PROMOCIÓ MUNICIPAL
Societat 22/02/2019

Alcúdia marca la seva ruta turística

L’Ajuntament aprova el Pla Estratègic Turístic 2019-2022, elaborat per set professors de la UIB

Miquel Barceló
4 min
El port és un dels grans atractius i la majoria de residents no està a favor de la seva ampliació.

AlcúdiaEl pilars de la política turística i la priorització d’actuacions del municipi d’Alcúdia per al quadrienni 2019-2022 estan definits en el Pla Estratègic Turístic (PET), que ha debatut i aprovat aquesta setmana l’Ajuntament d’Alcúdia, i que ha tingut el suport de tots els partits menys el PP. Experts turístics i agents locals, acompanyant un procés de consulta a 770 persones, han aportat idees i solucions a problemàtiques actuals i previsibles a curt i mitjà termini.

La redacció del pla ha anat a càrrec de la Universitat de les Illes Balears (UIB) a través de diversos departaments i amb la coordinació dels professors i professores Esther García Buades, Margalida Alemany Hormaeche, Bartomeu Deyà Tortella, Celso García García, Francisco Rejó, Maria A. García Sastre i Gabriel Vich Martorell.

El document marca les pautes a seguir “per a un nou model de desenvolupament, seguint criteris de sostenibilitat i cohesió social, el patrimoni, la cultura, l’esport i els esdeveniments esportius, que juntament amb el sol i la platja han de ser els principals factors” de promoció. Fer d’Alcúdia un municipi més competitiu, millorar la qualitat de vida dels residents per convertir la destinació en un bon lloc per viure i visitar, generar noves propostes que responguin a les expectatives dels visitants i digitalitzar la destinació són els objectius que fixa el PET.

Segons explica el regidor de Turisme, Joan Gaspar Vallori, el pla no concreta projectes, “sinó que estableix les línies més importants de les quals, en el seu moment, han de sorgir actuacions, i a través de les quals s’intenta no haver d’improvisar”. “És un document de feina totalment modificable perquè poden sorgir problemàtiques noves que calgui atendre”, adverteix Vallori.

En el sector turístic s’han consultat 26 experts que han ajudat a fer una diagnosi de les necessitats més immediates, per tal d’enfortir el motor econòmic del municipi. Els agents turístics han remarcat les debilitats, fortaleses i elements diferenciadors d’Alcúdia com a destinació turística, com també se’ls ha consultat per saber per quin model desestacionalitzador optarien, a més de les estratègies promocionals que s’haurien d’incorporar, entre altres reptes.

Decàleg d’actuacions

Reposicionar la marca d’Alcúdia com a destinació mediterrània de tot l’any, mantenir i millorar la platja com a atractiu central, posant especial esment als serveis adjacents, són les pautes que encapçalen el decàleg d’actuacions que els redactors del pla han marcat. També es posa l’accent a tenir actualitzat el termòmetre de la percepció de residents i turistes per avaluar l’evolució de l’experiència turística, facilitant la participació ciutadana en els plans de desenvolupament.

Com a quarta actuació important, es proposa que l’Ajuntament actuï com a eix dinamitzador d’iniciatives coordinades entre els sectors públic i privat per desenvolupar nous productes turístics, a més de coordinar amb diferents institucions públiques la gestió de recursos entre municipis de la badia, com és el cas de l’Ajuntament de Muro. “Comptam amb un consorci de promoció exterior, amb participació pública i privada, en el qual l’Ajuntament posa doblers, per tal d’organitzar esdeveniments com l’Ironman i moltes altres activitats que podem incloure en l’àmbit del turisme esportiu”, explica Vallori.

Un pla de mobilitat que millori el transport públic per minvar el trànsit rodat i, per tant, el renou, a més de posar en valor l’accessibilitat, és una altra de les propostes que recull el PET. En aquesta direcció, a final d’enguany es crearan noves línies de bus i es vol habilitar un bus urbà que connecti Alcúdia ciutat amb el port i les urbanitzacions i que faci una aturada a l’estació marítima. Pel que fa a connexió per mar, es vol reforçar les línies amb Barcelona i Menorca, i hi ha previsió d’incrementar fins a tres el nombre de freqüències setmanals amb Toulon (França). El programa ‘Alcúdia per a tots’, que s’ha posat en marxa durant aquest mandat municipal, per fer un municipi totalment accessible a qualsevol persona amb discapacitat, és, de fet, un fonament de gran valor que remarca l’interès que Alcúdia tingui el màxim potencial d’atreure visitants.

La sisena proposta, que aconsella el decàleg d’actucions del PET, suggereix un pla d’equipaments de zones verdes, àrees d’esbarjo i parcs saludables, i connectar les diferents zones urbanes i comercials mitjançant passejos. “La intenció és reformar els parcs i crear-ne de nous als voltants de la platja”, afegeix.

El PET també entra a avaluar la gestió de la depuració d’aigües. Tot i l’ampliació de l’EDAR feta el 2018, “hi ha coses a millorar”, reconeix el regidor de Turisme. Reformar la xarxa de clavegueram en els trams més antics i activar línies de reg de zones verdes públiques i privades amb aigua depurada són intervencions que es preveuen a curt termini, “a més de cercar alternatives a l’actual emissari submarí d’aigües residuals”, que no s’ha modificat tot i haver-se ampliat la depuradora.

Escola d’hostaleria

Millorar la professionalització dels serveis turístics amb plans de formació específics és una demanda que també recull el PET. Des de l’Ajuntament s’explica que s’ha fet ja la primera passa per aconseguir una escola d’hostaleria de primer nivell. Per a aquest projecte , s’ha cedit al Govern un solar d’uns 6.000 m2 a la zona on es munta la Feria de Abril.

Finalment, es proposa la posada en marxa d’una agenda digital del municipi, cosa que ha de permetre controlar l’aforament dels apartaments, localitzar els punts de saturació i crear una plataforma sobre les dades dels visitants, a més d’informar sobre l’oferta patrimonial i cultural. El decàleg conclou amb la necessitat d’impulsar un model de municipi intel·ligent que Vallori lliga a la mateixa agenda digital.

Opinió sobre l’estacionalitat

Allargar la temporada

Un 71,6% dels residents consultats és partidari d’allargar la temporada turística, mentre que un 12,3% hi està en contra, i un 16,1 % no es vol manifestar sobre aquesta qüestió. Pel que fa a la construcció de parcs verds i infantils, un 60% dels enquestats demana més espais d’aquest tipus.

Reduir els turistes

La massificació durant l’estiu ha duit els redactors del PET a preguntar sobre la conveniència de reduir el nombre de visitants durant aquesta temporada. Un 34,1% està d’acord a reduir-lo, mentre que un 33,4 % creu que no és necessari. L’altre terç no es manifesta ni en un sentit ni en l’altre.

stats