat. La intenció és poder destinar més temps a l'atenció personalitzada, a cobrir necessitats i a l'acció tutoral, entre altres qüestions essencials", han conclòs.

--

stats