Homes nous, dones de sempre

03/11/2025
Escriptor
2 min

Tal vegada un dels trets definitoris de l’experiència humana del segle XXI sigui aquesta incomoditat que moltes persones senten (o sentim) en relació amb el nostre cos i els neguits que se’n deriven en el pla de la identitat. És la “brutor de tenir un nom, / brutor de tenir pell, / brutor d’una matriu trabucant-se / amb tots els fills que no tindreu”, que diu Maria Sevilla a Dents de polpa, i que reposa sobre segles pràcticament inqüestionats de sistema cisheteropatriarcal, d’unes normes de gènere rigidíssimes i d’un paradigma que tot just fa unes quantes dècades que ha començat a canviar.

Ens sentim incòmodes, sí, però últimament (un ‘últimament’ que s’allarga durant més de setanta anys) ens hem atrevit a parlar-ne i dir-ho. És en aquest context que han aflorat els feminismes i la lluita LGBTIQ+, i és a partir d’aquí, també, que han començat a canviar algunes coses. Qui té dret a un sou i qui ha de fer feina per als altres sense cobrar. Qui es pot casar, amb tots els drets que això suposa, i qui no. Qui pot adoptar i qui ha de ser allunyat (abans es deia així, i encara hi ha països en què això és un argument) de les criatures. A grans trets, idò, hem millorat, o com a mínim hem començat a afrontar alguns temes que ens afecten com a persones i cossos diversos que som.

Passa, però, que tota reforma va acompanyada d’una contrareforma, i els primers signes d’aquesta ja comencen a treure el cap. Davant la irrupció de les identitats queer i trans a la conversa col·lectiva i la cristal·lització dels principis més bàsics dels feminismes, dues tendències han vengut a contrarestar aquest qüestionament al patriarcat: són les noves masculinitats i la reivindicació de la figura de la tradwife, l’esposa tradicional. O el que és el mateix, una idea altament idealitzada dels ‘homes nous’ i la sublimació de les dones submises de sempre.

Ells han triat l’espai que fins no fa tant ostentaven per complet: sèries, novel·les, mitjans de comunicació, fins i tot àmbits de l’acadèmia que ja donaven per perduts. Els ‘nous mascles’, més cultes, més sensibles i més desconstruïts, ara reivindiquen amb veu de quasi víctima “tornar a tenir veu” en el debat col·lectiu, com si mai n’haguessin estat exclosos. Elles, en canvi, defensen una tria suposadament lliure dels valors conservadors, aquelles tasques de la llar i de criança que les feministes dels anys setanta tant varen lluitar per repartir així com tocava. El seu espai són els reels, els vídeos de TikTok i els feeds de les influenciadores, amb continguts de l’estil “com preparar el sopar per a una família de vuit” o bé disciplines com la ceràmica o les labors.

Naturalment, cadascú ha de fer el que bonament li plagui, i no seré jo qui es fiqui dins les cases (ni els cossos!) d’aquesta bona gent. Sovint, però, és important saber destriar el gra de la palla, i diferenciar les noves propostes de vida i d’identitat de les velles formes patriarcals de sempre. Amb un remarcable i treballat rebranding, això sí.

stats