TEMA DEL DIA

El tren de Llevant es farà després de l'electrificació, si Madrid paga el que deu

Serveis Ferroviaris de Mallorca vol readmetre els 24 treballadors acomiadats de manera improcedent per Biel Company

Després d'un primer 'oblit' del projecte del tren de Llevant per part del conseller de Territori, Energia i Mobilitat, Joan Boned, i de les posteriors estirades d'orelles dels socis MÉS i Podem i d'El Pi, el Govern rectifica i diu ara que el tren de Llevant sí que es començarà aquesta legislatura, emperò només si Madrid paga el que deu i no com a primera opció.

A diferència del Govern anterior, que va renunciar a reclamar els 40 milions d'euros aprovats per fer el projecte ferroviari, Boned assegura que els reivindicarà. "No podem fer deixadesa de la nostra obligació. Si tenim compromisos signats s'han de complir, agradi o no", ha dit amb referència al conveni ferroviari signat amb el govern estatal l'any 2008 que ascendia a 443 milions d'euros i dels quals el Ministeri de Foment només n'ha arribat a pagar 120,9. En total, 322 milions d'euros pendents sobre els quals Boned espera "parlar-ne aviat amb Foment". Assegura també que en la visita d'aquest dimecres de Francina Armengol a Mariano Rajoy "es va fer una reclamació global de les inversions estutàries, i també hi havia això damunt la taula".

De totes maneres, Boned només planteja la construcció del tren de Llevant després del que considera la principal prioritat: l'electrificació de la línia des de l'Enllaç fins a sa Pobla i fins a Manacor. "La prioritat dins els grans projectes que farem és l'electrificació completa de la xarxa, aquest és el principal objectiu", ha dit. La intenció és "posar ordre i optimitzar l'oferta" i deixar de "complicar la vida a l'usuari", que ara ha de canviar de comboi a mig recorregut, per passar dels vagons elèctrics que van des de Palma fins a l'Enllaç als vagons de gasoil que cobreixen l'altra meitat dels trajectes fins a Manacor i sa Pobla.

De moment no hi ha calendari perquè tot depèn del finançament. L'electrificació costarà 52 milions d'euros i el Govern també haurà de picar la porta a Madrid. "La capacitat econòmica tindrà molta importància i després podrem fer un calendari de les despeses que podem afrontar", però en qualsevol cas serà "abans que acabi la legislatura", i "el tren de Llevant, també", ha assegurat el conseller. Tanmateix, la dependència de l'Estat farà que "en funció d'això puguem començar abans o més tard".

Pel que fa al projecte que es faria servir per fer arribar el ferrocarril fins a Artà, Boned ha reconegut que el féu el Govern del segon Pacte de Progrés i que Bauzá i Company oblidaren dins un calaix, és "un punt de partida i no el descartam". Amb tot, no ha descartat possibles modificacions que puguin plantejar-se.

Un handicap important serà la via verda, habilitada damunt el traçat ferroviari per Biel Company la legislatura anterior entre la capital del Llevant i Artà. "La via verda és allà, però no és una instal·lació definitiva", ha dit el conseller, que ha afegit que "no és un obstacle perquè es pugui recuperar com a via de tren". Boned ha recordat també que en el seu moment va ser molt crític amb què "l'única inversió que va fer Serveis Ferroviaris de Mallorca va ser una via que no té tren" i que costà 5 milions d'euros.

 
Reincorporació dels acomiadats

"Hi ha moltes carències, moltes necessitats i molta feina per fer", ha dit el conseller de Territori, Energia i Mobilitat, que ha acusat el Govern del PP d'haver "deixat molt malmès el servei de tren a l'illa". La política de retallades que encetà Company, i que suposà l'acomiadament de 24 treballadors per "decisions polítiques de falsos estalvis econòmics" a més del no reconeixement d'una promoció interna feta durant el mandat d'Antoni Verger i que els tribunals també han tombat, ha passat factura i ha suposat un "abandonament absolut del servei", ha denunciat. "Els acomiadaments afecten el ciutadà. Si es volia demostrar que amb molt menys es podia fer molt més, ha estat al contrari perquè el servei ha baixat", ha insistit Boned.

Per això, i davant les sentències que declaren improcedents aquests 24 acomiadaments, s'iniciarà un procés de diàleg amb aquests treballadors perquè puguin ser readmesos a l'empresa pública. El cost que poden sumar les indemnitzacions i els salaris de tramitació ascendeix a 3,5 milions d'euros.

La retallada de personal ha suposat una degradació del servei públic i, amb la intenció que això no continuï, el nou equip de Boned pretén evitar que els empleats de SFM se sentin "desatesos", com ha assegurat que s'han sentit els darrers 4 anys.

 
Auditoria

Serveis Ferroviaris de Mallorca també posarà en marxa una auditoria d'infraestructures i una anàlisi sobre la qualitat dels serveis que haurà de servir per establir les prioritats d'actuació. S'avaluaran les estacions, els vehicles, les vies, els tallers, els passos, la seguretat, el sistema de torns i les pantalles d'informació, entre d'altres, i l'estudi sobre el funcionament del tren inclourà les queixes i suggeriments que facin els usuaris. La intenció és fer un diagnòstic que permeti prendre les mesures oportunes amb relació a freqüències, horaris, etcètera.

El sistema de tarifes formarà part també d'aquesta auditoria. En qualsevol cas, la modificació de les tarifes "no anirà lligada a les necessitats d'inversió, ja que no han de ser els usuaris els que hagin de suportar una nova inversió", ha afirmat el director general de Transports, Jaume Mateu.

EDICIÓ PAPER 14/10/2018

Consultar aquesta edició en PDF