EIVISSA
Societat 23/11/2018

Sant Antoni intenta consolidar un nou model turístic

El Pla estratègic del municipi portmanyí avança en la seva reformulació com a destinació de qualitat

Inma Saranova
4 min
Vista panoràmica del complex Can Coix, dotat en els pressuposts de 2019 amb 300.000 euros.

Sant Antoni De PortmanyL’Ajuntament de Sant Antoni de Portmany va dur a terme dijous la jornada ‘Un nou model turístic per a Sant Antoni’, la finalitat de la qual és reflexionar i debatre sobre la necessitat de “promoure un canvi en el model turístic predominant al municipi”. Aquest acte està inclòs en el Pla estratègic de Sant Antoni que el Consistori portmanyí ha promogut amb l’objectiu d’introduir canvis en les dinàmiques existents i, així, poder garantir el futur del municipi com a “destinació turística sostenible, com també per millorar la convivència entre els residents i els turistes”.

El Pla estratègic 2016-2030 de Sant Antoni va ser aprovat en el ple del mes de febrer precisament amb l’objectiu de guiar l’Ajuntament en el reenfocament turístic del municipi i en la millora de les seves infraestructures. El document va ser obra de l’empresa de l’exalcalde de Barcelona Jordi Hereu i va rebre l’aprovació de l’equip de govern i de l’oposició. En aquell mateix ple s’acordava, a més, la modificació de l’ordenança de renous per fer possibles els canvis a la Zona de Protecció Acústica Especial del West End.

Mesures com l’ordenança de renous i les que preveu el Pla estratègic mateix reflecteixen l’aposta de Sant Antoni per materialitzar la intenció de posar fi al turisme de festa i borratxera tradicionalment associat al municipi. I sembla que algunes d’aquestes mesures ja tenen efecte. Per exemple, el conflictiu Club 18-30 -un majorista de viatges especialitzat en turisme jove britànic- ha estat eliminat per Thomas Cook i no sembla que tingui intencions de tornar a Eivissa.

Reforma d’establiments

Una altra de les mesures que, segons l’Ajuntament i la patronal hotelera, hauria de contribuir a aquest canvi de model és l’anunci d’una desena d’empresaris de Sant Antoni que reformaran aquest hivern els seus establiments hotelers per un valor aproximat de quaranta milions d’euros. Ja l’any anterior, 34 empresaris hotelers del municipi varen presentar els seus projectes de millora per un import de setanta milions d’euros i, els darrers tres anys, cinquanta allotjaments hotelers han invertit al voltant de 150 milions d’euros en reformes. A més, l’any que ve la localitat disposarà de dos hotels nous.

Pel que fa a la limitació d’horaris esmentada, l’Ajuntament de Sant Antoni va aprovar en el ple de març i de manera definitiva, aquesta vegada amb els vots en contra del Partit Popular i entre esbroncades d’un centenar d’empresaris, la declaració de Zona de Protecció Acústica Especial (ZPAE) del West End, que establia la reducció de l’horari d’obertura de restaurants, bars, cafeteries, cafès concert, discoteques i sales a fi de disminuir els elevats nivells de contaminació acústica registrats en aquesta zona de festa. Els empresaris que varen acudir al ple varen esbroncar la mesura i varen acusar l’equip de govern -format pel tripartit PSOE, Reinicia Sant Antoni i El Pi- de deixar sense feina les famílies que viuen de l’oci nocturn en aquesta conflictiva zona del municipi. Davant aquestes crítiques, l’equip de govern va assegurar que amb aquesta mesura s’esperava arribar a una reducció d’entorn del 50% del renou a la zona i recordà que Sant Antoni està entre els deu municipis de l’Estat amb una major contaminació acústica.

Sonòmetres

Una de les decisions més criticades en aquell ple va ser la d’excloure el carrer del Mar de la limitació imposada a la resta de carrers del West End amb l’argument que “es tracta d’una via en la qual existeix trànsit rodat i que no s’hi va poder instal·lar un sonòmetre a l’estiu”. No obstant això, dia 10 d’aquest mes, l’equip de govern va anunciar l’ampliació de ZPAE el 2019 a aquest carrer després que les sonometries que finalment es realitzaren aquest estiu donassin uns nivells superiors als que marca la normativa en aquest punt del nucli urbà.

Malgrat tot, aquesta temporada ha estat dura per a Sant Antoni amb dos morts en baralles, precipitats practicant balconing i la continuïtat de la venda ambulant i l’ús del ‘gas del riure’, que sembla haver-se popularitzat entre els turistes del municipi. Uns problemes que, no obstant això, no són nous i en els quals el municipi de Portmany continua treballant a força de modificació d’ordenances i de reforçar la seguretat amb mesures com la creació de l’Equip Nocturn Especial d’Estiu.

Una altra iniciativa relacionada amb el canvi de model turístic que recentment ha causat controvèrsia va ser l’anunci que les instal·lacions del port de Sant Antoni fossin tan sols per a passatgers, una mesura aprovada per unanimitat de la qual, poc temps després, el Partit Popular es va desmarcar, tot presentant al ple una moció per instar el Parlament que suspengués la modificació de la Llei de transport marítim que suprimeix el trànsit de mercaderies al port.

Segons els populars, la seva decisió de paralitzar la tramitació sorgia arran de les crítiques que asseguren que han rebut de veïns del municipi. Respecte de la possibilitat d’atreure creuers al port, l’equip de govern es va mostrar reticent a considerar aquesta mesura, perquè suposaria dur a terme “canvis estructurals”, amb el consegüent “problema mediambiental” que això implica.

Així mateix, quant a la badia de Portmany, a final d’octubre el batle de Sant Antoni, Josep Tur, i el de Sant Josep, Josep Marí Ribas, varen signar el conveni de col·laboració per a l’engegada del projecte de reordenació d’aquest espai, des del port del Torrent fins a cala Gració. Es tracta d’un projecte que superarà els vint milions d’euros d’inversió, dels quals el Govern balear aportarà la meitat a través de l’impost turístic, el Consell d’Eivissa es farà càrrec d’una mica més de cinc milions i els cinc restants seran a càrrec dels ajuntaments.

L’objectiu d’aquest pla és donar continuïtat a tota la costa que envolta la badia de Portmany, amb la creació d’un passeig i un carril bici, la renovació de les infraestructures de sanejament, la rehabilitació i l’ampliació dels molls per millorar el trànsit marítim i la reducció de l’impacte visual de les instal·lacions dels pous de bombament que hi ha ara. Tot això, amb vista a 2019, any en el qual l’Ajuntament de Sant Antoni gestionarà un pressupost de 27 milions d’euros, el més elevat de la seva història.

stats