07/12/2021

Gaudí, publicista en cap de Barcelona

2 min

Noranta-cinc anys després de la seva mort, Antoni Gaudí ha revalidat el títol de publicista en cap de Barcelona , com si des d’un segle enrere dominés els codis comunicatius vigents el 2021. Ja m’ho diran demà dimecres a la nit quan la galàxia d’Instagram i les webs de mitjans de tot el món s’omplin de fotografies de l’estrella encesa. Una estrella lluminosa col·locada a 138 metres d’alçada al bell mig d’una de les ciutats més visitades del món és un reclam imbatible.

Durant segles, la humanitat s’ha orientat de nit mirant els estels. I en una època en què la foscor guanya la partida a la llum, aquesta estrella que fa aixecar el cap de les pantalles es tradueix en símbol de l’esperança en abstracte i, per tant, és molt indicada per a qualsevol angoixa del món, que d’angoixes el món n’és ple.

La continuació de la Sagrada Família aconsegueix novament ser el centre de la polèmica, i aquesta discussió no pot ser més barcelonina . És l'edifici més lloat i criticat alhora, per raons ideològiques, estètiques o una combinació suposadament progressista de totes dues. Encara recordo aquella tertúlia en què l’estimat Oriol Bohigas deia que patia no perquè el temple s’ensorrés a causa del túnel de l’AVE del carrer Mallorca, sinó perquè la Sagrada Família no enfonsés el túnel. Suposo que, per a Gaudí, d’això es tractava, que la polèmica alimentés el projecte i no el deixés morir. I ja fa 140 anys que dura.

La Sagrada Família és el perfecte exemple d’allò més glocal: és imatge d’indiscutible de Barcelona i alhora és una obra que connecta amb gent d'arreu del món, sobretot aquella desproveïda de prevencions. I a partir de l’encesa de l’estel, demà a la nit, encara hi connectarà més.

stats