Societat 28/01/2022

El 13,7% dels envasos de la cistella de la compra a Menorca són prescindibles

La majoria d'elements superflus trobats són parts d'envasos amb funcions estètiques

Iván Martín
2 min
El Consell de Menorca ha presentat l'estudi elaborat per Rezero.

MAÓEl 13,7% del pes de la compra a Menorca correspon a envasos que podrien eliminar-se sense afectar la conservació, la distribució i la comercialització del producte, segons posa de manifest l'estudi Anàlisi de la producció de residus associada a la cistella estàndard de la compra. L'objectiu d'aquest document, elaborat per la fundació Rezero, és analitzar els productes de la cistella de la compra a l'illa segons els criteris de proximitat, producció ecològica i de generació de residus.

La cistella de la compra està formada per 18 productes alimentaris. Els més consumits entre les 15 categories d'aliments de consum majoritari són la fruita, verdures, productes d'origen animal, aliments preparats, conserves i begudes, a més del sabó de mans, el producte d'higiene més consumit. S'han analitzat tots els formats d'envasos disponibles a cada establiment i s'ha quantificat la generació de residus associada i l'impacte ambiental.

L'estudi conclou que la majoria d'elements superflus trobats són parts d'envasos amb funcions estètiques, només d'etiquetatge o materials d'unió en agrupacions d'envasos individuals, a més d'envasos sencers en productes que no ho necessiten, com per exemple a la fruita i la verdura. D'altra banda, es destaca que el mètode d'envasat que implica menys generació de residus, impacte ambiental i un grau més alt de reutilització és la venda a granel, seguit de l'ús de l'envàs reutilitzable. El 34% dels productes de la cistella s'han pogut comprar a granel i fins a un 58% dels productes es podrien haver adquirit en aquest format.

A més, el 65% de la mitjana dels productes de la cistella estan prèviament envasats. Amb relació a l'oferta de productes de les Balears, la mitjana és del 42%. Els productes de producció ecològica ocupen el 26,5% de la cistella. L'estudi ha analitzat un total de 12 establiments dividits en les categories d'hipermercat, supermercat, comerç urbà i mercat tradicional.

stats